Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trip zwitserland haalbaar? - Forum Wereldfietser

Trip zwitserland haalbaar?

Ik zou deze zomer samen met mijn vriendin volgende route willen fietsen:

Starten te Basel en naar Nyon fietsen via de jura route nr 7,
vervolgens van Nyon naar Andermatt via de Rhone route nr 1,
vervolgens van Andermatt naar Chur via de Rhein route nr 2.

route is ongeveer 700km

Op de volgende site heb ik het profiel gevonden van de route, maar omdat we nog niet echt ervaring hebben met fietsen in berglanden vroegen we ons af of dit haalbaar is om te doen in 11 dagen. Zouden vertrekken zaterdag 5 juli met trein naar basel vanuit brussel en terug dinsdag 15 juli vertrekken vanuit Chur.

Iemand ervaring met een van deze routes, tips, ... ?

http://schweizmobil.gadmin.ch/files/?id=8496
http://schweizmobil.gadmin.ch/files/?id=8490
http://schweizmobil.gadmin.ch/files/?id=8491

(Zouden fietsen zonder voortassen.)

Je hebt dus 9 fietsdagen, als ik het goed begrijp? Dan moet je elke dag 80 km fietsen, zonder rustdag. Met een forse klim als de Furkapas en direct daarna (of de volgende ochtend) de Oberalppas kan dat nog lastig worden, maar de wegen en fietspaden zijn in Zwitserland niet extreem steil en in goede staat, zodat je meestal wel lekker kunt doorfietsen.
Ik ken van de routes die je wilt volgen alleen de Rijnroute en dat is een makkie, als je de Oberalppas eenmaal over bent. Overigens is het in Zwitserland heel gemakkelijk een stukje de trein te nemen met de fiets, dus als je in tijdnood komt is dat altijd nog een optie.

Het ligt een beerje in het verlengde van de andere discussie over Zwitserland.
Zelf heb ik in het verleden nooit de Jura gefiets, want beide keren dat ik in Zwitserland heb gefietst, ben ik vanuit Basel gestart. Als je dan de Jura ingaat zit er snel (veel) klimwerk aan. Als je de route andersom kiest, heb je de eerste dagen bijna vlak fietsen. pas na Chur komt het eerste serieuzere klimwerk.

Maar wat je ook doet, ik vond Zwitserland een heerlijk land om te fietsen.

Peter

Andersom weet ik wel zeker dat het lukt...

ben zelf een keer in Andermatt begonnen, Rhone route gevolgd tot Lausanne en daar via Mittelandroute naar Basel. In 10 dagen was dit goed te doen, daar ik 14 dagen had ben ik in Biel blijven hangen op een erg leuke camping.

Van Lausanne naar Andermatt is voortdurend stijgen, licht weliswaar maar toch...het is net waar je voor gaat. Ik vond met de rivier mee naar beneden wel érg fijn :D

De furka en de oberalp zijn intensief om vlak achter elkaar te doen. Maar aan de andere kant van de oberalp, kan je relatief makkelijk naar chur fietsen. Ik ken de fietsroute niet. Ik heb er alleen vorig jaar met een licht motortje gereden. De oberalp kan in de zomer wel stikken van de auto's(was mijn ervaring). Maar het gebied is zeker de moeite waard, vooral rondom andermatt is het best wel indrukwekkend om te rijden.

Daarnaast heeft zwitserland over het algemeen erg goede wegen.

En de vraag is dus: hoe goed is jullie conditie? 80km met klims erin is een stuk zwaarder dan vlak(met wandelen geld qua tijd: 100m omhoog is 1km rechtvooruit(en daarboven op dus ook nog je vlakke afstand tellen die je moet lopen)) Maar het is zeker te doen denk ik.

Wat ook van invloed kan zijn is het materiaal waarmee je op pad gaat, maar daar is wel genoeg informatie over te vinden :wink:

Zijn net terug van fietsen door de Jura Zijn in Basel via jura 7 eerste 2 dagen naar goumois in frankrijk gefietst en daar de grote oversteek over de Jura gevolgd tot aan culoz gevolgd en daarna met trein naar provence en daar nog rondgefietst. Maar tjee....... wat waren die eerste km. jura zwaar. Vooral de lengte en de percentages van de klimmen viel ons tegen. terwijl vorig jaar van nl naar Rome gefietst dus heel wat klimmetjes gehad. Als je eenmaal op de plateaus zit gaat het lekker. De Jura is wel erg mooi. Wij vonden de klimmen zeker de moeite waard en de zwitsers weten wel de mooie wegen te vinden. Gewoon een deel over overharde padjes door hele stille bossen. Hebben 6 reeen, 5 vossen gezien.