Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kledingadvies - Forum Wereldfietser

kledingadvies

Hallo,

Al jaren gaan wij op fietsvakantie en de kledingkeuze was nooit zo'n probleem omdat het klimaat altijd vrij duidelijk was, maar nu zit ik met een twijfel geval.

Wij vertrekken donderdag naar Rome vanaf eindhoven.
Nu willen we graag wat vollume besparen en dachten dat het niet nodig was onze dikke softshell mee te nemen aangezien deze ontzettend veel ruimte inneemt. Nu was mij redenering dat we richting het zuiden gaan dus dat het 's avonds vast niet zo koud is. Mijn idee was nu om een dunne fleece mee te nemen en dan mijn regenjas te kunnen gebruiken als het echt koud of windering wordt. Nu twijfel ik echter of dit wel voldoende is. Ik ben nog nooit richting het zuiden geweest dus wat kan ik daar aan avond temperaturen verwachten? We gaan niet echt de bergen in,dus blijven vrij laag. Wat is jullie advies.

Ook ben ik van plan mijn regenbroek thuis te laten omdat dit vaak toch zweterig is, en je dan net zo goed in je fietsbroek kan gaan fietsen. Ik heb in het verleden mijn regenbroek nog amper gebruikt, dus extra volume. Ook hier twijfel ik over.

Graag advies..

Alvast bedankt.

Zolang je niet de hoogte in gaat zal je het niet koud krijgen. De makkelijkste en lichtste manier om je bereik toch iets te vergroten is om handschoenen, beenkappen voor bij je fietsbroek, een paar dikkere sokken en een haarband of muts mee te nemen. Maar vergeet vooral de shirtjes met lange mouwen niet, tegen de zon.
Wim

Willem Jongman schreef:Zolang je niet de hoogte in gaat zal je het niet koud krijgen. De makkelijkste en lichtste manier om je bereik toch iets te vergroten is om handschoenen, beenkappen voor bij je fietsbroek, een paar dikkere sokken en een haarband of muts mee te nemen. Maar vergeet vooral de shirtjes met lange mouwen niet, tegen de zon.
Wim
De eventuele kou treedt 's avonds op. De wapens daartegen zijn bij mij, in volgorde: iets met lange mouwen, lange afritsbroek, fleece, dikke sokken in de sandalen, regenjasje, ademende regenbroek, muts en handschoenen. Tegen die tijd is het ca. 5 graden en dat is het laagste wat je midden in de zomer in het Europese zuiden kunt verwachten als je 's nachts onder de 1000 meter blijft. In het voorjaar gaat nog een thermohemd, een thermobroek en een outdoorjas mee. Dan recht ik het tot even onder het vriespunt, waarbij ik moet opmerken dat ik een koukleum ben.
Groet,
Leon

Vorig jaar juni heb ik in de Apennijnen overdag nog een temperatuur van 8 graden bij striemende regen mogen beleven. Toch lijkt me een dunne fleece en een regenjack wel voldoende. Een regenbroek zou ik niet meenemen.
Overigens kun je de omvang van kledingstukken behoorlijk beperken met vacuumzakken, onder meer te koop bij Blokker en buitensportzaken.

Ik zou wel een regenbroek meenemen, die kan ineens dienst doen als lange broek als het 's avonds wat frisser is. Dan heb je geen gewone lange broek nodig. Beenstukken kun je ook nog meenemen.

Slim Solar. MAar vind je het niet vervelend om 's avonds op de camping na het douchen weer in fietsbroek te moeten rondlopen?
Wim

s0lar schreef:Ik zou wel een regenbroek meenemen, die kan ineens dienst doen als lange broek als het 's avonds wat frisser is. Dan heb je geen gewone lange broek nodig. Beenstukken kun je ook nog meenemen.
En dan ook nog met je jezussandalen met sokken eronder zeker?
Dat is geen porem natuurlijk als je bv nog even het dorp in wil om wat te eten, al helemaal niet in Italië waar men toch enigermate aan een acceptabel voorkomen hecht.

