Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaringen met Santos Travel Master 2,6 Alu - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaringen met Santos Travel Master 2,6 Alu

Zelf heb ik pas een Santos Travel Master 2.6 Alu.
Zoek ervaringen van andere fietsers die deze fiets ook bezitten, en die er mee op fietsvakantie hebben gefiets in en in het buitenland.
Zoals op techniese vlakken zoals de onderdelen op de fiets.

bij voorbaat bedank


Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Beste Rinus, in januari 2007 ben ik begonnen aan mijn wereldreis op de fiets. De Santos Travel Master 2.6 alu. Ik heb zo'n 15000 km gefietst door sneeuw, blubber, droogte, bergen noem het maar op. Tot op heden ben ik zeer te spreken over de fiets. Doordat die zo robuust is er geen enkel ondergrond te zwaar. Dit heeft natuurlijk wel weer nadelen in de snelheid op een mooie vlakke weg. Aan mijn fiets hangt zo'n 28kg en ik kan nog steeds mijn handjes van het stuur halen, over wegligging en stijfheid dus niks te klagen. Ik heb het Magura remsysteem en de alom bekende Rohloff naaf. De naaf is echt super. Let wel ontzettend goed op als je je achterwiel eruit haalt en weer terug stopt dat het plaatje van de naaf in het nokje valt. Doe je dit niet dan draait je plaatje van je naaf naar achter en breken de kabels in je naaf. Deze kan je wel vervangen, maar als je dit voor de eerste keer doet, kan het vrij lastig zijn. Let op dat je het kopere busje op de juiste manier weer terug stopt. Neem dus voor de zekerheid een reserve-setje mee. Het Magura-systeem is betrouwbaar en goed. Daarnaast heb ik geen verende voorvork, maar een verende zadelpen. Ben hier niet helemaal stuk van. Dit doordat het rubber van de pen snel slijt en niet altijd even goed blijft zitten. Verder heb ik de RVS-beugels van Santos. Hartstikke sterk, heb alleen in Thailand voor de zekerheid een man mijn voordrager laten aantikken met een las-apperaat. Ik heb de travel-pedalen van Shimano, fit is eigenlijk het enige onderdeel waar ik niet over te spreken ben. Althans zodra de pennetjes op de pedalen versleten zijn. De pennetjes zijn niet te vervangen, door zand, gruis, steen, blubber gaan de imbusjes kapot en zijn er dus niet meer uit te krijgen. Je pedalen worden glad en er is tijdens flinke regen of sneeuw haast niet meer mee te fietsen. Over het algemeen ben ik dus zeer blij met mijn fiets en het moet geen enkel probleem zijn om het laatste deel van mijn reis te voltooien.

goede reis,

Mattijs
www.mattijsdewereldrond.nl

Oh, er zijn heel veel mensen die ervaring hebben met deze fiets! Heb je al een beetje gezocht op het forum?

Marco en Lisette kunnen je vast ook een boel vertellen.

Even heel kort (moet naar m'n werk): wij zijn heel erg tevreden! We hebben ooit een koga gehad, gefietst op een snel en van herwerden, maar de Santos bevalt ons het best!

Wij zijn tevreden. Wij zijn onze fietsvakanties begonnen op een doodnormale gazelle hybride. Daarna de Santos. Onze eerste 26 inch fiets en ik wil niet meer groter. Alhoewel ik toch een pietsje spijt heb dat ik niet een roloffnaaf erop heb laten zetten. Eeen derailleur is toch kwetsbaar met vliegreizen. Twijfel dan ook om mijn fiets om te laten bouwen als de versnellingsonderdelen aan vervanging toe zijn.

Maar wat wil je eigenlijk precies weten?

p.s. Dit was mijn 1000E posting :D

Ik heb 3000 km in Noorwegen rondgefietst met mijn Travelmaster 2.6 Alu. Fantastische fiets, geen centje pijn gehad. Als je zonder bagage rijdt voel je dat het frame werkelijk knalstijf is, met bagage rijdt het erg comfortabel. Ik heb geen verende voorvork en ook geen verende zadelpen, wat mij betreft is dat ook niet nodig.
Ik heb hydraulische remmen (top) en verder heb ik een Shimano XT derailleur erop zitten. Dat is het enige dat ik eventueel zou willen veranderen, ik vind dat ketting + tandwielen toch redelijk snel slijten. Ook moest ik redelijk vaak de modder en aangekoekte troep van de tandwieltjes afschrapen. Maar dat heeft minder met de fiets zelf te maken. Echt een superfiets, een genot om op te rijden.

Prima fiets, net als een aantal andere prima fietsen. Weet je, een fiets bestaat uit een frame en dat past of het past niet, en het rijdt lekker, of niet. Zelf hou ik niet van dikke alu frames, maar dat is een persoonlijk smaak. Aan een frame heb je in elk geval nauwelijks onderhoud (al slijten bij alu de kleine dingetjes zoals ingetapt draad merkbaar sneller). Verder is een frame afgemonteerd met onderdelen, meestal vooral van Shimano. Maar al die andere fietsen zijn ook opgebouwd uit dezelfde keus aan onderdelen! Koop je een goedkoper model, dan heb je wat mindere onderdelen, koop je een duurder model, dan zijn ze wat beter (hoop je). Budget merken proberen nog wel eens te besparen op 'onzichtbare' onderdelen zoals trapassen, maar Santos en andere A merken doen dat niet. Ook hun wielen zijn prima. Kortom, als je meer wilt weten, dan is dat niet zozeer een Santos specifieke vraag, maar gaat het om fietsen in het algemeen. Wil je meer weten over onderhoud, kom dan naar de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen (alleen voor leden).
Wim