Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Benelux' trein verdwijnt in 2009 - Forum Wereldfietser

'Benelux' trein verdwijnt in 2009

Voor wie het nog niet wist: de internationale IC-trein tussen Amsterdam en Brussel zal in het voorjaar van 2009 vervangen worden door een HSL-trein waarin GEEN fietsen meegenomen kunnen worden en gereserveerd moet worden. Een enorme verslechtering van de situatie voor fietsers die af en toe op de bonnefooi naar Belgie en Luxemburg gaan (en omgekeerd), lijkt me. Ik heb er in ieder geval vaak gebruik van gemaakt voor een lang weekendje ardennen.

Ik kwam een en ander tegen in een artikel in Intermediair: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1365486
Peter Rodenburg schreef:Voor wie het nog niet wist: de internationale IC-trein tussen Amsterdam en Brussel zal in het voorjaar van 2009 vervangen worden door een HSL-trein waarin GEEN fietsen meegenomen kunnen worden en gereserveerd moet worden. Een enorme verslechtering van de situatie voor fietsers die af en toe op de bonnefooi naar Belgie en Luxemburg gaan (en omgekeerd), lijkt me. Ik heb er in ieder geval vaak gebruik van gemaakt voor een lang weekendje ardennen.

Ik kwam een en ander tegen in een artikel in Intermediair: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1365486
Nou, geen enkel probleem hoor. Als je zo graag in de Ardennen wilt fietsen, neem je toch de trein via Maastricht naar Liège-Guillemins? Zie de NS-reisplanner op internet.
Wie in Vlaanderen wil fietsen, kan in Roosendaal uitstappen, verder fietsen of in Essen op een regionale trein weer instappen.
Jammer, zeker voor fietsen in West-Vlaanderen. In de Eurostar kun je sinds kort juist wel weer fietsen meenemen (mits je reserveert). Mogelijk kan dat ook in deze trein (ik vind het artikel niet heel duidelijk hierover. Er staat dat fietsen niet mogen worden meegenomen, maar mits in een fietszak mag dat volgens mij in nagenoeg alle HSL's dus lijkt me dat wat tendentieus). Ik hoop dat het toch mogelijk blijft, dan zou het niet zo'n enorm probleem zijn (lastig en duur, maar niet extreem irritant).
Martin E. van Doornik schreef:
Peter Rodenburg schreef:Voor wie het nog niet wist: de internationale IC-trein tussen Amsterdam en Brussel zal in het voorjaar van 2009 vervangen worden door een HSL-trein waarin GEEN fietsen meegenomen kunnen worden en gereserveerd moet worden. Een enorme verslechtering van de situatie voor fietsers die af en toe op de bonnefooi naar Belgie en Luxemburg gaan (en omgekeerd), lijkt me. Ik heb er in ieder geval vaak gebruik van gemaakt voor een lang weekendje ardennen.

Ik kwam een en ander tegen in een artikel in Intermediair: http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1365486
Nou, geen enkel probleem hoor. Als je zo graag in de Ardennen wilt fietsen, neem je toch de trein via Maastricht naar Liège-Guillemins? Zie de NS-reisplanner op internet.
Wie in Vlaanderen wil fietsen, kan in Roosendaal uitstappen, verder fietsen of in Essen op een regionale trein weer instappen.
Vlaanderen is vrij groot. Dat boemeltje van Essen is absoluut geen volwaardig alternatief. Dat treintje stopt vaak. Is een giantische verslechtering: niet alleen wat betreft tijd, maar je moet ook vaker overstappen. Ook diverse streken in de Ardennen bereik je veel sneller via Brussel dan via Maastricht en Luik. Frankrijk wordt eveneens moeilijker bereikbaar: met slechts een overstap in Antwerpen naar Rijssel is dan niet meer mogelijk.
De belangenorganisaties van fietsers hebben de druk opgevoerd. De Duitse Bondsdag heeft een motie aangenomen dat HSL-treinen moeten worden geschikt gemaakt voor het vervoer. Over andere halve week is een Brussel een grote internationale fietsconferentie. De Belgische spoorwegmaatschappij is een van de deelnemers. Fietsen mee in de HSL staat een paar keer op de agenda.
Gelukkig is de omzetting naar HSL tussen Amsterdam en Brussel aanzienlijk vertraagd. Boeddha straft onmiddellijk! Dit geeft ook de tijd om fietsentransport alsnog te regelen.
Bert,

