Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe vaak een lekke band? - Forum Wereldfietser

Hoe vaak een lekke band?

Wat ik me afvraag is: hoe vaak heeft de werdelfietser nu gemiddeld een lekke band met z'n fiets. Ik heb jaren zonder één keer een lekke band gereden, tot een paar maanden geleden± ik had toen op één dag, over 80 km, 3 keer een lekke band, waarvan er één keer m'n eigen schuld was: ik had nl. niet goed gelapt.
Wat is jullie ervaring? Hoe vaak of na hoeveel kilometers ontstaan bij jullie lekke banden met de fiets? Of ben je een geluksvogel, die nooit een lekke band krijgt?
Tsja, dat is een moeilijke vraag. Het verschilt nogal per merk en kwaliteit van banden, te zacht opgepompt, het op tijd ontwijken van scherpe voorwerpen op de weg of het gewicht van de bagage. In 1982 fietste ik 2320 km door USA en Canada in 4 weken: zes lekke banden (plus een nieuwe buitenband in Banff). Drie weken fietsen door Israël en Jordanië: 2 lekke banden. Elf dagen door de DDR: één lekke band en dat nog wel op een station tijdens het wachten op de trein. Maar in Luxemburg in 1971, het was smoorheet, met gele banden: had ik maar liefst twaalf lekke banden op één dag! Ik kon wel ontploffen :evil: .
Maar in de meeste fietsvakanties heb ik lekvrij gereden. Soms wel andere pannes, maar dat is een ander verhaal.

Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:

Michael W schreef:Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:
Ach, Dries is gewoon neuwsgierig.

In drie maanden Australië vijf maal lek, maar dat is niet helemaal eerlijk. De eerste keer duurde het vier keer voordat ik het stukje glas had gevonden, dat diep in de kevlarlaag zat. (Conti TT2000)
In zes weken USA tien keer lek, maar ja, New Mexico en Arizona zijn nu eenmaal berucht. (Big Apple)
In zes weken Filippijnen één keer lek. (Marathon)
In vier weken langs de Donau nul keer lek. (Big Apple)

Gerd

Michael W schreef:Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:
@ Michael :lol: :lol: Michael, waarom start je niet een nieuw topic met deze vraag? Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord!

@ Driesba Wat voor relevantie hebben de antwoorden op deze vraag?
Als ik over wegen fiets met een hoop glas wat ik niet kan ontwijken, dan rijd ik lek. Zoals afgelopen zomer tussen Havana en Mantanzas. Als ik veel km's maak dan heb ik meer kans op een lek dan wanneer ik weinig km's maak. Als mijn banden verslerten en dun zijn dan rijd ik ook eerder lek. En zo kan ik nog wel verder gaan...

Het klink raar, maar je kunt ook te weinig een lekke band krijgen. Behalve domme pech en zo heeft het namelijk veel te maken met de vraag of de band past bij de omstandigheden. Er zijn wel banden die niet of nauwelijks lek gaan, maar die rijden stug (langzaam en oncorfortabel), en dat wil je ook niet. Je wilt een zo soepel mogelijke band waar je nog niet niet teveel lek mee rijdt. Wat teveel is hangt van jou af (op mijn stadsfiets wil ik niet lek rijden), en van de gok die je moet nemen over de omstandigheden die je gaat tegenkomen. Maar "gegarandeerd" lekvrije banden rijden niet lekker (of rijden toch lek...).
Ik ben net in Jeruzalem aangekomen, en heb mijn oude racefiets uitgepakt, met speciaal een stel redelijk stevige gewone Marathons. Zo snel te zien lijkt me dat ruim voldoende voor in de stad, maar ik was ook van plan als het iets koeler is naar de Dode Zee etc te fietsen. Ik heb geen idee wat ik dan tegenkom. Er gaat een reserve buitenband mee, en een binnenband plus plakspul.
Wim

Ach, het is een combinatie van factoren; er bestaat geen passend antwoord.

DriesBa mag best dit soort vragen stellen hoor. Zijn vragen zijn over het algemeen zo open geformuleerd, en de antwoorden zo voor de hand liggend (en stiekem toch niet), dat er veel op wordt gereageerd, en dat houdt het forum levendig.

Afgelopen weekend in Harskamp wilden we al de enig echte DriesBa ontmoeten, maar zagen hem zo snel niet. :(

willem.megens schreef:Afgelopen weekend in Harskamp wilden we al de enig echte DriesBa ontmoeten, maar zagen hem zo snel niet. :(
:lol: :lol: Ook wij waren tijdens een weekend op zoek naar hét gezicht achter de vele wonderbaarlijke vragen. Even dachten Marianne, Wouter en ik hét gezicht te pakken te hebben. Echer mispoes. Maar we zijn nog wel benieuwd. Is er sprake van een Driesba cultus in wording? :wink:

Misschien kunnen we een fietspuzzeltocht richting het noorden organiseren om hem te vinden. Met leuke vragen enzo. En dat wordt dan een jaarlijkse happening. Yeah. Maar misschien bestaat DriesBa wel niet, en zijn het levensvragen die vanuit een andere dimensie tot ons komen. Dan gaat de tocht lang duren.

Maar nu dwaal ik af, ik ga lunchen. Is dit eigenlijk Kletspraat?

willem.megens schreef:Misschien kunnen we een fietspuzzeltocht richting het noorden organiseren om hem te vinden. Met leuke vragen enzo. En dat wordt dan een jaarlijkse happening. Yeah. Maar misschien bestaat DriesBa wel niet, en zijn het levensvragen die vanuit een andere dimensie tot ons komen. Dan gaat de tocht lang duren.

