Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen naar België vanaf Maastricht eenvoudiger (NIET DUS) - Forum Wereldfietser

Reizen naar België vanaf Maastricht eenvoudiger (NIET DUS)

Quote van limburger.nl van 9 september:

"Goedkope Belgische treinkaartjes ook in Maastricht te koop
Het heeft een hoop ergernis en gesoebat gekost, maar vanaf volgende week kunnen treinreizigers naar België ook op het station in Maastricht een kaartje volgens Belgisch actietarief kopen.
De Nederlandse Spoorwegen hebben het gemeentebestuur van Maastricht toegezegd volgende week speciale kaartjeszuilen te plaatsen waar de goedkope actiekaartjes - zoals een weekendretour naar een Belgische stad met 50 procent korting of een dagretour van 15 euro - verkrijgbaar zijn, zegt burgemeester Gerd Leers. Tot nu toe waren alleen duurdere kaartjes met balietoeslag te koop in Maastricht en waren de reizigers vanuit Nederland voor het kaartjes volgens actietarief aangewezen op het loket in Visé."
Of fietskaartjes ook uit die zuilen te halen worden is bij mij nog niet bekend. Als ik er aan denk zal ik volgende week eens checken.

Nu de praktijk.
In de hal staat geen belgische kaartjeszuilen. In de ruimte waar ook de (2) loketten zijn staat in een hoekje bij de deur een tafel met daarop een soort internetcomputer. Het ding staat op een error 404 of zo. Er staat geen bordje bij waarvoor deze terminal dient. Na enig gezoek - want ik heb geen zin om in de lange rij voor het loket staan te wachten - vertelt een dame van NS me dat DAT de kaartjesautomaat van Leers is en dat het ding al een hele tijd kapot is. Ze weten niet of het ding gerepareerd gaat worden.

Update 10 juni 2009
Sinds een aantal weken is het mogelijk om niet alleen bij het station, maar ook bij de twee ANWB-winkels in Maastricht treinkaartjes te kopen richting België. Omdat ik gehoord had dat de Leers-express ook in Leuven zou stoppen leek het me wel leuk om eens een enkeltje naar Leuven te nemen en vanaf daar terug te fietsen. Het is een eind, maar met een stevige West-zuid-westenwind zou het toch zeer aangenaam kunnen zijn.
Dus ik naar de ANWB.
Pluspunt - groot pluspunt, mijn complimenten - was dat ik vrijwel direct en vriendelijk geholpen werd.
De trein stopte volgens de dame inderdaad in Leuven.
Maar:
1. Een retour Brussel kost het actietarief van 15 euro. In Leuven uitstappen kan, maar kost evenveel.
2. Men verkoopt geen enkeltjes dus een enkel is even duur als een retour.
Met een actietarief van 15 euro (zonder fiets) is dat allemaal nog wel overkomelijk. Maar nu punt 3.
3. Men verkoopt bij het ANWB-loket geen fietskaartjes. Daarvoor moet je naar het internationaal loket van de NS.
Dat ik in dat laatste geen zin had, had de dame al vaker gehoord.
Tot zover.
Leon
... ik heb het artikel hierboven tot mijn spijt moeten aanpassen ...

Vol hoop was ik ook gaan kijken in het station. Na wat zoeken vondt ik de door Leon geschetste pc, toen nog niet in gebruik. Typische Leers actie, veel lawaai, veel borstklopperij en geen resultaat.

Typische Leers actie, veel lawaai, veel borstklopperij en geen resultaat.
Heeft de NS er niet veel meer belang bij dat de automaat die goedkope kaartjes verkoopt kapot is i.p.v. Leers?

whave schreef:
Typische Leers actie, veel lawaai, veel borstklopperij en geen resultaat.
Heeft de NS er niet veel meer belang bij dat de automaat die goedkope kaartjes verkoopt kapot is i.p.v. Leers?
Het is geen automaat van de NS, maar het is een soort automaat voor voordelige Belgische kaartjes die door toedoen van burgemeester Leers in het station van Maastricht is geplaatst.

En Leers heeft de onhebbelijke gewoonte om zaken met veel tamtam te lanceren waarna blijkt dat het allemaal wat minder spectaculair is.

