Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over Duolite Tourer ( Terra Nova/Wildcountry - Forum Wereldfietser

Vragen over Duolite Tourer ( Terra Nova/Wildcountry

Dag WF-ers,

Zoals velen bekend reis ik zwaar. Hier wil ik toch wat aan proberen te doen:
Zo zag ik een adv. over de Duolite tourer van Terra Nova / c.q Wildcountry.
Wie wat is en hoe dat zit is me niet helemaal duidelijk.

Grappig ontwerp, heeft veel ruimte en kan een fiets herbergen. Last but not least: weegt 2,95 kg. Mijn Saffier van de Vrijbuiter weegt 5 kg. ( incl footprint) . Footprint Duol. wel te koop, geen gewicht bekend.

Prijs bij Bever: iets van 270 euro, echter in GB bij een postorderbedrijf 150 pond ! Omgerekend iets van euro 180,=

Wie o wie heeft ervaringen met deze tent?

Ik wil perse ruimte, om b.v. te kunnen zitten bij slecht weer en als mijn fiets binnen kan is dat helemaal super.

Ik kan natuurlijk ook in een Hilleberg Akto of Terra Nova ( van Jim ) naam even kwijt kruipen, maar dat is me net even wat te spartaans.

WWW ( wie weet wat )

groet

Jans

Hoi Jans,

Ik kan je vraag niet beantwoorden, wel het volgende:

Ik heb onlangs een Lightwave G2 Trek XT gekocht.
Mooi tentje, veel binnenruimte, veel ventilatiemogelijkheden, binnentent is alleenstaand en los van de buitentent op te zetten, en de binnentent is compatibel met andere buitententen in de desbetreffende lijn.

Op deze site http://www.kariboe.be/tentenkiezer/ kan je meer info krijgen over lightgewicht tentjes (helaas staan jouw genoemde tenten er niet op)

Ik weet dat de Hogan Ultralight zeer uim is voor 1persoon. Weegt 1.7kg en je kan er zelf met twee in als je elkaar graag ziet.
Ik heb een 1persoonstentje van Helsport, model Stetind, voorloper van de Ringstind. Die laatste heb je trouwens ook in een 2persoons uitvoering. Die weegt 1.6 en 2.3 naargelang de 1 of 2-persoonsversie.

Hoi Jans,

Vind je de Hilleberg Nallo ook te klein? Dat is een van de tenten waar ik nu naar kijk.
Als je die in een meerpersoons-versie koopt, heb je zitruimte.
Maar je fiets past er niet in.

Blanche

Ter overweging: ik houd ook van een sterke en ruime tent, en die van mij weegt dan ook bijna 5 kilo. Dat is zwaar, maar ik ga hier geen concessie doen. Toch is het totaalgewicht van mijn bagage niet meer dan 23 kg.(ja, sommigen vinden dat ook nog erg veel). En ik ben niet eens Spartaans ingesteld.

Gewoon heel consequent nagaan wat je echt nodig hebt en daar dan voor lichtgewicht kiezen. Zo kan ik b.v. nog steeds twee branders meenemen (waarvan ééntje maar 97 gram weegt).
Jans Kinds schreef: Wie o wie heeft ervaringen met deze tent?
Ik heb ook geen ervaring met deze tent, maar dat heeft kennelijk geen enkele forumgebruiker. Ik ben ook op zoek naar een nieuwe tent en het leek mij in eerste instantie een hele mooie optie.

Inmiddels heb ik twee problemen bedacht:

1. De hele grote voorluifel is leuk voor je fiets, maar zorgt ook voor een hoop condens (van de grond). De footprint bij de tent, omvat slechts de binnentent. Je zou zelf een footprint moeten maken die ook de hele voorluifel omvat.

2. Als de speciaal gevormde stokken kapot gaan tijdens een reis, zal je niet een twee drie een passende vervanger vinden. Een tent met alleen gewone rechte stokken, heeft wat dat betreft een groot voordeel.

Het is een mooie tent met heel veel ruimte voor weinig gewicht, maar ik twijfel nog.

Gerd

Spironski schreef:Ter overweging: ik houd ook van een sterke en ruime tent, en die van mij weegt dan ook bijna 5 kilo. Dat is zwaar, maar ik ga hier geen concessie doen. Toch is het totaalgewicht van mijn bagage niet meer dan 23 kg. En ik ben niet eens Spartaans ingesteld.

Gewoon heel consequent nagaan wat je echt nodig hebt en daar dan voor lichtgewicht kiezen. Zo kan ik b.v. nog steeds twee branders meenemen (waarvan ééntje maar 97 gram weegt).
Hoi Spironski!