Maar nu dwaal ik af, ik ga lunchen. Is dit eigenlijk Kletspraat?
:lol: :lol: Goed idee die tocht! Nee dit is geen kletspraat maar valt onder overige activiteiten. Of heeft Inge nog interesse om dit in het WF-actiepakket op te nemen?

:lol: Een andere dimensie? Jammer dat ik geen toepasselijk muziekje kan toevoegen.........Dan maar fonetisch >> wieooowieoowieoooo :!:
DriesBa schreef:Wat ik me afvraag is: hoe vaak heeft de werdelfietser nu gemiddeld een lekke band met z'n fiets. Ik heb jaren zonder één keer een lekke band gereden, tot een paar maanden geleden± ik had toen op één dag, over 80 km, 3 keer een lekke band, waarvan er één keer m'n eigen schuld was: ik had nl. niet goed gelapt.
Wat is jullie ervaring? Hoe vaak of na hoeveel kilometers ontstaan bij jullie lekke banden met de fiets? Of ben je een geluksvogel, die nooit een lekke band krijgt?
Beste Dries deze vraag zou leerzaam zijn als je ook vroeg naar welke merk en type band, een beetje een consumentenbond test.

Hoe vaak een lekke band?

Eigenlijk nog nooit! :lol:

Eén keer toen de fiets nieuw was omdat de fietselaar vergeten was om het ventielringetje te monteren, waardoor het ventiel uitscheurde.

Dus uiterst tevreden over Schwalbe Marathon XR 8)

Normaal hooguit 1 lekke band op een vakantie (±3000km) maar dit jaar was het anders, de laatste dag zelfs 4 lekke banden. Dan moeten er maar eens andere velgen op mijn fiets.

Ik heb vernomen dat het komt omdat er een deuk in de velg zit en dan krijg je veel lekke banden. Wie kan dit bevestigen?

Michael W schreef:Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:
Martin en GerdC begrijpen de vraag; tuurlijk het is geen wetenschappelijk onderbouwde vraag en ik heb niet eerst gegoogled of die vraag niet eerder was gesteld. Begrijpelijk sommige reacties omdat het wel een vrij algemene vraag is. Toch is m'n enige bedoeling een beeld te krijgen: hoe vaak komt een lekke band nou gemiddeld voor. Misschien kun je zo'n vraag niet stellen, dan mijn verontschuldigingen. De vraag mag ook worden opgevat in het kader van verstrooiing.

By the way: DriesBa bestaat volledig en is een fietsliefhebber. Hij houdt niet van zeurpieten....maar misschien is hij dat zelf wel. Trouwens te persoonlijke gerichte, kritische benadering nodigt me niet bepaald uit om anders te verschijnen dan als reclamant op dit forum

Ook met goede banden met een goede antilek laag kun je pech hebben. Onlangs had ik 2 keer kort achter elkaar een lekke band. Oorzaak was volgens mij niet de band maar het velglint van kunsstof die volgens mij had gesneden in de binnenband. Ik heb deze vervangen door een plaklint van Swalbe.
Ik ben benieuwd of meer fietsers deze ervaring hebben.

Harry

Heb al eerder een posting gedaan waarin ik mijn teleurstelling uitte omdat in mijn beleving anti-lek banden niet doen wat ze beloven. Bescherming bieden tegen lek rijden. :?

Navraag bij mijn lbs leert dat de beste man het in zijn business ook niet merkt. Met ander woorden hij plakt nog steeds evenveel banden als in de tijd dat mensen zonder anti-leklaag rondreden. Oké, dat is geen representatieve steekproef, maar het geeft wel te denken.


Mijn vrouw en ik hebben van de zomer de groene weg naar het zuiden gereden. In totaal hebben we 1 lekke band gehad.

Ik heb tijdens mijn fietsvakanties (zo'n 10) nog nooit een lekke band gehad! De vakanties varieren van 400 tot 1200 km. De ondergrond waarop ik fiets is verschillend en ik zie heus niet ieder glasspintertje of andere bandenlekprikding. Veel te druk met het genieten van de omgeving!

Sinds 2 jaar rijdt ik op een Santos Travelmaster met Schwalbe Marathon banden en daarvoor op een Koga Randonneur waarvan ik het merk van de banden vergeten ben.

catemaron schreef:Heb al eerder een posting gedaan waarin ik mijn teleurstelling uitte omdat in mijn beleving anti-lek banden niet doen wat ze beloven. Bescherming bieden tegen lek rijden. :?
Ik heb anders diverse fietsen gehad waarvan het me niet lukte om de niet-antilekbanden snel genoeg te vervangen door antilekbanden.
Maar ik woon dan ook in een omgeving vergeven van de doornen en glassplinters; de glassplinters vooral in de maanden na carnaval :wink:
Leon

Michael W schreef:Wat ik me afvraag is: waarom stelt DriesBa deze vragen ? :roll:
Niet doen, gewoon reageren of niet! Als de vraag te ingewikkeld is, schrijf je dat gewoon. :wink:

Blanche schreef:
willem.megens schreef:Afgelopen weekend in Harskamp wilden we al de enig echte DriesBa ontmoeten, maar zagen hem zo snel niet. :(
:lol: :lol: Ook wij waren tijdens een weekend op zoek naar hét gezicht achter de vele wonderbaarlijke vragen. Even dachten Marianne, Wouter en ik hét gezicht te pakken te hebben. Echer mispoes. Maar we zijn nog wel benieuwd. Is er sprake van een Driesba cultus in wording? :wink:


Ik ben eruit................:!:

Driesba is gewoon een alias van een van de moderatoren of van de pr medewerkers van de WF. Ze zetten Driesba in om de WF site meer te promoten en het bezoekersaantal te vergroten.

Nu nog raden wie Driesba is....Jarno, Sander, Inge....of?

:lol: :lol: