Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze racegroep of mtb-groep voor Hybride? - Forum Wereldfietser

Keuze racegroep of mtb-groep voor Hybride?

Hallo fietsers,
Ik zit met de volgende vraag en hopelijk kan iemand mij hier wat duidelijkheid in verschaffen; is er nu een duidelijke voorkeur voor een racegroep of mtb-groep? Dit voor het fietsen op voornamelijk asfalt, dorpsweggetjes en af en toe wat bospaadjes. Komt Deore minder uit de verf op asfalt dan Tiagra? en is Tiagra zoveel slechter op onverharde wegen dan een Deore groep?
Kan iemand mij hier wat meer inzicht in geven?
Alvast bedankt.

Het hangt af van de vraag wat voor stuur je wilt (bezemsteel of racebocht), hoe breed de banden moeten zijn, en welk verzet je denkt nodig te hebben bij klimmen met bagage. Wie zoals ik met een racebocht en bagage rijdt, moet mixen:
remmen met brede banden: canti's want raceremmen passen niet met brede banden, en v brakes werken niet goed met raceremgrepen.
achterderaileur: een mtb derailleur heeft het nodige grote bereik. Race niet echt.
Voorderailleur: mtb voor kleine voortandwielen. Werkt niet goed met sti raceschakelgrepen (dus crossverstellers of onderbuisverstellers). Race?, maar dan kun je niet de allerkleinste voortandwielen nemen.

Verstellers zijn hiermee behandeld.

Tandwielen? Ik zou niet veel zwaarder willen dan 24 of 26 voor als kleinste blad, en 32 of 34 achter.

Als je met een recht stuur gaat fietsen, dan heeft een racegroep geen voordelen voor een vakantiefiets, maar wel veel nadelen (onvoldoende bereik en alleen geschikt voor smalle bandjes). Racegroepen met een recht stuur zijn een bezopen uitvinding van de marketingafdeling. Een touring racebocht als de Nitto Noodle bar is wat mij betreft sowieso comfortabeler.

Als je een racefiets wilt hebben waarmee je toch ook over bospaadjes kunt rijden, koop dan een cross/veldrijfiets.

Wim

Het zijn gewoon twee verschillende takken van sport, en daarom ook twee verschillende groepen. Qua kwaliteit hoeft dat elkaar helemaal niks te ontlopen. Maar een MTB groep is voor de fietsreiziger een interessantere groep dan een race groep, je doel is daar niet om zo snel mogelijk ergens te komen, maar een reis te maken die misschien al een doel op zich is......
Hoi,

Zelf rij ik al jaren op een mix: race stuur, voor derrie Tiagra en achter Deore LX.
Een belangrijk punt van aandacht is dat bij een race stuur met STI shifters (rem/schakelgrepen) altijd een race krankstel hoort. En bij de MTB groepen altijd een MBT krankstel (deore lx/xt) dat heeft te maken met de verschillende afstanden tussen de kettingbladen van deze groepen.

Een race krankstel heeft altijd grotere bladen dan MTB. Omdat ik dat niet echt wilde heb ik mijn Tiagra krankstel opgebouwd met TA kettingbladen (26-38-48), die maten levert Shimano niet.

Groets

Roel