Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Santos Travel Master 2.8 Cro Mo - Forum Wereldfietser

Ervaring met Santos Travel Master 2.8 Cro Mo

Wie heeft er ervaring met Santos Travel Master 2.8 Cro Mo.

Wat is qua fietsgedrag het verschil met de Alu versie?

Deze fiets wil ik gaan kopen om mijn eerste fietsvakantie mee te maken. Ik zal de fiets ook gebruiken voor woon-werk en voor dagtochten en weekendtochten.

Graag hoor ik over jullie ervaringen.

Iets kortere geometrie dan de alu (verschil is minder groot dan vroeger). Je zit dus wat minder uitgestrekt en wat comfortabeler. En het is staal: steel is real. Staal rijdt wat mij betreft gewoon lekkerder. Maar er zijn er die dit onzin vinden.
Wim

O jee, ik zie dat je het over de 28 inch hebt. Dat zou ik niet weten. Zelf even kijken.
W

Ik vind de lak niet zo geweldig, (zwart) gauw krassen en beschadiging maar dat ziet er ook weer doorleefd uit. Prima fiets, 12.500 km in 3 jaar, stuurt onbeladen voor mij ietsje te licht, maar beladen zeer stevig, rechtdoor, geen problemen met gaten in de weg (Ukraine!) etc. Stabiel.

Ik ben de trotse eigenaar van een 28" Travelmaster Cro-Mo met Rohloff. De mijne was een prototype (de gele van de Santossite) die ik naar mijn eigen behoefte aan heb laten passen. (lees : andere kleur, stuur, zadel, dragers, brede 50mm Schwalbe Marathon XR banden en Son naafdynamo)Ik ben erg tevreden over de rijkwaliteiten en handling van de fiets. Ik gebruik 'm dagelijks en in alle weertypen en hij rijdt zowel beladen als onbeladen zeer stabiel. Nu tweeenhalf jaar en 25000 km later kan ik alleen het gewicht als minpunt aanwijzen. Maar dat weet je als je voor een staal-, Rohloff-en Son combinatie kiest.

hallo,

ik heb nu zelf de alu 2.8.

ik heb lang getwijfeld en wilde eerst de stalen 2.8 kopen dit omdat dat voor mijn gevoel sterker is en beter te repareren is door een willekeurige bushmechanic.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de alu 2.8 omdat deze 100,- goedkoper is, en lichter is. maar het belangrijkst is dat de alu 2.8 stijver is.
dit nam ik niet zo serieus maar nu ik de alu 2.8 heb en vergelijk met mijn vorige fiets (van staal maar geen santos) is dit een zeer serieus punt om rekening mee te houden.
vooral met veel bagage en hogere snelheden voel ik mij stukken prettiger op de stijve santos.

of het verschil in stijfheid tussen de alu en stalen santos ook groot is weet ik niet.

de alu versie ben ik erg te vreden over.



eestal iets minder stijf dan alu frames.
dit omdat alu frames van oversized buizen zijn. dit merk je zeker als je met veel bagage rijd.
ik had voor mijn alu sant . of dat bij de santos ook zo is weet ik niet.

Het soortelijk gewicht van alu is een derde van dat van staal, maar de sterkte is ook ongeveer een derde. Het gevolg is dat je voor een alu fiets iets van drie keer zoveel materiaal moet gebruiken. Het gewicht van het eindresultaat verschilt dus minder dan je zou denken. Omdat alu bovendien niet van buigen houdt kun je dat extra materiaal het beste/veiligste gebruiken om de diameter van de buis te vergroten in plaats van de wanddikte. Het gevolg is fietsen met van die mega vette buizen, die bovendien heel stijf zijn. Van dat laatste moet je houden. Natuurlijk moet een fiets voldoende stijf zijn om flink wat bagage mee te kunnen nemen, maar al te stijf is ook weer niet lekker. Zelf zweer ik bij staal, juist vanwege het comfort. Wat ik van alu fietsen ook nog wel een probleem vind is dat de ingetapte draad voor dragers, bidons etc heel makkelijk beschadigt en uitlubbert. Dat heb je bij staal lang zo snel niet.
Wim

Ga gewoon eens op een alu Santos en een stalen Santos rijden, dan kun je het voelen. En vergelijken.
Houd er wel rekening mee dat staal bij Santos € 200,- duurder is.
Helaas is de prijs vaak een reden om toch aluminium te nemen. Hetgeen overigens ook erg goed is hoor :lol:

Wim schreef:Zelf zweer ik bij staal, juist vanwege het comfort. Wat ik van alu fietsen ook nog wel een probleem vind is dat de ingetapte draad voor dragers, bidons etc heel makkelijk beschadigt en uitlubbert. Dat heb je bij staal lang zo snel niet.
Wim
Ik vraag me af of comfort verschil tussen staal en alu nog merkbaar is met brede banden. Een uitlubberende draad is te verhelpen met een 5.0mm boor en een 6.0mm tap.
Zeker voor de bagagedrager kan dit geen kwaad.
Ook zorgen ingevette bouten voor minder 'invreten'

John.