Ben vorige week , 22/05/09, in Antwerpen-Centraal geweest.
Heb daar gezien op de info borden dat er 2 treinen tussen
Antwerpen en Amsterdam rijden.
Om het uur , op het uur = IC trein
Om het uur , op het half-uur = Thalys .

Groeten,

Frank S.
franks4 schreef:Bert,

Ben vorige week , 22/05/09, in Antwerpen-Centraal geweest.
Heb daar gezien op de info borden dat er 2 treinen tussen
Antwerpen en Amsterdam rijden.
Om het uur , op het uur = IC trein
Om het uur , op het half-uur = Thalys .

Groeten,

Frank S.

Beste Frank,

In die IC-treinen kunnen wel fietsen mee, maar deze treinen gaan eruit wanneer de HSl-treinen riijden. Gelukkig wordt dat alsmaar uitgesteld.
In de Thalys kunnen geen fietsen mee, behalve gedemonteerd tot een klein pakketje dat moet worden verpakt.
bert sitters schreef:Ook diverse streken in de Ardennen bereik je veel sneller via Brussel dan via Maastricht en Luik.
Waarschijnlijk zegt je dat omdat je in Amsterdam woont. Ik woon in prov. Groningen en ik kijk als het ware van hieruit in een rechte lijn langs de Nederlandse oostgrens naar Zuid-Limburg en de daaronder gelegen Ardennen. Brussel is dus voor een Groninger een enorme omweg. Via Utrecht, Rotterdam, Antwerpen, terwijl Maastricht op mijn kortste weg ligt. Het ligt dus eraan waar je in Nederland woont. Ik kan ook van Leer naar Aachen treinen, dan verder fietsen. Is ook nog veel goedkoper.
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:Ook diverse streken in de Ardennen bereik je veel sneller via Brussel dan via Maastricht en Luik.
Waarschijnlijk zegt je dat omdat je in Amsterdam woont. Ik woon in prov. Groningen en ik kijk als het ware van hieruit in een rechte lijn langs de Nederlandse oostgrens naar Zuid-Limburg en de daaronder gelegen Ardennen. Brussel is dus voor een Groninger een enorme omweg. Via Utrecht, Rotterdam, Antwerpen, terwijl Maastricht op mijn kortste weg ligt. Het ligt dus eraan waar je in Nederland woont. Ik kan ook van Leer naar Aachen treinen, dan verder fietsen. Is ook nog veel goedkoper.
Ja er wonen eenmaal aanzienlijk meer wereldfietsers in de Randstad, dan in Groningen.

Maar heb voor jou de situatie vanuit Groningen bekeken.

Het lijkt een rechte lijn van Groningen naar de Ardennen, maar je moet een aantal keren overstappen en tussen Nijmegen en Roermond rijdt een boemeltje.
Voor Zuid-Limburg is de beste verbinding vanuit Groningen via Utrecht met slechts een overstap in Utrecht.

Ga je naar Luxemburg, dan zo ik vanuit Groningen kiezen voor deze verbinding:




Details



Station Datum Aankomst Vertrek Treinsoort Opmerkingen
Groningen 28.05.09 09:20 ARR 8409
ARRIVA

