Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen gevraagd tweetal fietsroutes in Zwitserland - Forum Wereldfietser

Ervaringen gevraagd tweetal fietsroutes in Zwitserland

Van de zomer gaan wij de Midden-Frankrijkroute fietsen van Bordeaux naar Geneve. Wij willen deze route eventueel verlengen met een extra lus door Zwitserland van Geneve naar Basel.
Wij willen graag jullie ervaringen horen van een tweetal fietsroutes van Veloland Schweiz te weten;
1. nr 5. Mittelland-Route
2. nr 7. Jura Route
Is de Jura-route te doen of veel klimmen? Hoe zit het met de campings in beide varianten?

Een andere vraag. Bij vertrek met de fietsbus (Cycletours) mogen wij volgens de richtlijnen geen gasflessen meenemen. Wie houdt zich hieraan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mittelland route:
Vanuit Geneve komend alleen een beetje klimmen om bij het water weg te komen. De route is verder verrassend vlak (voor Zwitserse begrippen).

Jura route:
niet gedaan, maar volgens de gids is het een tour met erg veel klimmen en dalen.

Mijn idee:

Als je aan het einde van je tocht een beetje wolt uitbollen is de Mittellandroute een goede keus.

Als je echter aan het einde van de tocht nog lekker wat wilt klimmen en mooie landschappen zien, moet je voor de Jura kiezen.

Peter

In 2006 ben ik van Lausanne over de Mittellandroute naar Basel gefietst.

idd eerst wat geklim, dan heerlijk vlak en vlak voor Basel ook weer een behoorlijke klim.

6 km voor Biel een hele leuke camping gerund door een Friese boer, ligt aan de route. Hij valt op door natuurlijk, eenvoud en kersenboomgaard.
Rest van campings, groot, veel vaste gasten, niet echt kampeergevoel oproepend. Om 12 uur zag ik die camping in Biel en was er zo blij mee dat ik er 3 nachten ben gebleven!

marjan schreef:In 2006 ben ik van Lausanne over de Mittellandroute naar Basel gefietst.

idd eerst wat geklim, dan heerlijk vlak en vlak voor Basel ook weer een behoorlijke klim.
Maar je kan ook de Aare verder af fietsen, wat ik gedaan heb, en dan bij de Rijn de Rhein-route oppakken naar Basel.
6 km voor Biel een hele leuke camping gerund door een Friese boer, ligt aan de route. Hij valt op door natuurlijk, eenvoud en kersenboomgaard.
Rest van campings, groot, veel vaste gasten, niet echt kampeergevoel oproepend. Om 12 uur zag ik die camping in Biel en was er zo blij mee dat ik er 3 nachten ben gebleven!
Is inderdaad een leuke camping.

Peter

Vorig jaar zijn mijn vriendin hebben mijn vriendin en ik een paar dagen door de Jura gereden. Voor franse begrippen ziijn we niet veel campings tegen gekomen. De klimmetjes waren soms goed te doen, soms best pittig. (Op het moment dat je een wat drukkere weg wil vermijden en dus over kleine weggetjes rijdt kan je kuitenbijtende klimmen tegenkomen.) Natuurlijk wel een erg mooi gebied!

Gasflesjes kun je in West-Europa overal kopen.
Tanja schreef:Van de zomer gaan wij de Midden-Frankrijkroute fietsen van Bordeaux naar Geneve. Wij willen deze route eventueel verlengen met een extra lus door Zwitserland van Geneve naar Basel.
Wij willen graag jullie ervaringen horen van een tweetal fietsroutes van Veloland Schweiz te weten;
1. nr 5. Mittelland-Route
2. nr 7. Jura Route
Is de Jura-route te doen of veel klimmen? Hoe zit het met de campings in beide varianten?

Een andere vraag. Bij vertrek met de fietsbus (Cycletours) mogen wij volgens de richtlijnen geen gasflessen meenemen. Wie houdt zich hieraan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Weliswaar met de auto, maar ik ben in 1987 van Dijon / Beaune naar Genève geweest. Ten westen van Genève ligt een hoge bergrug, met veel haarspeldbochten. Ik denk dat ik de D 884 (Franse kant) had genomen en aan de Zwitserse kant loopt de weg via het vliegveld Cointrin. Voor de fiets zijn er twee grensovergangen: bij Dardagny en bij Meyrin. Daar heb je een pracht uizicht over heel Genève met het blauwe meer in de verte!

Ik heb het boekje van de fietsroute door de Jura, als je wilt, scan ik het profiel eens in. Valt al bij al mee, beetje zoals door de Ardennen, iets hoger.

Het staat gewoon op de site. http://schweizmobil.gadmin.ch/files/?id=8496
en http://www.veloland.ch/en/routen_etappe ... ags=route7

Je kan ook dara ergens zoeken naar campings en slapen in stro :).

s0lar schreef:Ik heb het boekje van de fietsroute door de Jura, als je wilt, scan ik het profiel eens in. Valt al bij al mee, beetje zoals door de Ardennen, iets hoger.
Dat vind ik wel een beetje erg kort door de bocht.
De Ardennen zijn nergens hoger dan een 600m.

Als ik echter het profiel op de site van Veloland bekijk, begrijp ik je opmerking overigens wel. Maar er is slechts een afstand van 50 km uitgeprofield. Net vanaf Basel de eerste kilometers. Het geeft dan ook duidelijk geen goed beeld van de gehele route.

Aan de hand van het routeboekje de volgende opmerkingen.
Als ik een willekeurige etappe pak staat er over 24 km zo'n 890 meter klimmen, gerekend van Geneve naar Basel.
Of over 25 km 740 meter klimmen.

Volgens mij niet echt iets wat je in de Ardennen veel tegenkomt. Want waar klim je daar van 650 naar 1300 meter.

Maar niettemin, het is er erg mooi. Dus laat dit gezeur je niet tegenhouden.

Peter

Peter M schreef:
s0lar schreef:Ik heb het boekje van de fietsroute door de Jura, als je wilt, scan ik het profiel eens in. Valt al bij al mee, beetje zoals door de Ardennen, iets hoger.
Dat vind ik wel een beetje erg kort door de bocht.
De Ardennen zijn nergens hoger dan een 600m.

Als ik echter het profiel op de site van Veloland bekijk, begrijp ik je opmerking overigens wel. Maar er is slechts een afstand van 50 km uitgeprofield. Net vanaf Basel de eerste kilometers. Het geeft dan ook duidelijk geen goed beeld van de gehele route.

Aan de hand van het routeboekje de volgende opmerkingen.
Als ik een willekeurige etappe pak staat er over 24 km zo'n 890 meter klimmen, gerekend van Geneve naar Basel.
Of over 25 km 740 meter klimmen.

Volgens mij niet echt iets wat je in de Ardennen veel tegenkomt. Want waar klim je daar van 650 naar 1300 meter.

Maar niettemin, het is er erg mooi. Dus laat dit gezeur je niet tegenhouden.

Peter
De ardennen zijn pittig. Korte klims die elkaar snel opvolgen. De eerste link geeft het profiel van een traject van 275km (3paginas) en je klimt idd tot 1300meter maar nergens gaat het heel steil. Maar als ik bekijk wat voor moeilijkheidscijfer bvb de FISroutes krijgen, denk ik wel van waarom willen de meeste fietsers alles vlak.