Re:

Zie de nieuwe update in het eerste stukje.
Helaas wijken wij 'wereld'fietsers af van de gemiddelde doelgroep, dus is de Belgisch-Nederlandse grens voor ons nog steeds een vesting.
Leon
Leon schreef:Quote van limburger.nl van 9 september:

"Goedkope Belgische treinkaartjes ook in Maastricht te koop
Het heeft een hoop ergernis en gesoebat gekost, maar vanaf volgende week kunnen treinreizigers naar België ook op het station in Maastricht een kaartje volgens Belgisch actietarief kopen.
De Nederlandse Spoorwegen hebben het gemeentebestuur van Maastricht toegezegd volgende week speciale kaartjeszuilen te plaatsen waar de goedkope actiekaartjes - zoals een weekendretour naar een Belgische stad met 50 procent korting of een dagretour van 15 euro - verkrijgbaar zijn, zegt burgemeester Gerd Leers. Tot nu toe waren alleen duurdere kaartjes met balietoeslag te koop in Maastricht en waren de reizigers vanuit Nederland voor het kaartjes volgens actietarief aangewezen op het loket in Visé."
Of fietskaartjes ook uit die zuilen te halen worden is bij mij nog niet bekend. Als ik er aan denk zal ik volgende week eens checken.

Nu de praktijk.
In de hal staat geen belgische kaartjeszuilen. In de ruimte waar ook de (2) loketten zijn staat in een hoekje bij de deur een tafel met daarop een soort internetcomputer. Het ding staat op een error 404 of zo. Er staat geen bordje bij waarvoor deze terminal dient. Na enig gezoek - want ik heb geen zin om in de lange rij voor het loket staan te wachten - vertelt een dame van NS me dat DAT de kaartjesautomaat van Leers is en dat het ding al een hele tijd kapot is. Ze weten niet of het ding gerepareerd gaat worden.

Update 10 juni 2009
Sinds een aantal weken is het mogelijk om niet alleen bij het station, maar ook bij de twee ANWB-winkels in Maastricht treinkaartjes te kopen richting België. Omdat ik gehoord had dat de Leers-express ook in Leuven zou stoppen leek het me wel leuk om eens een enkeltje naar Leuven te nemen en vanaf daar terug te fietsen. Het is een eind, maar met een stevige West-zuid-westenwind zou het toch zeer aangenaam kunnen zijn.
Dus ik naar de ANWB.
Pluspunt - groot pluspunt, mijn complimenten - was dat ik vrijwel direct en vriendelijk geholpen werd.
De trein stopte volgens de dame inderdaad in Leuven.
Maar:
1. Een retour Brussel kost het actietarief van 15 euro. In Leuven uitstappen kan, maar kost evenveel.
2. Men verkoopt geen enkeltjes dus een enkel is even duur als een retour.
Met een actietarief van 15 euro (zonder fiets) is dat allemaal nog wel overkomelijk. Maar nu punt 3.
3. Men verkoopt bij het ANWB-loket geen fietskaartjes. Daarvoor moet je naar het internationaal loket van de NS.
Dat ik in dat laatste geen zin had, had de dame al vaker gehoord.
Tot zover.
Leon
Via iedere automaat met beeldscherm op de NS-stations kun je fietskaartjes naar Belgie kopen naar flink wat plaatsen: enkele reis en retour. Alleen een kaartje terug vanuit Belgie naar Nederland kan niet.
Dus Leon, je kunt een actief-kaartje kopen van Maastricht naar Leuven bij de ANWB en op het station het bijbehorende fietskaartje via de automaaat aanschaffen.
Wat kost Maastricht-Leuven met een NS-Railpluskaart?
Heb in Bilzen gewoond, is 14 Km van Maastricht en er is een station van de NMBS. Daar is dus ook een ticket voor de fiets te koop (5€ enkel of 8€ retour). Als je sowieso vanuit Maastricht wilde vertrekken, kan je ook tot daar fietsen :D

Tot zover het goede nieuws. Het slechte is dat de kortste weg (de N2) een drukke baan is. Het alternatief is over kerkdorpjes (Kesselt - Hees - Rosmeer - Martenslinde), welliswaar prachtig licht heuvelig landschap, maar het zal dan eerder 20 Km worden.

