Additionally, paste this code immediately after the opening tag: phuket -> Maleisie met AWOL - Forum Wereldfietser

phuket -> Maleisie met AWOL

Ik ga voor het eerst op fiets vakantie , is er iemand die ervaring heeft met deze reis.
Is het goed te doen voor een eerste fiets vakantie in het buitenland?

Heeft er ook iemand ervaring met de organisatie AWOL? zijn de route boekjes goed?

Hallo,

Ik heb deze route 5 jaar geleden gefietst als een onderdeel van een langer verblijf in Azie. Zuid Thailand is prachtig. Puket heb ik rechts laten liggen het gebied onder Puket is prima te fietsen brede wegen met voldoende ruimte voor de fietsers, af en toe een klim maar goed te doen. In Maleisie zijn de wegen smaller en ook van een wat mindere kwaliteit.

Mijn ervaringen met AWOL zijn uitstekend zeker voor een eerste fietsvakantie in het buitenland geven de routeboekjes voldoende mogelijkheden ook de vluchten zijn prima geregeld.

succes
Ik heb dit jaar (januari) deze reis gemaakt mbv het AWOL routeboekje.
Alles is prima gegaan.
De reis is niet echt zwaar, wel vonden wij de eerste etappe vanaf Puketh eigelijk iets te lang maar het was toen ook erg heet en waren nog niet goed geaclimatiseerd. De eilanden voor de kust zijn mooi maar toeristisch.
De route boekjes zijn uitstekend met goeie overnachtings suggesties.
Kortom goed te doen en niet zwaar.
Als je meer info wilt stuur je maar een PB tje
Veel plezier

Hoi Suzie,

Ik denk dat de 'zwaarte' van je eerste fietsreis ook te maken heeft met hoeveel jij al gereisd hebt, of je al eens in de tropen bent geweest en hoe snel jij je aan andere omstandigheden aanpast. Denk dat het moeilijk is om daar nu een indicatie van te geven, dat ligt voor iedereen erg persoonlijk. Maar goed...

Een vriendin van mij is er ook geweest en vond het in haar eentje / zonder routeboekje goed te doen. Ik heb wel een stoere vriendin hoor. :wink:

Thanks Blanche :oops:

Ik ben begin dit jaar naar Thailand en Laos geweest en heb ook nagedacht of ik het via AWOL zou boeken. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan, niet omdat ik geen vertrouwen heb in AWOL (heb er veel goede dingen over gehoord), maar omdat ik me heb afgevraagd wat de toegevoegde waarde zou zijn boven een los ticket kopen en alles zelf regelen. Thailand (en Laos) is een erg makkelijk land om te reizen (wist ik uit ervaring), ik heb veel info over fietsroutes via internet kunnen vinden, en vind het ook leuk om te ervaren hoe het me zelf lukt zonder afhaalpakketten etc.
Je kan je dus zelf heel goed voorbereiden op z'n vakantie en ik heb AWOL dan ook geen enkel moment gemist!!

Zoek vooral eens wat reisverslagen over dat gebied op internet op en bekijk hoe het anderen is vergaan. Je zult zien dat er niet louter doorgewinterde fietsers naar die streken vertrekken.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Alsjeblieft Marianne :wink:


Als aanvulling op mijn antwoord en het antwoord van Marianne hierboven:

Mijn eerste fietsvakantie was in Marokko, zelf georganiseerd en zonder routeboekje. Ikzelf ben ook niet zo overtuigd van de meerwaarde van dit soort pakketten.
We ontmoette op onze reis eens een stel zowel op de heen- als de terugweg. Zij hadden een package geboekt waarin de hotels, een transfer, de route en de vlucht geregeld waren.
(De reis was NIET bij AWOL geboekt! Ik doe dus hier geen uitspraak over AWOL). Net als bij ons hadden hun fietsen vertraging.(bleek achteraf) Zij hebben geprobeerd om contact te krijgen met de reisorganisatie om hun te helpen bij het traceren van de fietsen en kregen een antwoordapparaat (!). Ook de contactpersoon in Marokko wilde niets voor ze doen. Uiteindelijk zijn zij met de taxie en bus gaan reizen. Ze hebben de gehele reis niet geweten waar hun fietsen waren en of ze die nog ooit zouden terugzien. Pas na de landing in Düsseldorf op de terugweg, wisten zij dat hun fietsen toch mee terug gevlogen waren (!!!!). Deze mensen voelden zich zwaar bekocht zal je begrijpen.
Bij ons daarentegen heeft het hotelpersoneel in Agadir extra moeite gedaan om de fietsen te traceren en binnen twee dagen konden we vertrekken.

Dit verhaal geldt niet voor de reisorganisatie waar jij wil boeken. Het is daarom zeer zeker geen absoluut gegeven. Maar mijn persoonlijke menig is dat dit soort pakketten alleen maar een schijnzekerheid biedt. Maar ieder moet datgene doen waarbij hij/zij zich lekker voelt.

