Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rijrichting band - Forum Wereldfietser

rijrichting band

Hallo,

Ik had laatst een lekke achterband en heb de binnenband moeten vervangen die ik gelukkig bij me had.
Dit gebeurde halverwege een fietstochtje in de stromende regen.
Daardoor heb ik niet goed opgelet en de band tegen de rijrichting in gemonteerd. **edit: de buiten band :roll: **
Hoe erg is dit en wat zijn de gevolgen precies? Heeft het invloed op het rijgedrag of de levensduur van de band?
Het gaat trouwens om een Schwalbe maraton racer 26 inch.

groeten Harm

Ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat er meer weerstand ontstaat tussen band en wegdek en dat je band harder slijt. Zeker bij een achterwiel daar komen toch wat meer krachten op.

Het is toch juist heel goed, Haike, als er veel weerstand tussen wegdek en band is?
Anders zou je maar slippen?
Je bedoelt vast de rolweerstand.
De rijrichting van de band heeft te maken met het profiel dat zich bij een nat wegdek moet kunnen 'ontwateren' om aquaplanen te voorkomen. Tijdens het rollen wordt het water op het wegdek in de kanaaltjes van het het profiel ge
duwd. Het rubber raakt het wegoppervlak en heeft grip door de hoge schuifweerstand tussen asfalt en rubber. Het water wordt door de kanaaltjes naar links en rechts onder de band vandaan gespuugd.
Draai je nu de band om tov de rijrichting dan verzamelt al het water zich door de profielvorm juist in het midden van de band. En daar kan het dan nergens heen met slippen tot gevolg.
Of dat bij een smalle fietsband echt wat uitmaakt vraag ik me af.
Misschien is het alleen maar marketing en interessantigheid.
niko

Haike schreef:Ik weet het niet, maar ik kan me voorstellen dat er meer weerstand ontstaat tussen band en wegdek en dat je band harder slijt. Zeker bij een achterwiel daar komen toch wat meer krachten op.

Waarom zijn veel profielen rijrichtinggebonden?

Bij banden voor gebruik op straat zorgt een rijrichtinggebonden profiel in de regel voor een lichte reductie van de rolweerstand. Daarnaast spelen ook optische argumenten een belangrijke rol.

In het terrein is de betekenis van de rijrichting beduidend groter, want hier zorgt het profiel voor de grip met de ondergrond. Terwijl het achterwiel de aandrijfkracht moet overbrengen is het voorwiel voor de overdracht van rem- en stuurkrachten verantwoordelijk.

Bron: Schwalbe

nikopaul schreef:Het is toch juist heel goed, Haike, als er veel weerstand tussen wegdek en band is?
Anders zou je maar slippen?
Je bedoelt vast de rolweerstand.
De rijrichting van de band heeft te maken met het profiel dat zich bij een nat wegdek moet kunnen 'ontwateren' om aquaplanen te voorkomen. Tijdens het rollen wordt het water op het wegdek in de kanaaltjes van het het profiel ge
duwd. Het rubber raakt het wegoppervlak en heeft grip door de hoge schuifweerstand tussen asfalt en rubber. Het water wordt door de kanaaltjes naar links en rechts onder de band vandaan gespuugd.
Draai je nu de band om tov de rijrichting dan verzamelt al het water zich door de profielvorm juist in het midden van de band. En daar kan het dan nergens heen met slippen tot gevolg.
Of dat bij een smalle fietsband echt wat uitmaakt vraag ik me af.
Misschien is het alleen maar marketing en interessantigheid.
niko
Je verhaal klopt wel maar het gaat alleen op als de band een bepaalde omwentelingssnelheid heeft, die bereikt je met een fiets niet, volgens mij.

Haike schreef:Je verhaal klopt wel maar het gaat alleen op als de band een bepaalde omwentelingssnelheid heeft, die bereikt je met een fiets niet, volgens mij.
Mee eens. De rijrichting van (gedeeltelijk) pijlvormig profiel wordt m.i. bepaald door de richting van de langwerpige noppen ten opzichte van de rijrichting in het geval van het maken van een bocht en dan tevens met betrekking op het remmen.
M.a.w. zolang de fiets mooi rechtop is, is grip niet zo heel interessant. In een bocht, of bij schuine ondergrond, wordt het pas interessant. Omdat er in een bocht maar heel weinig wordt getrapt zijn alleen remkrachten relevant. Bij het remmen wil je niet dat de langwerpige noppen dwars op de uitgeoefende krachten staan, want dan gaat het profiel "rollen", ongeveer net als bij het nemen van een bocht met een slappe band.
Ik ben benieuwd of dit voor alle merken en typen banden klopt, gecontroleerd heb ik het niet.
Groet,
Leon

Je bedoelt vast de omtreksnelheid, Haike, maar ik snap je nog niet helemaal.
Probeer nog es uit te leggen...
niko
Haike schreef: Je verhaal klopt wel maar het gaat alleen op als de band een bepaalde omwentelingssnelheid heeft, die bereikt je met een fiets niet, volgens mij.