Interessant is dat de fietstickets van de NMBS 1 jaar geldig blijven (je schrijft er zelf de bestemming op), dus je kan een voorraad inslaan voor de volgende trips. Je zal dan nog wel een fietsticket voor het deel in NL moeten hebben.
Kris Kilowatt schreef:Heb in Bilzen gewoond, is 14 Km van Maastricht en er is een station van de NMBS. Daar is dus ook een ticket voor de fiets te koop (5€ enkel of 8€ retour). Als je sowieso vanuit Maastricht wilde vertrekken, kan je ook tot daar fietsen :D

Tot zover het goede nieuws. Het slechte is dat de kortste weg (de N2) een drukke baan is. Het alternatief is over kerkdorpjes (Kesselt - Hees - Rosmeer - Martenslinde), welliswaar prachtig licht heuvelig landschap, maar het zal dan eerder 20 Km worden.

Interessant is dat de fietstickets van de NMBS 1 jaar geldig blijven (je schrijft er zelf de bestemming op), dus je kan een voorraad inslaan voor de volgende trips. Je zal dan nog wel een fietsticket voor het deel in NL moeten hebben.
Dat Belgische fietsticket is geldig tot de grens. Voor het Nederlandse deel betaal je in dat geval 6 Euro (dagkaart). Een internationaal fietskaartje kost in Nederland 12 Euro. Met gescheiden fietskaartjes voor Nederland en Belgie ben je voor een enkele reis dan 1 Euro minder kwijt, maar voor een retour betaal je 3 Euro extra.

Blijven de prijzen en de regels voor de NMBS en de SNCB hetzelfde, of komen er daar ook verschillen?
Kris Kilowatt schreef:Heb in Bilzen gewoond, is 14 Km van Maastricht en er is een station van de NMBS. Daar is dus ook een ticket voor de fiets te koop (5€ enkel of 8€ retour). Als je sowieso vanuit Maastricht wilde vertrekken, kan je ook tot daar fietsen :D
De Bilzen-optie is vooral handig als je richting Antwerpen moet. Voor Wallonië en Brussel is het handiger naar Visé te fietsen. Vooral als je in de Heeg woont ;).
bert sitters schreef:Dat Belgische fietsticket is geldig tot de grens. Voor het Nederlandse deel betaal je in dat geval 6 Euro (dagkaart). Een internationaal fietskaartje kost in Nederland 12 Euro. Met gescheiden fietskaartjes voor Nederland en Belgie ben je voor een enkele reis dan 1 Euro minder kwijt, maar voor een retour betaal je 3 Euro extra.
Iets met de bluts en de buil :wink: . Maar nu begrijp ik niet meer wat het probleem is, een internationaal fietskaartje is dan toch de handigste oplossing?
Leon schreef:Men verkoopt bij het ANWB-loket geen fietskaartjes. Daarvoor moet je naar het internationaal loket van de NS. Dat ik in dat laatste geen zin had, had de dame al vaker gehoord.
Dit begrijp ik dus niet helemaal, of is dat loket aan de andere kant van het land?
bert sitters schreef:Blijven de prijzen en de regels voor de NMBS en de SNCB hetzelfde, of komen er daar ook verschillen?
Nee, geen verschillen, het is één en dezelfde maatschappij. Het is niet meer dan een tweetalige afkorting: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) / Société Nationale des Chemins de fer Belges (SNCB).
Ivo Miesen schreef:De Bilzen-optie is vooral handig als je richting Antwerpen moet. Voor Wallonië en Brussel is het handiger naar Visé te fietsen. Vooral als je in de Heeg woont ;).
Inderdaad, dan snij je een hele hoek af. P.S. Ben jij diezelfe Ivo uit Maastricht die ook op rennrad-news aktief is? Ik lees daar wel eens mee, maar met mijn krom Duits durf ik niets te posten :wink: :lol:
Kris Kilowatt schreef:
bert sitters schreef:Dat Belgische fietsticket is geldig tot de grens. Voor het Nederlandse deel betaal je in dat geval 6 Euro (dagkaart). Een internationaal fietskaartje kost in Nederland 12 Euro. Met gescheiden fietskaartjes voor Nederland en Belgie ben je voor een enkele reis dan 1 Euro minder kwijt, maar voor een retour betaal je 3 Euro extra.
Iets met de bluts en de buil :wink: . Maar nu begrijp ik niet meer wat het probleem is, een internationaal fietskaartje is dan toch de handigste oplossing?
Leon schreef:Men verkoopt bij het ANWB-loket geen fietskaartjes. Daarvoor moet je naar het internationaal loket van de NS. Dat ik in dat laatste geen zin had, had de dame al vaker gehoord.
Dit begrijp ik dus niet helemaal, of is dat loket aan de andere kant van het land?
bert sitters schreef:Blijven de prijzen en de regels voor de NMBS en de SNCB hetzelfde, of komen er daar ook verschillen?
Nee, geen verschillen, het is één en dezelfde maatschappij. Het is niet meer dan een tweetalige afkorting: Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) / Société Nationale des Chemins de fer Belges (SNCB).
Ivo Miesen schreef:De Bilzen-optie is vooral handig als je richting Antwerpen moet. Voor Wallonië en Brussel is het handiger naar Visé te fietsen. Vooral als je in de Heeg woont ;).
Inderdaad, dan snij je een hele hoek af. P.S. Ben jij diezelfe Ivo uit Maastricht die ook op rennrad-news aktief is? Ik lees daar wel eens mee, maar met mijn krom Duits durf ik niets te posten :wink: :lol:

