Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature 2009 - Forum Wereldfietser

Koga signature 2009

Nu hoorde ik bij mijn KOGA signature dealer dat er voor 2009 nog al wat wijzigingen zitten aan te komen. Omdat ik op het punt sta om een fiets te kopen en dan mogelijk een signature is dat behoorlijk relevante informatie, temeer omdat ik niet veel haast heb en een eventuele beslissing kan uitstellen.

De (mogelijke) wijzigingen waar hij het over had: Firmtech HS33, andere (betere) velgen, bij ROHLOFF naaf vervalt kettingspanner maar komt verstelling op de achterpadden, mogelijk ook stalen frame. Tsja er zal toch wel iets van kloppen.

Zijn er nog mensen die hier iets vanaf weten? Zo ja, wanneer komt de collectie 2009, al in het najaar?

Groeten Bob

De vraag is of je vanzelf dan harder gaat, met die vernieuwingen of dat je nog steeds moet trappen...... :lol:

Haike schreef:De vraag is of je vanzelf dan harder gaat, met die vernieuwingen of dat je nog steeds moet trappen...... :lol:
Ahumm.... :oops: ,je lijkt mijn vrouw wel :lol: .

Ik ben nou eenmaal dol op techniek en nieuwe snufjes..., ik kan het ook niet helpen. 8)

Groeten Bob

:D Grinn... Een hoop vrouwen zijn realistischer dan wij mannen... Waarmee ik je overigens niet, je een Koga model 2009 wil ontzeggen. :wink:
Wordt 1 september aan het dealerkanaal geïntroduceerd.....enkele weken daarna volgen folders en website.

Dit is info van Koga zelf.
El Tonto schreef:Nu hoorde ik bij mijn KOGA signature dealer dat er voor 2009 nog al wat wijzigingen zitten aan te komen. Omdat ik op het punt sta om een fiets te kopen en dan mogelijk een signature is dat behoorlijk relevante informatie, temeer omdat ik niet veel haast heb en een eventuele beslissing kan uitstellen.

De (mogelijke) wijzigingen waar hij het over had: Firmtech HS33, andere (betere) velgen, bij ROHLOFF naaf vervalt kettingspanner maar komt verstelling op de achterpadden, mogelijk ook stalen frame. Tsja er zal toch wel iets van kloppen.

Zijn er nog mensen die hier iets vanaf weten? Zo ja, wanneer komt de collectie 2009, al in het najaar?

Groeten Bob
Ha Bob,

Volgens mijn Koga dealer is er 1 september een intro voor de dealers. Snel daarna volgt meer info voor de klanten. Productie voor 2009 draait overigens al. Mijn bestelde racefiets collectie 2009 loopt in week 44 van de band.

Ik en mijn vriendin hebben beide een Signature 2008. Ondanks een paar kleine minpuntjes ben ik er heel erg goed over te spreken. En al hebben we er nog maar 4500 km op gereden (redelijk veel over (slecht) onverhard en erg slecht asfalt) zijn juist de velgen in mijn ogen foutloos. Weet je iets meer over die betere velgen en waar dat beter in zou moeten zitten?

Daarnaast vraag ik me sterk af of er Firmtechs voor zullen komen. De Signature is toch ook een marketing ding, waar je nu nog kunt kiezen tussen Deore, LX, XT en HS-33 remmen. Die keuze vervalt toch volledig als er Firmtechs op gezet kunnen worden? (Oke, de schijven blijven over.)

Voor de volledigheid even de minpunten van de Signature 2008 volgens ons (zonder het topic te willen kapen):

- Als je een 60cm frame hebt (26") i.c.m. een Tubus Logo achterdrager, dan kun je de remblokjes van de HS-33 achter alleen vervangen door de drager los te schroeven, omdat de hendel tegen de drager aan komt te zitten

- Het 50cm frame (ook 26") heeft de gaten voor de bidonhouder aan de verticale buis v/h frame net zo hoog zitten als het 60cm frame, gerekend vanaf de trapas. Waarom is mij een raadsel, want daardoor kun je niet met goed fatsoen wat grotere bidons kwijt in (in ons geval niet de Koga maar) BBB houders.