Leer(Ostfriesl) 28.05.09 10:29




Leer(Ostfriesl) 28.05.09 10:53 IC 334
Intercity
Reserveren voor fiets verplicht, Fietstransport beperkt mogelijk, Bistro Cafe
Luxembourg 28.05.09 17:43
bert sitters schreef:Het lijkt een rechte lijn van Groningen naar de Ardennen, maar je moet een aantal keren overstappen en tussen Nijmegen en Roermond rijdt een boemeltje.
Voor Zuid-Limburg is de beste verbinding vanuit Groningen via Utrecht met slechts een overstap in Utrecht.
Ik heb in juli 1995 van Groningen naar Liège-Guillemins per trein gereisd via Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Roermond en Maastricht. Inderdaad was er een boemeltje tussen Nijmegen en Roermond. Maar toen ik in Roermond overstapte, bleek die volgens het spoorboekje dezelfde trein te zijn als ik via Utrecht gekozen zou hebben! Dus geen verschil in reistijd. Het aantal overstappen vind ik niet erg. Bovendien vind ik de landschappen ten zuiden van Nijmegen mooier dan via het verrommelde en kapotverstedelijkte Utrecht, alhoewel de oorlogsverwoestingen van 1944 in Limburg nog zichtbaar zijn. De terugreis ging van Aachen naar Leer, voor de helft goedkoper!
Martin E. van Doornik schreef:
bert sitters schreef:Het lijkt een rechte lijn van Groningen naar de Ardennen, maar je moet een aantal keren overstappen en tussen Nijmegen en Roermond rijdt een boemeltje.
Voor Zuid-Limburg is de beste verbinding vanuit Groningen via Utrecht met slechts een overstap in Utrecht.
Ik heb in juli 1995 van Groningen naar Liège-Guillemins per trein gereisd via Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Roermond en Maastricht. Inderdaad was er een boemeltje tussen Nijmegen en Roermond. Maar toen ik in Roermond overstapte, bleek die volgens het spoorboekje dezelfde trein te zijn als ik via Utrecht gekozen zou hebben! Dus geen verschil in reistijd. Het aantal overstappen vind ik niet erg. Bovendien vind ik de landschappen ten zuiden van Nijmegen mooier dan via het verrommelde en kapotverstedelijkte Utrecht, alhoewel de oorlogsverwoestingen van 1944 in Limburg nog zichtbaar zijn. De terugreis ging van Aachen naar Leer, voor de helft goedkoper!
Dat was in 1995, maar ik zou via de site van de NS eens opzoeken hoe dat nu in 2009 zit met overstappen in Zwolle, Arnhem, Nijmegen en Roermond!
En dan ben je nog maar in Maastricht.
Veel fietsers vinden overstappen met een bepakte fiets nu juist wel vervelend! Met ook nog eens iedere keer weer kans dat er mensen op de klapstoeltjes zitten op de fietsplaatsen en die blijven zitten, ondanks dat er voldoende echte stoelen leeeg zijn in de trein. Hoe minder overstappen hoe liever!
Ieper-Leiden: boemelen met Murphy

13:30 Voor het traject Ieper-Essen (B) maak ik gebruik van een al eerder gekochte Rail Pass (10 enkele reizen tussen 2 Belgische stations naar keuze binnen een jaar voor € 73). Voor mijn fiets wil ik nog een internationaal fietskaartje Ieper-Leiden, maar dat is in Ieper helaas niet te krijgen :( . Ik had het kunnen weten… Dan maar een binnenlands fietskaartje naar Essen.

13:39 De trein naar Brussel staat op het punt te vertrekken. Ik sta met een andere fietser voor de deur van het fietscompartiment, die alleen door een conducteur geopend kan worden. Die is echter onvindbaar, dus wil ik me met de fiets via een andere deur de trein inwurmen. Dan komt de conducteur alsnog aanlopen.
“Neem de tijd”, zegt hij, en opent de deur voor de fietsen.
In de trein vertelt de conducteur dat hij nog met een zwartrijder bezig was, waardoor hij niet zo snel kon helpen met de fietsen.
"Erg handig is dit niet voor ons", erkent hij. "De Nederlandse treinen zijn handiger met de fiets, nietwaar?"
"Ach, bij ons moet je weer superassertieve types van hun klapstoeltjes zien te jagen", relativeer ik.
Vervolgens vraag ik waar ik het best kan overstappen: in Kortrijk of Brussel Zuid. De conducteur pakt een gsm.
“Sinds 2 dagen kan ik de dienstregeling met mijn gsm raadplegen”. Dan betrekt zijn gezicht: “Amai, de gsm heeft hier geen bereik! Tja, techniek blijft falen..."
Later zoekt hij het op de ouderwetse manier op. De kortste en snelste route naar Antwerpen is via Kortrijk. Maar in Antwerpen resteren slechts 6 minuten om over te stappen op de Beneluxtrein: dat is meestal te krap als je met liften of roltrappen naar een ander perron moet. Bovendien moet ik voor deze trein nog een kaartje kopen. In Brussel Zuid heb ik 59 minuten de tijd om over te stappen op de Beneluxtrein. Ik kom dan wel een uur later thuis. Veel eerder, al na 9 minuten, gaat er echter een intercity van Brussel naar Essen. En daarvandaan is het maar een dik half uur fietsen naar Roosendaal.
“Via Brussel is een omweg”, zegt de conducteur. “Maar is het hele leven niet een omweg?”