5 kg? Wat heb jij voor een kasteel? En dan dacht ik dat ik met mijn 2.5 persoons 3 kg Exped Sirius Extreme al een paleis had :shock: Al je nu een 2 kg lichtere tent neemt zit je op de magische 20 kg grens 8) Moet zonder consessies mogelijk zijn.
Wat is je 97 grams brander? Zo een Trangia spiritus kaars? Of een lekkere lichte Campinggaz? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar iets lichts om op te koken, zolang het maar geen spiritus is, dat duurt me te lang.

Fiets de wereld,
Whisky

Ha Whisky,

Ik heb een Lowland Mountaintracker, een driepersoons expeditietent met twee luifels en een vloeroppervlak van de binnentent van 2,2x2,2 meter :shock: :P En zoals ik al zei: daarin doe ik geen concessies, ik sleep die twee kilo extra wel mee, vind ik niet erg.

Mijn tweede brandertje is een Snowpeak Gigapower. Ik heb 'em in rvs, dat is 20 gram zwaarder, maar ook heel wat goedkoper, dan de titanium uitvoering die 74gram weegt. Is minuscuul op te vouwen (zoiets als twee kleine lucifersdoosjes tegen elkaar) en zit stevig in elkaar met goede pandragers. En prestaties vind ik goed. alhier een plaatje: http://peak62.com/search/itemno/102926/
GerdC schreef:
2. Als de speciaal gevormde stokken kapot gaan tijdens een reis, zal je niet een twee drie een passende vervanger vinden. Een tent met alleen gewone rechte stokken, heeft wat dat betreft een groot voordeel.

Het is een mooie tent met heel veel ruimte voor weinig gewicht, maar ik twijfel nog.

Gerd
Ja dat heb ik ook gezien in de opzetvideo. Als die stokken stuk gaan heb je denk ik een echt probleem.

Dus ik denk nog even na en ga lekker verder met de Saffier van Vrijbuiter.

Groet
en bedankt voor het meedenken.

Jans
Jans Kinds schreef: Ja dat heb ik ook gezien in de opzetvideo. Als die stokken stuk gaan heb je denk ik een echt probleem.

Ondanks mijn kanttekeningen hierboven heb ik toch besloten om de Duolite Tourer aan te schaffen. De grote ruimte gecombineerd met een alleszins acceptabel gewicht (2,95 kg) en een redelijke prijs (€ 200,= inclusief verzendkosten) gaven voor mij de doorslag. Ik heb de tent inmiddels ontvangen en een keertje opgezet.

Op de video is het niet zo goed te zien, maar het zijn aparte tussenstukken die zorgen voor de driepuntsverbindingen van de stokken. Deze tussenstukken zien er zo robuust uit dat de kans op breuk m.i. zeer klein is. De stokdelen zelf zijn grotendeels recht. Enkele stokdelen zijn licht voorgebogen.

Gerd

Gerd zei:

Ondanks mijn kanttekeningen hierboven heb ik toch besloten om de Duolite Tourer aan te schaffen. De grote ruimte gecombineerd met een alleszins acceptabel gewicht (2,95 kg) en een redelijke prijs (€ 200,= inclusief verzendkosten) gaven voor mij de doorslag. Ik heb de tent inmiddels ontvangen en een keertje opgezet.
Ik heb ook de stoute schoenen aangetrokken en dit tentje besteld en ontvangen.
Opzetten was een makkie, en de ingewikkelde verbindingsstukken van de stokken zijn zeer sterk. Deze zullen niet breken. De stokken zijn soms licht gebogen, maar verder gewoon te repareren in geval van breuk.

Ik ga zelf een footprint maken, waarschijnlijk in 2 delen.
Verder leuke tent , behoorlijke ruimte en last but not least, 2 kg minder dan mijn huidige onderkomen.

Op naar een besparing van minstens 10 kg !! :roll:

Groet

Jans

En voor de geinteresserden bijgaand op mijn fotopic site een paar fotos.
Een footprint moet ik nog maken/bedenken. Uit 1 of 2 stukken? Dus eentje onder de binnentent en eentje in de voorluifel, of een grote voor alles??

Ik overweeg twee stukken. Dan is de luifel makkelijker te gebruiken als het regent. Kun je de voor of zij-ingang open zetten en de footprint iets optrekken. Regent het een beetje in, maar niet op de footprint. Maar wel contact met de buitenwereld.

Binnentent voor 2 personen met allebei een Exped DLX ( de brede uitvoering) nou nee, wordt stapelbedden :lol: Maar ik lig er ( normaliter :oops: alleen in) . Moet in de praktijk nog getest en bewezen worden.................