Succes met je beslissing en voorbereiding op wat voor manier dan ook.
En natuurlijk een heeeeeeeeel fijne reis.

Het hangt vooral van je eigen instelling af of routeboekjes nuttig zijn. Op Cuba kwamen wij twee Nederlanders met routeboekjes tegen. De man zei: "ik ga op mijn fiets zitten, sla de bladzijde van het routeboekje om als dat nodig is en na drie weken heb ik het boek uit en is mijn vakantie om."
Dat is één manier.
Je kunt ook zelf een goede kaart en een reisgids kopen en een paar fietsverslagen van het internet plukken en zelf een route maken.
Dat is wat meer werk (of plezier vooraf, 't is maar hoe je het bekijkt) maar het resultaat is dat je zeker weten een even goede route zult vinden als de mensen die met routeboekje reizen, al zul je onderweg misschien nog eens de weg moeten vragen.
Het kan wel eens verrassend zijn natuurlijk om je eigen route te maken; zo fietsten we in India tientallen kilometers langs een steeds smaller en zandiger wordende weg langs de kust, zonder te weten of we uiteindelijk weer aansluiting op het wegennet zouden krijgen. Maar dan is het plezier des te groter als dat allemaal lukt. Anderen vinden dat juist helemaal niet leuk en gaan voor zekerheid.
Ieder zijn meug, dus.

Hey Suzie,

Wij hebben dit jaar onze huwelijksreis met AWOL gedaan. De vorige reizen (oa in Patogonië) hebben we altijd zelf georganiseerd, maar deze keer hadden we daar geen tijd voor en kozen we voor het gemak van AWOL. We hadden de reis perfect alleen kunnen doen, zonder boekje, al is zo'n boekje best wel makkelijk: je weet waar er pensionetjes zijn, waar het bergop -af gaat, welke stukken steil zijn, en wanneer je best wat meer eten en water meesleurt. Bovendien kregen we altijd uitgebreid en snel antwoord van AWOL als we met een vraag zaten.
Over Maleisië kan ik je wel niet veel vertellen, wij gingen naar Indonesië, al was mijn ervaring dat Asië best een makkelijke fietsregio is: geen te lange afstanden, veel wegen, overal eten te vinden, .. Volgens mij makkelijk te doen als eerste fietsreis. Trouwens staat er bij Maleisië niet bij dat het ook uitstekend te doen is met Kinderen, dat geeft ook al een indicatie.

Veel succes!
Natuurlijk is alles ook goed zelf te regelen Ik heb ook alleen het routeboekle bij AWOL afgenomen en de eerste opvang.
Maar Susie gaat de eerste keer op fietsvakantie en dan is het best handig om een aantal zaken geregeld te hebben. ik weet ook niet of ze alleen is of met meerdere
Mijn ervaringen met AWOL zijn in ieder geval prima. Met de opgedane ervaringen kan je daarna mbv Lonly planet heel veel zelf regelen in Azie.

Eigenlijk vind ik het wel gek dat AWOL reizen organiseert door een gebied waarvoor het reizen door BuiZa wordt ontraden.
Ik zou zelf niet gaan fietsen in de zuidelijke provincies van Thailand, maar AWOL stuurt er kennelijk wel mensen heen en zegt ook niets over eventuele risico's op de website.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/r ... nd.html#a5

Jan Eleveld schreef:Eigenlijk vind ik het wel gek dat AWOL reizen organiseert door een gebied waarvoor het reizen door BuiZa wordt ontraden.
Ik zou zelf niet gaan fietsen in de zuidelijke provincies van Thailand, maar AWOL stuurt er kennelijk wel mensen heen en zegt ook niets over eventuele risico's op de website.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/r ... nd.html#a5
Natuurlijk organiseert AWOL geen reizen door die gebieden.
De vier zuidelijke provincies waarin reizen door BUZA ontraden wordt, liggen aan de oostkant. De route van AWOL tussen Phuket en Maleisië loopt ongetwijfeld via de westkant, door de provincies Krabi, Trang en Satun, waar moslimterrorisme geen issue is.
Zie bv. deze kaart om je geografische kennis op te frissen.
dik5 schreef:Natuurlijk is alles ook goed zelf te regelen Ik heb ook alleen het routeboekle bij AWOL afgenomen en de eerste opvang.
Maar Susie gaat de eerste keer op fietsvakantie en dan is het best handig om een aantal zaken geregeld te hebben. ik weet ook niet of ze alleen is of met meerdere
Mijn ervaringen met AWOL zijn in ieder geval prima. Met de opgedane ervaringen kan je daarna mbv Lonly planet heel veel zelf regelen in Azie.
Das eigenlijk ook mijn insteek, alles is goedkoperer, zelf te regelen etc etc maar.... het is ook vakantie ! zeker de eerste keer in Azie.