Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 vragen over versnellingen/ shimano achter-derailleurs - Forum Wereldfietser

4 vragen over versnellingen/ shimano achter-derailleurs

Hallo fietsers & fietsters. Ik ben van plan een goede randonneur(-achtige) fiets te kopen cq zelf op te bouwen en daar weer flink mee te gaan fietsen de komende jaren in europa met max 35 kilo-bepakking.

Voor wat betreft de versnellingen/ onderdelengroep/ achterderailleur die erop gaan komen ben ik er nog niet helemaal uit, als iemand mij er meer over weet te vertellen ben ik degene daar zeer dankbaar voor, hier mijn 4 vragen waar ik mee zit :

1. is het verstandig als ik een shimano LX-onderdelengroep op mijn fiets monteer de achterderailleur van een nog beter type te nemen (dus XT)?

2. met daaraan vast de vraag : is de huidige shimano LX groep met XT achterderailleur compatible met elkaar (maw werkt de XT klakkeloos met de LX-groep)?

3. met mijn huidige fiets (3 voorbladen, 7 achtertandwielen) fiets ik altijd op het middelste voorblad waarvanuit ik 5 achtertandwielen kan bedienen, dus net even een tandje erbij/ eraf kan doen. Het kleinste voorblad geeft mij oa een ruime 1 op 1 steile klim-verhouding en met het grote tandblad maak ik wind-mee tempo's en afdalingen. Is het verstandig op de nieuwe fiets de versnellingen weer zo in te delen? Of is het meer gangbaar dat men als men normaal fietst met het buitenblad fietst?

Daaraanvast de laatste vraag:

4. de huidige LX/ XT-derailleurs kunnen 9 tandwielen op de cassette bedienen en met 3 voorbladen dus theoretisch 27 versnellingen, maar mij is geleerd dat bijvoorbeeld het rijden op je binnenste voorblad en je buitenste achtertandwiel teveel frictie op de ketting zet. Mijn vraag dus welke schakelingen kan men in de praktijk maken met de LX/ XT? En kan ik oa met het middelste voorblad alle achtertandwielen gebruiken, of bijv alle achtertandwielen op de 2 buitenste na?

Excuus dat het een heel verhaal is geworden, ik hoop dat ik mijn vragen een beetje duidelijk heb kunnen maken. Nogmaals alvast dank voor alle adviezen.

Groet Mark

Op je eerste vraag weet ik het antwoord niet en dus ook niet op je tweede. Al lijkt het me, dat ze NIET goed samenwerken.

Persoonlijk lijkt het me verstandig om te kijken of je weer dezelfde verhoudingen kunt krijgen voor je tandwielen. Als het je bevalt moet je natuurlijk niet veranderen.
De regels van het niet gebruiken van bepaalde tandwielen voor met bepaalde achter gelden nog steeds. De ketting moet een te grote hoek maken. Het kan natuurlijk wel, maar komt de levensduur van ketting, tandwielen en derailleur niet ten goede. Dit staat los van het model of merk.
De moderne materialen maken het mogelijk om meer tandwielen in dezelfde ruimte te stoppen, maar het wordt er zeker niet veel sterker van. De winst die men maakt wordt namelijk gebruikt om weer meer tandwielen te plaatsen...cirkeltje dus.

Mark, hieronder puntsgewijs antwoord op jouw vragen:

1 Ja, al is het verschil niet zo erg groot. In ieder geval zal Shimano er blij mee zijn.
2 Ja (kijk maar naar de Giant Expedition 2003)
3 Nee, je ketting staat op jouw huidige manier te scheef en dan moet je hem sneller vervangen. Hoe je fietst maakt niet uit, zolang je ketting maar zo recht mogelijk staat op je bladen. Op de derailleurschakelaars staan niet voor niets drie vakjes ingedeeld. Hoe rechter de ketting, des te minder de slijtage en hoe efficienter de krachtoverbrenging.
4. Ik zou nemen: per voorblad vier achtertandwielen. Voor het middelste voorblad kun je er ook vijf nemen.

Met vriendelijke groet

Eric Schuijt