Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Gordel in de rand van Brussel op zondag 7 september - Forum Wereldfietser

De Gordel in de rand van Brussel op zondag 7 september

Op 7 september 2008 vormt de groene Vlaamse rand voor de 28e keer het decor voor hét fiets- en wandelfeest van Vlaanderen. In vier Gordeltrefpunten – die fungeren als start- en aankomstplaats – kan gekozen worden uit 24 parcours, goed voor 810 km wandel- of fietsgenot. Deze vier Gordeltrefpunten, Sint-Genesius-Rode, Dilbeek, Zaventem en Overijse, zijn de motor van het ganse Gordelgebeuren. Na een gemoedelijke wandeling, of een stevige fietstocht (keuze genoeg), kan je er genieten van een lekkere kop koffie, een frisse pint of een smakelijke snack. Je kan er ook kennismaken met bekende en minder bekende sporten en je wordt vergast op diverse animatie activiteiten. Alles wordt afgesloten met een spetterend slotconcert.

http://www.de-gordel.be/startpagina_deGordel.asp

Wordt de route ook continu schoon gehouden van punaises, kopspijkertje en andere band-lek-prikkende zaken in het Waalse deel? Zou wel mooi zijn. Overigens heb ik de route een jaar of 6 geleden gereden en hij is wel mooi, je komt ook door de krieklambiek streek (lekker :lol: :lol: )!

Lijkt me wl iets om aan mee te doen. Ik heb me ook al ingeschreven voor een andere niet WF-activiteit, op 12, 13 en 14 september rond Oudenaarde.

Natuurlijk fietsen in de tussentijd, maar wat is effectief? Een andere reageerder heeft het over de kopspijkers in het Waals gedeelte, ik heb nog rugpijn van slechte wegen/fietspaden tussen Brussel en Oudenaarde. De weg naar Ninove is het dieptepunt en kan gerust onder MARTELING worden geschaard.
Heef iemand tips voor een route waarbij ik ook graag in Wallonië rijd; de toekomstige buur van Vlaanderen heeft het al moeilijk genoeg.
Of is er iemand uit (noord-oost) Nederland die er ook gaat rijden; dat wordt budgettair aantrekkelijker (bv. reis er heen, etc.). Op zich ken ik het gebied wel redelijk. Heb er gewoond (1944/1945). Voorkeur voor jeugdherbergen: erg gezellig altijd.

Kan ik je dit ook 'laten zien.'
Afbeelding

Lijkt me wl iets om aan mee te doen. Ik heb me ook al ingeschreven voor een andere niet WF-activiteit, op 12, 13 en 14 september rond Oudenaarde.

Natuurlijk fietsen in de tussentijd, maar wat is effectief? Een andere reageerder heeft het over de kopspijkers in het Waals gedeelte, ik heb nog rugpijn van slechte wegen/fietspaden tussen Brussel en Oudenaarde. De weg naar Ninove is het dieptepunt en kan gerust onder MARTELING worden geschaard.
Heef iemand tips voor een route waarbij ik ook graag in Wallonië rijd; de toekomstige buur van Vlaanderen heeft het al moeilijk genoeg.
Of is er iemand uit (noord-oost) Nederland die er ook gaat rijden; dat wordt budgettair aantrekkelijker (bv. reis er heen, etc.). Op zich ken ik het gebied wel redelijk. Heb er gewoond (1944/1945). Voorkeur voor jeugdherbergen: erg gezellig altijd.

Kan ik je dit ook 'laten zien.'
Afbeelding

whave schreef:Wordt de route ook continu schoon gehouden van punaises, kopspijkertje en andere band-lek-prikkende zaken in het Waalse deel? Zou wel mooi zijn. Overigens heb ik de route een jaar of 6 geleden gereden en hij is wel mooi, je komt ook door de krieklambiek streek (lekker :lol: :lol: )!
Even rechtzetten 8) .
De Gordel gaat niet door Wallonië, enkel door randgemeenten rond Brussel en dat is allemaal Vlaanderen, officieel eentalig Vlaams.
In een aantal van die gemeenten gelden faciliteiten voor Franstaligen, en in enkele van die gemeenten woont zelfs een meerderheid Franstaligen, hebben ze ook een meerderheid in de gemeenteraad.

3 van die gemeenten hebben op dit moment een Franstalige burgemeester die de taalwetgeving niet respecteert en die daarom niet door de overheid worden herbenoemd. Als pesterige reactie hebben deze heren net gisteren aangekondigd dat ze geen officiële toestemming geven aan de Gordel om over hun gemeente te fietsen.

De soep zal wel niet zo heet gedronken worden als ze wordt opgediend, maar toch... zorg maar dat je kevlarbanden hebt die dag :lol:

Even rechtzetten
Sorry, je hebt helemaal gelijk, niks door Wallonië, misschien gaan de Franstalige burgemeesters ook nog wel spijkertjes strooien.....

Als pesterige reactie hebben ze geen toestemming gegeven...(de Franstalige burgemeesters):
Nou, wees daar dan maar trots op want dat betekent dat de Gordel een politieke factor van belang is!

arizona schreef:Als pesterige reactie hebben ze geen toestemming gegeven...(de Franstalige burgemeesters):
Nou, wees daar dan maar trots op want dat betekent dat de Gordel een politieke factor van belang is!
Inderdaad zo is de Gordel ook begonnen in de jaren tachtig : een sportief en familiaal evenement maar met de bedoeling de Vlamingen in de rand van Brussel een hart onder de riem te steken. Het mag al waar zijn dat dat politieke tintje met de jaren wat verkleurde (maar nooit helemaal weg was), best mogelijk dat de politieke kleurintensiteit dit jaar toch wat zal toenemen !