Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groter tandwiel steken bij ATB - Forum Wereldfietser

Groter tandwiel steken bij ATB

Hallo,

Ik heb net een nieuwe trekkingfiets gekocht. De fiets is volledig LX gemonteerd van Shimano.
Tandwielen vooraan: 22-32-44
Tandwielen achteraan: 11-...-32

Wanneer ik in grootste versnelling trap (vooraan 44 - achteraan 11), kan ik eigenlijk nog gerust een tandje bijsteken.

Vandaar mijn vraag: Is het mogelijk om bij de LX (FC-M572) Crankset een groter tandwiel te plaatsen dan de standaard 44T, bijvoorbeeld 46T.

Wanneer ik dit zou doen geeft dit dan gevolgen ivm bijv. moeilijker schakelen.

Zijn er nog zaken waar ik moet aan denken, wanneer ik zulks zou overwegen?

Bedankt bij voorbaat voor jullie reacties.

Dirk

Beste Dirk,

Ja dat kan.
Maar houd rekening met het volgende:

Voor een vakantiefiets is over het algemeen een voorblad van 44T meer dan voldoende. Je moet jezelf afvragen hoe vaak je boven de 35 km/h fiets (ongeveer de kruissnelheid bij deze combinatie).
Wil je toch naar 46T dan zal waarschijnlijk de voorderailleur iets hoger op de staande buis gemonteerd moeten worden. Dan kan zonder al teveel problemen. Natuurlijk moet ja na de verplaatsing van de derailleur de binnenkabel iets inkorten dmv een nieuwe afstelling.
De stap van 32T naar 46T werkt wel maar doe dat niet op vol trapvermogen. Over het algemeen is dat bij deze combinatie in normale vakantiefietsgebruik ook niet nodig.

Het resultaat is nu wel dat er wat minder overlapping is tussen de 32T en de achtertandwielen en de 46T en de achtertandwielen. Of dat voor jou acceptabel is kan alleen jij beantwoorden.

Succes,
Marco
dirk v schreef:Hallo,
Ik heb net een nieuwe trekkingfiets gekocht. [knip]
Tandwielen vooraan: 22-32-44
Tandwielen achteraan: 11-...-32
Vandaar mijn vraag: Is het mogelijk om bij de LX (FC-M572) Crankset een groter tandwiel te plaatsen dan de standaard 44T, bijvoorbeeld 46T.
Hoi,
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe fiets :D
Ik heb 2 weken geleden een nieuwe Alivio 22-32-42 vervangen door de oude LX 26-36-46. Officieel kon de voorderailleur het niet aan, maar in de praktijk wel. Zoals al gezegd moet de voorderailleur iets omhoog en de kabellengte opnieuw afgesteld.
Officieel moet ook de ketting langer gemaakt worden, maar in mijn geval gaf de bestaande ketting geen problemen, dus dat doe ik bij de volgende ketting wel.
In mijn geval ging het niet om een vakantiefiets, daar heb ik een een 46-13 (wielomtrek 216 cm) ruim voldoende, want boven 35 km/u ga ik me niet moe maken aan meetrappen, om een paar km/u sneller te gaan moet je je al lam trappen.
Succes ermee 8)
Groetjes

Leon & Marco,

Bedankt voor jullie adviezen.
Ondertussen heb ik op mijn nieuwe fiets (Snel Savanne) al enkele honderden kiliometers gereden en denk ik dat ik ik dat tandwiel maar zo ga laten. Bij een wat langere afstand is het voor mij ook nodig om een verzetje lager schakelen.

Mvg,
Dirk