NS-Internationaal (Hispeed) heeft in Nederland slechts loketten op 10 station. Voor Maastricht is het dichtsbijzijnde loket Eindhoven, maar die Internationale fietskaartjes zitten ook in de automaten op alle NS-stations.

In Belgie wordt zoveel opgedeeld. Wanneer is de NMBS/SNCB aan de beurt? Ik zag al weer een tijdje terug een programma op de Franstalige televisie in Belgie. Daarbij was een Brusselse metrolijn afgesloten voor een bord: "Hier begint Vlaanderen!" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kris Kilowatt schreef:
Leon schreef:Men verkoopt bij het ANWB-loket geen fietskaartjes. Daarvoor moet je naar het internationaal loket van de NS. Dat ik in dat laatste geen zin had, had de dame al vaker gehoord.
Dit begrijp ik dus niet helemaal, of is dat loket aan de andere kant van het land?
Ik ben erg voorzichtig met aanschuiven in wachtrijen. Ik schat dat ik er desondanks al zo'n 6 uur in heb zitten om uit te zoeken of je een enkeltje met fiets naar Leuven kan gaan. (krant lezen, internetten, internetten, naar loketten gaan, terug naar huis, maanden later weer iets lezen, weer naar loket gaat etc. etc.)
Leon
bert sitters schreef: In Belgie wordt zoveel opgedeeld. Wanneer is de NMBS/SNCB aan de beurt? Ik zag al weer een tijdje terug een programma op de Franstalige televisie in Belgie. Daarbij was een Brusselse metrolijn afgesloten voor een bord: "Hier begint Vlaanderen!" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat was een programma op de RTBF waarin een uitzonderlijke nieuwsuitzending werd geënsceneerd over de splitsing van België. Dit was nergens aangekondigd en veel mensen geloofden dat het echt was. Het was dan ook in de nieuwsstudio, met de gewone nieuwsankers, midden in een ander programma onderbroken voor een"uitzonderlijke nieuwsuitzonding". Er waren een heleboel paniektelefoons van mensen die effectief geloofden dat België gesplitst was en vreesden voor een burgeroorlog. Een Belgische "War of the Worlds" dus. :wink:

Maar zover zijn we nog lang niet. De trams en bussen zijn wel al gesplits: Vlaanderen is De Lijn, Brussel is MIVB, Wallonië is TEC.
matthieucalu schreef:
bert sitters schreef: In Belgie wordt zoveel opgedeeld. Wanneer is de NMBS/SNCB aan de beurt? Ik zag al weer een tijdje terug een programma op de Franstalige televisie in Belgie. Daarbij was een Brusselse metrolijn afgesloten voor een bord: "Hier begint Vlaanderen!" :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat was een programma op de RTBF waarin een uitzonderlijke nieuwsuitzending werd geënsceneerd over de splitsing van België. Dit was nergens aangekondigd en veel mensen geloofden dat het echt was. Het was dan ook in de nieuwsstudio, met de gewone nieuwsankers, midden in een ander programma onderbroken voor een"uitzonderlijke nieuwsuitzonding". Er waren een heleboel paniektelefoons van mensen die effectief geloofden dat België gesplitst was en vreesden voor een burgeroorlog. Een Belgische "War of the Worlds" dus. :wink:

Maar zover zijn we nog lang niet. De trams en bussen zijn wel al gesplits: Vlaanderen is De Lijn, Brussel is MIVB, Wallonië is TEC.
Door de recente uitslag van de gewestelijke verkiezingen dreigt de discussie over opdeling wel op scherp te komen.
Kris Kilowatt schreef:P.S. Ben jij diezelfe Ivo uit Maastricht die ook op rennrad-news aktief is? Ik lees daar wel eens mee, maar met mijn krom Duits durf ik niets te posten :wink: :lol:
Klopt daar zit ik ook ;).
Leon schreef:Ik ben erg voorzichtig met aanschuiven in wachtrijen. Ik schat dat ik er desondanks al zo'n 6 uur in heb zitten om uit te zoeken of je een enkeltje met fiets naar Leuven kan gaan. (krant lezen, internetten, internetten, naar loketten gaan, terug naar huis, maanden later weer iets lezen, weer naar loket gaat etc. etc.)
Leon
Met de trein van Bilzen naar Leuven duurt een uur, kost 9.20 € enkel plus 5 € voor de fiets. Eén keer overstappen in Aarschot.

Nadeel is dus dat je eerst naar Bilzen moet fietsen. Maar zelfs als je voor het mooie traject gaat, is dat hooguit 20 Km. En geen gedoe met Leers, NS of kapotte zuilen :D :wink:

Vanuit Visé gaat ook, maar is verder van Leuven, treinrit duurt langer en is een paar euro duurder. Op de site van de NMBS kan je alles uitkienen.
bert sitters schreef:Door de recente uitslag van de gewestelijke verkiezingen dreigt de discussie over opdeling wel op scherp te komen.
Dat maakt deel uit van het spel ;-). De breuklijn tussen Vlaanderen en Wallonië speelt al van bij het ontstaan van België in 1830, niets nieuws dus.
Kris Kilowatt schreef:
Leon schreef:Ik ben erg voorzichtig met aanschuiven in wachtrijen. Ik schat dat ik er desondanks al zo'n 6 uur in heb zitten om uit te zoeken of je een enkeltje met fiets naar Leuven kan gaan. (krant lezen, internetten, internetten, naar loketten gaan, terug naar huis, maanden later weer iets lezen, weer naar loket gaat etc. etc.)
Leon
Met de trein van Bilzen naar Leuven duurt een uur, kost 9.20 € enkel plus 5 € voor de fiets. Eén keer overstappen in Aarschot.

Nadeel is dus dat je eerst naar Bilzen moet fietsen. Maar zelfs als je voor het mooie traject gaat, is dat hooguit 20 Km. En geen gedoe met Leers, NS of kapotte zuilen :D :wink:

Vanuit Visé gaat ook, maar is verder van Leuven, treinrit duurt langer en is een paar euro duurder. Op de site van de NMBS kan je alles uitkienen.
9,20 is te duur. Gewoon een Rail Pass (of Go Pass als je jong bent) halen en je bent goedkoper uit.
Ivo Miesen schreef: 9,20 is te duur. Gewoon een Rail Pass (of Go Pass als je jong bent) halen en je bent goedkoper uit.
Let wel op: een Rail Pass of Go Pass is een rittenkaart voor 10 ritten, die je binnen het jaar moet gebruiken. Als je dus maar een paar ritten gaat doen, zal je waarschijnlijk goedkoper zijn met een ticket. Reis je meermaals in België, dan zal zo een rittenkaart waarschijnlijk wel goedkoper zijn.