15:19 In de trein kon de conducteur niet uitvinden vanaf welk spoor de trein naar Essen vertrekt. Terwijl ik in Brussel Zuid de fietstassen weer aan mijn fiets hang, kijkt hij snel op de vertrekstaten: “Spoor 20, onder aan de roltrap rechtsaf”, roept hij.
Ik bedank hem en haast me naar het aangegeven perron. Daar blijkt dat de behulpzame man zich heeft vergist: mijn trein vertrekt namelijk van spoor 18. Tegen de tijd dat ik daar ben, kan ik hem nog net weg zien rijden :cry: .
Dan toch maar de Beneluxtrein, die hier pas over 50 minuten vertrekt. Tijd genoeg om een ticket van Antwerpen naar Leiden te kopen, toch? Helaas niet in Brussel. Treinkaartjes naar Nederland komen hier niet uit een automaat, maar moeten bij het buitenlandloket gehaald worden. Daarvoor moet ik door een draaideur, waar mijn fiets niet doorheen kan, en vervolgens achter in een lange rij gaan staan. Tegen de tijd dat ik hier een treinticket heb, is de Beneluxtrein al vertrokken of mijn fiets gejat :evil: !
Dan maar eerst naar Antwerpen. Daar zijn tenminste loketten waar je met de fiets bij kunt komen.

Om 16:43 arriveer ik in Antwerpen Centraal, op hetzelfde perron waar over 17 minuten de Beneluxtrein zal vertrekken. Alleen heb ik voor die trein nog steeds geen ticket…
Een week eerder is het mij gelukt om hier binnen 10 minuten een grensoverschrijdend ticket van Moeskroen naar Arras aan te schaffen, dus er is nog hoop. Helaas blijkt de lift die toen direct zijn deuren opende, nu buiten werking te zijn :cry: . Tegen de tijd dat ik boven ben, weet ik al dat ik niet op tijd terug zal zijn, dus koop ik hier geen aansluitend ticket maar kies ik weer voor de Essenvariant.

Om 17:05 vertrekt een spitstrein naar Essen, nog altijd een half uur eerder dan de eerstvolgende boemel via Essen naar Roosendaal. Bovendien stopt deze trein niet in Antwerpen Oost en Antwerpen Dam. Vanaf Luchtbal is de vaart er echter uit. Alvorens te eindigen in Essen, stopt de trein nog in Antwerpen Noorderdokken, Ekeren, Sint Mariaburg, Kapellen, Heide, Kijkuit, Kalmthout en Wildert. Zo kan ik maar liefst vier uur reizen op 1 strip van mijn Rail Pass en alvast ervaren hoe het in de toekomst zal gaan, als de Beneluxtrein zal zijn vervangen door hogesnelheidstreinen zonder fietsvervoer :shock: !

Om 17:45 spring ik op mijn fiets om naar Roosendaal te spurten. Na een kort bezoek aan de treinkaartjesautomaat kan ik verder met de trein van 18:47, die ook zou hebben aangesloten op de stoptrein Antwerpen-Roosendaal. Anderhalf uur later ben ik thuis.

