Additionally, paste this code immediately after the opening tag: passen alle soorten ventiels op een velg - Forum Wereldfietser

passen alle soorten ventiels op een velg

Ik heb nu op mijn fiets franse ventielen. Kan ik deze vervangen ook van andere soorten ventielen zoals auto en andere soorten.
Zijn alle ventielen de zelfde maat of zitten er verschil in de maten.
Als dat zo zou zijn dat er verschillende maten zou zijn ben ik dan afhankelijk van alleen het binnenband met frans ventiel onderweg ook op mijn fietstochten ook in het buitenland.
In dit geval dus extra binnenanden meenemen met frans ventiel.


Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Hallo Rinus,

Ik heb zelf ook franse ventielen en wil je er andere ventielen op hebben dan moet je de velg een beetje uitboren, franse ventielen zijn namelijk veel dunner dan auto of dunlopventielen.

Je hebt bij de fietsenwinkels ook wel verloopnippels te koop zodat je een frans ventiel ook kunt oppompen met een normale (zo'n ding uit grootmoeders tijd) pomp de band ook kunt oppompen.

gr Paul

Hoi,
Smalle velgen hebben dunne ventielen omdat een groot gat de velg zou verzwakken. Dus in een wielrenvelg kun je beter geen gat voor dunlop- of autoventiel boren.
Anderzijds zou je binnenbanden met Frans ventiel, mits de bandmaat enigermate correct is, kunnen gebruiken voor velgen met dunlop- of autoventiel. Alleen kan door het grotere gat een probleem met een uitpuilende binnenband ontstaan. Zover ik weet zijn daar geen verloopringetjes voor. Die zou ik overigens wel een paar willen hebben. Iemand?
Groet,
Leon

Het hangt een beetje af van de dikte en de kwaliteit van de velg.
Op m'n ouwe Koga Traveller (°1990), met Franse ventielen, moest ik in India door omstandigheden toch de ventielgaten laten uitboren om er schraderventielen door te krijgen. Enne, dat uitboren gebeurde niet bepaald met een high tech precizieboor... manueel gewoon wat wringen, trekken en kloppen.
Toch heb ik op die fiets, én die velgen, nog tienduizenden km gereden zonder ooit enig probleem te krijgen hiermee.
Het was geen superbrede velg (banden meestal 28-32mm) maar het zal een degelijke velgkwaliteit geweest zijn, denk ik.

Leon schreef:Hoi,
Smalle velgen hebben dunne ventielen omdat een groot gat de velg zou verzwakken. Dus in een wielrenvelg kun je beter geen gat voor dunlop- of autoventiel boren.
Anderzijds zou je binnenbanden met Frans ventiel, mits de bandmaat enigermate correct is, kunnen gebruiken voor velgen met dunlop- of autoventiel. Alleen kan door het grotere gat een probleem met een uitpuilende binnenband ontstaan. Zover ik weet zijn daar geen verloopringetjes voor. Die zou ik overigens wel een paar willen hebben. Iemand?
Groet,
Leon
Die ringen bestaan, hebben aan een kant een een rand wat het grotere velggat opvult als je met frans ventiel gaat rijden, ik kan alleen niet zo snel vinden waar je ze kan krijgen......

[quote="Leon"] Zover ik weet zijn daar geen verloopringetjes voor. Die zou ik overigens wel een paar willen hebben. Iemand?
[/quote]

Meilenweit in Duitsland heeft een speciaal alu busje: heel mooi.
Wim

jansenius schreef:Op m'n ouwe Koga Traveller (°1990), met Franse ventielen, moest ik in India door omstandigheden toch de ventielgaten laten uitboren om er schraderventielen door te krijgen.
Zo begon ook ooit eens een fietsenmaker waar ik bijstond ongevraagd in mijn velg te vijlen. Je staat wel even raar te kijken maar je hebt niet veel keuze als je snel een nieuwe binnenband wilt en ze alleen banden met dikke ventielen hebben. De velg heeft zich nog jaren prima gehouden en ik heb er nooit een ringetje of zo tussengelegd. Het gat is iets groter maar niet dramatisch veel.

Banden met Franse ventielen zijn in Europa goed verkrijgbaar.

Leon schreef:Alleen kan door het grotere gat een probleem met een uitpuilende binnenband ontstaan. Zover ik weet zijn daar geen verloopringetjes voor. Die zou ik overigens wel een paar willen hebben. Iemand?
Als je een frans ventiel hebt met de schroefdraad over de hele lengte, kan je het bijpassende moertje onder de velg doen i.p.v. erboven.

Gerd

Ja, je kunt ze in Europa best goed krijgen, maar het hangt ook wel wat van de maat af. In 26 inch wil het wel eens moeilijk zijn. Zelf ben ik een groot voorstander van autoventielen (niet bij racefietsen) omdat ze steviger zijn (en makkelijk). KUn je eens een enkele keer alleen frans ventiel krijgen, dan is er altijd de truc met het ringetje/busje.
Wim

Peter Rodenburg schreef:Afbeelding
80 eurocent bij Rose (2 stuks)
http://www.roseversand.de/output/contro ... mer=493298
Dit vind ik toch wel een merkwaardige constructie. Zo'n ring zit aan het buitenste gat van de velg, terwijl de opgepompte binnenband aan de binnenkant van de velg zit te duwen. Heeft zo'n geval dan wel enig effect? Of werkt het alleen bij enkelwandige velgen?
Leon