Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Lapland - Forum Wereldfietser

fietsen in Lapland

Ik wil volgende zomer in Lapland gaan fietsen en zou graag reacties van mensen willen horen die al eens een dergelijke fietsvakantie ondernomen hebben. Ik ben ook benieuwd naar bevindingen uit (Noord)Noorwegen en Finland.

Belangrijke aandachtspunten voor mij zijn:
infrastructuur, voorzieningen, klimaat, geografie en de heen- en terugreis.

Ik hoop dat er fietsers zijn die reeds in Noord-Skandinavie geweest zijn en hun ervaringen met mij willen delen.

Heb je al onder de landeninformatie gekeken? Probeer het eens via de button Landeninformatie op de hompage. Vervolgens zie je een wereldbol. Klik op Europa en kies vervolgens Finland, Zweden of Noorwegen.

Dennis

Beste Jozef,

Hopelijk heb je wat aan deze informatie:

Infrastructuur:
Die is redelijk. Grote wegen zijn volledig geasfalteerd in de staat zoals in NL. Over het algemeen is de hoeveelheid verkeer aanvaardbaar.
De kleinere wegen zijn vaak niet geasfalteerd maar voorzien van een laag stenen/zand/olie. Dit vormt over het algemeen een vrij harde laag waar het prima op fietsen is. (uitzonderingen natuurlijk uitgesloten). Je hebt daarvoor niet perse een fiets nodig met dikke banden. We hebben er tochten gereden op fietsen met 37 mm banden en met 50 mm banden. Ging beiden goed. Het verkeer op die kleine wegen is gering.
De fietsenmakers hebben westerse onderdelen......alleen zie je niet zo vaak. Reserveronderdelen en gereedschap meenemen en weten hoe je ze moet gebruiken.

Voorzieningen:
Hoe noordelijker je komt hoe minder plaatsjes er zjn dus ook minder voorzieningen. Winkels zijn over het algemeen goed gevuld en vergelijkbaar met NL. Veel plaatsjes hebben een camping en je kan natuurlijk overal in het wild kamperen. Het ligt een beetje aan hoe ver je de bush in wilt. Aan de hoofdwegen en de wat grotere kleine wegen zijn de voorzieningen meer dan voldoende. Elke dag kun je voedsel inslaan. Wat verder van de "bewoonde" wereld moet je een beetje plannen.

Klimaat:
"het kan vriezen en het kan dooien". Oftewel: we hebben er tochten gereden bij 30 graden met strakblauwe hemel maar ook met 10 graden terwijl de regen en hagel met bakken naar beneden komt.
De dagen zijn in het noorden lang dus een paar uurtjes schuilen voor de regen brengt je niet gelijk in tijdnood. Je moet niet bang zijn voor wat neerslag maar het is ook weer niet zo dat het bar en boos is, integendeel vaak. Ik denk dat de meeste Nederlandse fietsers dit klimaat zonder meer aankunnen. Wij hebben het ook als onderdeel van de reis gezien.

Geografie:
Bossen en hoe noordelijker je komt meer grasvlaktes.
Regelmatig zul je een eland voor je wielen krijgen die een paar honderd meter voor je uit loopt (mooie ervaring!)
Sommige gebieden hebben flinke heuvels maar echte bergen kom je er nauwelijks tegen. (Ligt een beetje waar je naartoe wilt gaan).
Het landschap is gevuld met schitterende riviertjes en meertjes. Je kan overal je eigen vis vangen, bakken en opeten.
Na een dag zet je je tentje op aan één van zo'n meertje en als je stil bent heb je kans een vos of een eland te zien. Zorg er wel voor dat je besherming hebt tegen de muggen. Een hoofdnetje lijkt in NL een stom gezicht maar in Scandinavië denk je daar heel anders over.

Reis ernaar toe:
Weet ik niet.....naar toe gefietst.