Zo is het inderdaad wel: zonder [i]la bella figura[/i] geen beschaving.
Wim

Een dunne lange broek weegt niet veel en kun je klein oprollen. In voor en najaar neem ik een paar ski-kousen mee voor koude avonden. Is misschien al overdreven. Verder een dunne (stretch)fleece - ook fijn als kussen - en zo'n windjackje dat heel klein op te proppen is. Dan hoef je niet meteen een regenjack aan als het 's avonds wat fris is.

Bedankt voor al jullie tips.
Ik houd het op een dunne fleece met regenjack.
Aangzien er voor morgen in elk geval een paar fikse buieen op het programma staan ga ik nog even langs de winkel om beenstukken tegen de extreemste regen te kopen.

Hoi!
peter de rijk schreef:En dan ook nog met je jezussandalen met sokken eronder zeker? Dat is geen porem natuurlijk als je bv nog even het dorp in wil om wat te eten, al helemaal niet in Italië waar men toch enigermate aan een acceptabel voorkomen hecht.
Ben je op reis of ben je op reis?


@ Anouk: Goede reis en geniet van Italie!

Fiets de wereld (op jezussandalen met sokken),
Whisky

hoi anouk, heel veel plezier op vakantie! ik vertrek vrijdag: zou ook morgen gaan maar wil niet starten met regen... (watje ben ik he)
je keuze qua kleding lijkt mij een hele verstandige!

Ik neem 2 kledingsets mee voor goed weer. Dus 2 onderbroeken, korte broeken, t-shirts en kousen. Dan 1 slecht weer setje. Dat is meestal een regenbroek en regenjasje, lang fietsshirt en een lange onderbroek en merino shirt neem ik mee om in te slapen bij slecht weer. Als je mooi voor de dag wil komen als je naar het dorp inkopen gaat doen, dan ben je niet meer bezig om gewicht te besparen. Waarom dan geen mooie hoed of een galajurk/maatpak?

s0lar schreef:Ik neem 2 kledingsets mee voor goed weer. Dus 2 onderbroeken, korte broeken, t-shirts en kousen. Dan 1 slecht weer setje. Dat is meestal een regenbroek en regenjasje, lang fietsshirt en een lange onderbroek en merino shirt neem ik mee om in te slapen bij slecht weer. Als je mooi voor de dag wil komen als je naar het dorp inkopen gaat doen, dan ben je niet meer bezig om gewicht te besparen. Waarom dan geen mooie hoed of een galajurk/maatpak?
Kom kom, mijn lange broek van The North Face weegt 200 gram of zo en plaats neemt die nauwelijks in. Daarmee kun je overal voor de dag komen, terwijl ze misschien niet zo klantvriendelijk op je reageren als je in je regenbroek een restaurant binnengaat.
Je bent inderdaad op reis, maar tegelijk te gast in een ander land (waarmee ik de opmerking van whisky beantwoord), en nou we er toch over bezig zijn, de afgelopen weken heb ik me in Spanje inderdaad ietwat gestoord aan al die fietsers die in korte fietsbroek en mouwloos T-shirt een kerk binnenstiefelden...
Je kan toch wel effe een lange broek aantrekken en een T-shirt met mouwen? Gewoon uit respect voor de lokale zeden.

Hallo allemaal.

Wat Peter schreef kan ik helemaal onderstrepen
Vandaag in Maastricht geweest en op het Vrijthof een hapje gaan eten.
Komt er een man in wielerkleding langsgelopen.
Mijn vrouw merkte op: "Bij de David van Michelangelo, zie je minder".

Even later zijn vrouwelijke partner eraan. Wielerkleding.
Bij haar moest ik denken, of je hebt het koud of je bent blij me te zien.


Respect voor de lokale zeden wordt overal op prijs gesteld.

Groeten

Ger

peter de rijk schreef:
s0lar schreef:Ik zou wel een regenbroek meenemen, die kan ineens dienst doen als lange broek als het 's avonds wat frisser is. Dan heb je geen gewone lange broek nodig. Beenstukken kun je ook nog meenemen.
En dan ook nog met je jezussandalen met sokken eronder zeker?
Dat is geen porem natuurlijk als je bv nog even het dorp in wil om wat te eten, al helemaal niet in Italië waar men toch enigermate aan een acceptabel voorkomen hecht.
Tis maar wat je belangrijk vindt. Met een net pak en stropdas op de fiets of casual een restaurant in. Ik opteer op het laatste.