Bij de Marathon Racer zal het vast wel een optisch argument zijn: het profiel van een nieuwe Racer is minder dan een millimeter diep.
Omgekeerd of correct gemonteerd scheelt op het gevoel nix in lawaai (=weerstand). Ik heb die 'fout' namelijk ook een keer gemaakt.
De weerstand van een goed ten opzichte van een niet goed gemonteerde Marathon Racer zou eens exact gemeten moeten worden voordat we er wat over kunnen zeggen.
Misschien iets voor De Ligfietser? Daar hebben ze zo'n testopstelling.

Bij het gebruik van terreinbanden in terrein kan ik me voorstellen (alleen maar voorstellen want ik ben absoluut niet technisch) dat rijrichtinggebonden profielen wel degelijk iets uitmaken.

niko

Bob&Marguérite schreef:Waarom zijn veel profielen rijrichtinggebonden?

Bij banden voor gebruik op straat zorgt een rijrichtinggebonden profiel in de regel voor een lichte reductie van de rolweerstand. Daarnaast spelen ook optische argumenten een belangrijke rol.

Bron: Schwalbe

nikopaul schreef:Je bedoelt vast de omtreksnelheid, Haike, maar ik snap je nog niet helemaal.
Probeer nog es uit te leggen...

Die aquaplaning van jou treed alleen maar op als het water niet snel genoeg weg kan. Dat gebeurt dus bij een dusdanige snelheid waarbij het water wat nog in het profiel zit er nog niet uit is eer dat band opnieuw contact maakt met water een wegdek. Bij auto's ken je het verschijnsel wel. Rij je te hard op een weg waar een laagje water op staat dan treed het verschijnsel op dat je auto opgetild wordt, er moet immers iets gebeuren.
Ga je met diezelfde auto langzamer rijden op die zelfde natte weg, ben je het verschijnsel kwijt omdat de snelheid is afgenomen en er genoeg tijd is om het water via het profiel te verwerken voordat ze er weer mee in aanraking komt.

Hoe minder profiel, hoe sneller het gebeurt, het water kan niet weg tussen band en wegdek, dus komt de band los van de weg.

Maar je moet dus wel genoeg snelheid hebben, anders doet het fenomeen zich niet voor. Die snelheden haal je op een fiets niet om dat te veroorzaken.

Haike schreef:
nikopaul schreef:Je bedoelt vast de omtreksnelheid, Haike, maar ik snap je nog niet helemaal.
Probeer nog es uit te leggen...

Die aquaplaning van jou treed alleen maar op als het water niet snel genoeg weg kan. Dat gebeurt dus bij een dusdanige snelheid waarbij het water wat nog in het profiel zit er nog niet uit is eer dat band opnieuw contact maakt met water een wegdek. Bij auto's ken je het verschijnsel wel. Rij je te hard op een weg waar een laagje water op staat dan treed het verschijnsel op dat je auto opgetild wordt, er moet immers iets gebeuren.
Ga je met diezelfde auto langzamer rijden op die zelfde natte weg, ben je het verschijnsel kwijt omdat de snelheid is afgenomen en er genoeg tijd is om het water via het profiel te verwerken voordat ze er weer mee in aanraking komt.

Hoe minder profiel, hoe sneller het gebeurt, het water kan niet weg tussen band en wegdek, dus komt de band los van de weg.

Maar je moet dus wel genoeg snelheid hebben, anders doet het fenomeen zich niet voor. Die snelheden haal je op een fiets niet om dat te veroorzaken.
En de druk van een fietsband op de weg is groter (!) dan die van een autoband. De druk per mm^2 contactoppervlak is namelijk in eerste orde gelijk aan de druk in de band en die is bij auto's zo'n 2 bar en bij fietsen meer tot aanzienlijk meer.
Leon