Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapband door (over)verhitting velg? - Forum Wereldfietser

klapband door (over)verhitting velg?

Hallo,

tijdens de afdaling van de Col d'Aubisque hebben we een klapband gekregen. De buitenband was nog helemaal heel alleen in de binnenband zat een scheur van 30 cm. Nu is mijn vraag of de klapband mogelijk is door verhitting van de velg door het vele remmen.
We rijden op een tandem met ongeveer 50 kilo bagage, met een sleeprem. Buitenband is een Schwalbe Marathon XR 42 mm (28"). Binnenband ook Schwalbe. De druk in de band was ongeveer 5 a 6 bar (voor de beklimming). Het was geen mooi weer, ongeveer 15 graden. Na ongeveer 7 kilometer afdalen en hard remmen omdat het nogal bochtig is klapte de band. Is het mogelijk dat door de verhitting van de velg de druk in de band zo is toegenomen om te klappen??

Alvast bedankt voor de reacties.

Vriendelijke groeten,

Dennis & Marijcke.

Ik heb het wel eens eerder gezien dat een sterk verhitte velg een klapband veroorzaakte. Dat kan dus heel best.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het een gevolg is van overdruk door de verwarming. Volgens mij is de druktoename als gevolg daarvan vrij gering.

De verhitte velg tast echter het materiaal aan waarvan de binnenband is gemaakt. Daardoor krijg je een zone in de lenget met verminderde weerstand die gemakkelijker scheurt. En dat levert de klapband op.

Idd, het probleem wordt veroorzaakt door de velg.

Zeker bij langere afdalingen en veel bepakking is het van groot belang om goed te dalen. Dit houdt in afwisselen tussen de voorrem en de achterrem en zoveel mogelijk de rem loslaten. Het is beter kort en krachtig te remmen dan lang en een beetje.

Schijfremmen? :roll:

Tjemig, ik heb ook eens een klapband in de afdaling van de Ausbisque gehad :!:

Zou het aan die berg liggen? Wim van Est had geloof ik ook wat moeite met de afdaling. Of onze naam (Dennis?).

Overigens lijken onze fietsroutes elkaar wel opvallend vaak te kruisen (Bolivia, Tibet, Aubisque)!

Somchai schreef:Schijfremmen? :roll:
Dit lijkt het probleem op te lossen, maar ... =>
=> nieuwe naven (dus herspaken, ...);
=> fiets aanpassen aan schijfremmen (niet alle voor/achtervorken zijn hierop voorzien);
=> investeren in schijfremmen ...

M.a.w. op het einde van de rit kun je een nieuwe fiets gaan aanschaffen!
En kunnen de schijven als gevolg van de (grote) hitte ook niet gaan vervormen met schade of ongevallen tot gevolg? Iemand dit probleem al voorgehad?

Hoe groot is eigenlijk de kans dat de velgen te warm worden dat gevaar voor ongevallen (lees klapband, scheuren van velg, ...) ontstaan? Hangt dit ook niet een beetje af van het soort remblokjes die gemonteerd zijn? Hardere remblokjes kunnen misschien vlugger oververhitting veroorzaken.

William
Dennis & Marijcke schreef:tijdens de afdaling van de Col d'Aubisque hebben we een klapband gekregen. De buitenband was nog helemaal heel alleen in de binnenband zat een scheur van 30 cm. [knip] tandem [Schwalbe Marathon XR]
Hoi,
Oei! Zijn jullie zelf nog helemaal heel?
Ik heb een dergelijke klapper een paar keer meegemaakt op mijn stadsfiets. Als de buitenband nog heel is, is het enige dat gebeurd kan zijn dat de buitenband deels van de velg gegaan is en dat de binnenband er tussendoor gepiept is. Resultaat is een lange niet-repareerbare scheur. In mijn geval weet ik het aan velgen met een ronde rand die het glijden van de hieldraad mogelijk maken in combinatie met een band die net iets te groot geproduceerd was. Het trad bij mij op nadat ik de band tot de maximale druk had opgepompt, het ging om Schwalbe Marathon (HS270- oud type) 622-40.
Ik neem aan dat jij de banden ook hard hebt opgepompt, XR-banden mogen heel hard! In dat geval zou hij er misschien niet recht genoeg op hebben gelegen of was de band door een productiefout aan de grote kant en/of niet erg recht (dat laatste komt voor bij XR).
In geval je de band niet erg hard heb opgepompt (zeg 3 bar) dan kan het, typisch bij tandems in de bergen, dat de band is gaan schuiven bij het remmen. Ik verwacht dat laatste eigenlijk niet, want wat er dan typisch gebeurt is dat het ventiel uit begint te scheuren, maar het kan wel.
Wat er nu wel aan de hand kan zijn is dat de rand van de band nu beschadigd is zodat hij er de volgende keer nog sneller van de velg springt, dus even nakijken.
Laat je je conclusie eens weten?
Succes, Leon

Jarno schreef:Zeker bij langere afdalingen en veel bepakking is het van groot belang om goed te dalen. Dit houdt in afwisselen tussen de voorrem en de achterrem en zoveel mogelijk de rem loslaten. Het is beter kort en krachtig te remmen dan lang en een beetje.
Hoi Jarno,
Dit lijkt me bij een tandem met bagage geen optie. Er zijn genoeg afdalingen waar je zelfs met een gewone fiets met beide remmen continu heel hard en lang moet remmen.
Groetjes, Leon

Iedereen bedankt voor de reacties. We hebben weer een nieuw wiel met buitenband. De vorige lag compleet in de prak. Het wiel was flink over het asfalt geschuurd. Morgen gaan we de Col de Pourtalet doen en ook weer een afdaling van ongeveer 1300 m. Hopelijk gaat het nu wel goed.

Groeten,

Dennis & Marijcke.

Goed om te horen. Geniet ervan.