Fiets naar binnen :?: :?: Ja, maar niet zoals ik gewend was rechtop rijdend, maar liggend. De toegang naar de binnentent wordt dan krap, maar het wil.

Gewogen gewicht : inderdaad 2,97 kg . Wordt opgegeven 2,95 :!: Nou vooruit maar, die 0,02 kg neem ik wel mee............

http://jans807.photos.de.com

Groet

Jans

Ik vroeg me af waar je de tent hebt besteld. Liep tegen "cheaptents.com" aan waar ze deze voor 183 pond naar nederland zouden versturen? Als jullie hem daar ook weg hebben, ging alles goed en hoe lang was totale levertijd?

Ik vroeg me af waar je de tent hebt besteld. Liep tegen "cheaptents.com" aan waar ze deze voor 183 pond naar nederland zouden versturen? Als jullie hem daar ook weg hebben, ging alles goed en hoe lang was totale levertijd?
Gekocht bij Fieldandtrek.com.

Echter helaas de duolite staat niet meer op de site. Kennelijk uitverkocht.
De prijs was 150 pond + 9 pond verzendkosten en binnen 3 dagen thuis per DHL. Maar helaas, lijkt uitverkocht bij Fieldandtrek...........

Ik heb er nu ca 2 weken mee rondgetrokken, ook met veel regen, en alles bleef droog. Behalve als je naar binnen of buiten wilt, dan drupt er nattigheid in de ingang. Alle tenten met een dak dat kleiner is dan de basis zullen hier last van hebben.
Dit heb ik opgelost door een kleine tarp over de tent te spannen. Tarp weegt 1 kg met stokken, pennen en scheerlijnen.

Verder tevreden, zeker gezien het prijsniveau.

Groet

Jans

samart schreef:Ik vroeg me af waar je de tent hebt besteld. Liep tegen "cheaptents.com" aan waar ze deze voor 183 pond naar nederland zouden versturen? Als jullie hem daar ook weg hebben, ging alles goed en hoe lang was totale levertijd?
Jans en ondergetekende hebben hem indertijd besteld bij www.fieldandtrek.com voor 150 pond met slechts 8,95 pond verzendkosten. Levering voor je boe kon zeggen, maar jammer genoeg voor jou staat hij niet meer op hun site.

Gerd
Wij zijn van plan om de Duolite Tourer te bestellen, het lijkt ons een mooi ruim tentje met een schappelijk gewicht voor een betaalbare prijs. Nu vroegen wij ons af of er ondertussen al mensen met de tent op vakantie zijn geweest en of deze negatieve punten hebben ontdekt aan de tent.
Hai Scheeltje,

Ik heb afgelopen voorjaar een tocht van ruim een maand gemaakt, en dus elke dag de Duolite Tourer opgezet en afgebroken.
Tent is mij goed bevallen, heb veel wind gehad, ook behoorlijk wat regen. Geen problemen.
Ik reis alleen, dus ruimte genoeg, ( ik neem altijd erg veel mee).
Als je met z'n 2en op pad gaat hangt het een beetje van het soort matje af wat je gebruikt of je ruimte genoeg in de binnentent hebt.

Ik heb een Exped DLX dus uit mijn hoofd ca 65 cm breed. Daar krijg je geen twee van naast alkaar in de binnentent.

Succes met je keuze,

Groet

Jans
scheeltje schreef:Wij zijn van plan om de Duolite Tourer te bestellen, het lijkt ons een mooi ruim tentje met een schappelijk gewicht voor een betaalbare prijs. Nu vroegen wij ons af of er ondertussen al mensen met de tent op vakantie zijn geweest en of deze negatieve punten hebben ontdekt aan de tent.
Ik ben er inmiddels 8 weken mee naar Zuid Afrika geweest en heb ook geen klachten. Ik heb enkele keren flink regen gehad en ook behoorlijke wind. Zelfs zonder de stormlijnen hield de tent zich goed.
Echter, net als Jans, heb ik de tent altijd in mijn eentje gebruikt. Ik heb mijn twijfels over gebruik door twee personen. Maar ja, die twijfels heb ik bij elke twee persoonstent.

Gerd
Wij hebben matjes van 53 cm breed, dus in theorie zou het moeten passen, maar misschien is het inderdaad een puntje om naar te kijken, bedankt.
Nog een vraagje dan: Hebben jullie van de floorsheet van Terra Nova erbij gekocht of zelf een zeil op maat geknipt? Ik heb begrepen dat de floorsheet alleen de binnentent omvat. Wij zijn zelf gewend dat ook in de voortent een zeiltje ligt en dat beviel ons de afgelopen jaren wel, kan je met regen tenminste fatsoenlijk in de tent zitten.