- De bedrading vanaf de dynamo: daar moet Koga zich heel diep voor schamen. Op een fiets waar je alleen aan verlichting meer dan 200 euro kwijt bent, durven ze draadjes + stekkertjes te knutselen die na twee keer loshalen kapot zijn.

- Het B&M DToplight XS Senso achterlicht is wel een erg karig dingetje met een enkel lullig LEDje.

- Als voorlicht kon ik geen versie krijgen met condensator. Jammer, want bij mijn weten is die er wel van B&M en verder bevalt het voorlicht prima. (Heeft de Fly die nu te krijgen is dat wel?)

Ter afsluiting: iedereen die naar volle tevredenheid op Schwalbes rijdt: ik wens jullie veel succes, maar gezien de wegen die wij dit jaar gezien hebben en het feit dat de lekkenteller na 4500 km voor onze twee fietsen nog steeds op nul staat, blijf ik op Conti TravelContacts rijden. :)

Op de website van signature stond en staat nog steeds dat het 28 inch frame is uitverkocht. Het wachten was op de vernieuwde (28 inch) frames en je kon geen 28 inch fiets meer samenstellen (wel het dames model).
Die boodschap staat er nog steeds, maar nu staat er wel weer een 28 inch frame op de signature website. Nu (met het nieuwe 28 inch frame) is echter de prijs zeker € 400 hoger en zie je bij een Rohloff naaf geen kettingspanner meer, maar wel normale HS 33 remmen. De 26 inch heeft bij Rohloff nog wel een kettingspanner. Dus: wellicht toch geen firmtech (misschien op een evt stalen versie die komt)

Heb het zonet ook nagekeken en de signature is duidelijk veel duurder geworden. Heb de configuratie genomen van een Idworx Easy Rohler en dan is de signature 50 euro duurder en dan heb je nog geen grizzly velgen, sapim DD spaken, schwalbe supreme en geen firmtech remmen. Alsook is de afwerking van een Idworx beter dan een signature.
Waarom ze me dan nog een signature kopen? Het enigste voordeel, zijnde de prijs is verloren gegaan.
Dat is natuurlijk onzin, De frame geometrie en het concept van de Koga 28 inch is geheel anders dan van een Idworx Easy Rohler. En ik denk dat ook een Idworx volgend jaar weer duurder wordt. Bij deze Koga gaat het ook om het 2009 model.
Highlands schreef:Dat is natuurlijk onzin, De frame geometrie en het concept van de Koga 28 inch is geheel anders dan van een Idworx Easy Rohler. En ik denk dat ook een Idworx volgend jaar weer duurder wordt. Bij deze Koga gaat het ook om het 2009 model.
Highlands let aub op je manier van reactie. Woorden zoals onzin ed horen hier niet thuis. Heb zonet een vergelijk gedaan van beide frames en de geometrie is niet identiek maar wel gelijkend. Wat wel waar is, is dat de koga een opbouwfiets is. Je bouwt hem op zoals je wil. Maar als je dezelfde onderdelen gebruikt dan is de idworx de interessantere fiets.
De ER worct volgend jaar 100 euro duurder. De koga is 400 euro duurder geworden! Kan jij deze prijsstijging verklaren? Dit is een stijging van 25% in de goedkopste afmontage!

Ter info. Dit is nog steeds een forum waar iedereen recht heeft op zijn eigen mening.
Highlands schreef:Dat is natuurlijk onzin, De frame geometrie en het concept van de Koga 28 inch is geheel anders dan van een Idworx Easy Rohler. En ik denk dat ook een Idworx volgend jaar weer duurder wordt. Bij deze Koga gaat het ook om het 2009 model.
Maar als ik mag kiezen tussen een KOGA en een Idworx is de keuze snel gemaakt, en niet vanwege het prijsverschil.