23:00 Ik haal mijn fietskleren uit de wasmachine en vindt in een broekzak de verzopen restanten van de Rail Pass, waarmee ik nog 8 keer in België had kunnen reizen :twisted: :twisted: :twisted: !
“Via Brussel is een omweg”, zegt de conducteur. “Maar is het hele leven niet een omweg?”
DAT is de juiste mentaliteit om bij de NMBS te werken :D :D
Daar blijkt dat de behulpzame man zich heeft vergist: mijn trein vertrekt namelijk van spoor 18.
Het gebeurt dat ze de sporen op het laatste moment omgooien. Stond eens in Antwerpen op m'n vertrouwde perron te wachten terwijl de trein die ik moest hebben er vandoor muisde achter m'n rug.
Ik haal mijn fietskleren uit de wasmachine en vindt in een broekzak de verzopen restanten van de Rail Pass, waarmee ik nog 8 keer in België had kunnen reizen :twisted: :twisted: :twisted: !
Dit was een prachtig geschreven reisverslag. Wat jammer dat we de andere 8 moeten missen :twisted: :twisted: :twisted:!
Spoorwegmaatschappij: NS/NMBS
Traject: Roosendaal-Gent
Datum: oktober 2009
Vervoerstarief fiets: € 12,-
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen, wel moet in de Belgische treinen alle bagage van de fiets
Fiets tevoren aangemeld?: nee, wel moet een conducteur bij het in- en uitstappen de deur van het fietsenhok openen
Ervaringen: Terwijl ik in Roosendaal sta te wachten op de trein naar Antwerpen, wordt omgeroepen dat de internationale trein van Brussel naar Amsterdam dit uur niet zal rijden. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de andere kant op ga, en wacht in spanning af hoe vol het fietsenhok van de Beneluxtrein deze keer zal zijn. Even later worden mijn overpeinzingen ruw verstoord door de mededeling dat ook de internationale trein van Amsterdam naar Brussel komt te vervallen.
Beseffend dat degenen die openbaar vervoer iets voor losers vinden, vandaag weer een punt scoren, stap ik over op plan B: de boemeltrein naar Antwerpen, die steeds vaker fungeert als afvoerputje voor gestrande reizigers uit de zieltogende Beneluxtrein.
Tegen de conducteur die het fietsenkot van deze bezemtrein opent, zeg ik in Antwerpen Centraal uit te willen stappen, in de veronderstelling dat dit het eindpunt van deze trein is. Ik reken op 50 minuten staan in een bomvol gangpad, maar vind gelukkig nog een lege zitplaats. Ik tel mijn zegeningen en de 12 stations waar deze trein stopt voor het bereiken van de ooit zo vertrouwde overkapping van Antwerpen Centraal. Daar ga ik op zoek naar de eerstvolgende trein richting Gent.
Deze blijkt te vertrekken van het spoor waar ik zojuist ben uitgestapt. Sterker nog, het is dezelfde trein waar ik vanaf Roosendaal in heb gezeten! Deze blijft zeven minuten stilstaan in Antwerpen Centraal, krijgt een nieuw treinnummer in de dienstregeling en boemelt dan nog 14 stations verder naar Gent Sint Pieters. (Deze rechtstreekse rit duurt 2:15 uur. Per Beneluxtrein en intercity zou je in 1:21 uur van Roosendaal naar Gent kunnen reizen: dan moet wel (1) de Beneluxtrein stipt op tijd rijden, (2) de lift in Antwerpen Centraal gereed staan en nog leeg zijn, (3) de conducteur van de intercity naar Gent goesting hebben om in de laatste minuut voor vertrek je fiets in de trein te helpen…).
Deze zomer ben ik teruggekeerd vanuit Amsterdam, via Antwerpen naar de Vlaamse kust. Inderdaad fiets mee op een Belgische trein is een hele onderneming. Volgende keer neem ik de trein tot in Vlissingen en fiets dan nog een stukje naar huis . Zodus stress en wachttijden vermijden . Een pluim voor de Nederlandse treinen waarin je gewoon je fiets binnenzet zonder bagage te moeten afnemen , je fiets aan de haak te hangen en vlug een plaatsje zoeken in een niet-aanpalende wagon.( bij overstappen vlug fiets ophalen enz..)