Vreemd dat iedereen hier zegt dat de Koga Signature "duidelijk veel duurder" is geworden. Ik heb net eens mijn 2 maanden geleden gekochte configuratie opnieuw gedraaid, en er is 76 euro ofte precies 4% bijgekomen. Dat lijkt mij een gewone inflatieaanpassing, meer niet.

Met alle respect voor idworx maar ik vind het prijsverschil dus nog steeds niet verantwoord.

Overigens zie ik nog geen Signature 2009 op de website staan hoor.
Die komt pas over enkele weken.

Ik heb mijn mening gegeven, maar het was niet mijn bedoeling jou mijn mening op te leggen. Ik had misschien beter kunnen schrijven dat ik jouw vergelijk onzin vind. Mijn excuses voor de miscommunicatie.
Een Koga stuurt volgens mij anders dan een ER of OR. Voor de rest zou ik geen Idworx kiezen, ook al wordt die minder in prijs verhoogd. De Idworx was al een stuk duurder, € 3500 is heel veel geld voor een confectiefiets.
Ook voor een Koga is € 3500 heel erg veel. Ik weet natuurlijk dat je bij Koga wellicht ook voor "de naam" betaalt, maar bij Idworx betaal je daar heel duidelijk ook voor.
Als ik zie dat je een VSF T-400 of T-900 hebt voor € 2000 resp. € 2100 dan is dat een bijzonder mooie en hoogwaardige afgemonteerde fiets voor een scherpe prijs.
Voor de rest maakt het mij niet zoveel uit. Ik wil gewoon lekker fietsen.
Groeten,

@Jansenius: de 28 inch was tijdelijk niet uit te rekenen, nu weer wel en hij is duurder geworden. Er is iets veranderd, want bij de Rohloff versie zit er geen kettingspanner meer op. Denk dus dat dit het 2009 model is met de 2009 prijs. De 26 inch is nog het 2008 model en is (nog) niet duurder geworden.

Ter info : ik heb wel degelijk een 28inch maar geen Rohloff, en mijn config is dus zo goed als op hetzelfde prijsniveau gebleven.
Ik begin te denken dat er dan misschien een foutje zit in de configurator met de Rohloff afmontering ?

Dan valt het gelukkig mee! Dan zit het waarschijnlijk in de Rohloff naaf.

Ik zit nog steeds rond te kijken naar een leuk fietsje om mijn afgeragde woon-werkrijwiel mee te vervangen. Iedere dag kom weer nieuwe merken en mogelijkheden tegen. Nu ik besloten heb om er eens goed de tijd voor te nemen (ik heb mijn fiets maar eens getrakteerd op wat nieuwe onderdelen) is het eigenlijk ontzettend leuk om zo rond te kijken. Lijkt wel een beetje op een lange fietstocht: de reis is minstens net zo leuk als het einddoel.

En dan is het ontzettend interessant om te lezen wat jullie zeggen over Koga's of Easy Rohlers en andere merken. Want sommige van die conclusies had ik ook al bedacht.

Maar ik hoor nog niemand over fietsen van Jan Janssen. Daar kan je heel veel zelf aan veranderen (Rohloff, Son, Magura, kan allemaal hoor), en dan krijg je een fiets die al snel 600 - 700 euro scheelt met een Koga die verder gelijk is opgebouwd. Ik zie dan een prijs van 7 tientjes per letter in de naam op je bovenbuis, en meer niet. Of zie ik dat verkeerd...?

Dat je hier niet zoveel over jan Jansen hoort lijkt me enigszins logisch zonder iets aan de kwaliteit van hun fietsen af te willen doen, maar zij hebben ook niet echt een reisfiets in hun assortiment, voor zover ik dat heb kunnen bekijken....

Ik ben al meer dan 10 jar heel blij met mijn JJ millenium hoor! Maar ik ben verder niet zo technisch dat ik op fietsvragen reageer.