Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chris King balhoofdlager in Koga Traveller - Forum Wereldfietser

Chris King balhoofdlager in Koga Traveller

Het Koga balhoofdlager is gaar in mijn Koga Traveller uit '04.
Vanwege uitstekende ervaringen met een Chris King (A-head) lager in mijn mtb, -veel nat, modder, zand, raggen, etc, +5000km en nog perfect) wil ik ook zo'n CK setje in mijn Koga in 1" 2nut uitvoering.
Nu weet ik niet of er genoeg ruimte is voor de CK in het Koga frame, ik kan het zo een, twee, drie nergens terug vinden, misschien weet iemand het hier op het forum?

CK lager reeds besteld in US, dat gaat dus wel lukken met de Koga.

Een balhoofd wat na 4 jaar al aan gort is? Vind ik wel heel erg snel. Heeft dat er wel allemaal goed ingezeten? Ik kwam vorig jaar een KOGA tegen waar het onderste lager er (af fabriek) verkeert om in was gezet, en de fiets dus zwaar stuurde.

Van de onderste lagercones -voorvork- bladderde het chroom oid af en dat kon ik dus uit het onderste lager kloppen (na inweken met ontvetter natuurlijk) Verder zat er ook een putje, in heb het allemaal wel weer gemonteerd met vers vet in afwachting van de CK, maar lekker draait het natuurlijk niet.

Hum.. Ik vind dat dat dan toch wel onder garantie dient te vallen, KOGA zal er wel niet een CK voor terug willen zetten, maar er van uitgaande dat jij normaal bent om gegaan met die fiets is het niet normaal dat een balhoofd na 4 jaar de Geest geeft. Dan is het gewoon niet in orde geweest vanaf de koop.
Dat je een CK laat komen, (veel beter dan dat kan denk ik niet) en daar mee een uitstekende keus doet, ontslaat KOGA nog niet van zijn verantwoordelijkheid de zaak fatsoenlijk op te lossen. :wink:

Nou, ik denk dat dat niets wordt, het is een aan slijtage onderhevig deel (ong 5800 km in dit geval) en daar word al geen garantie opgegeven, als ik het boekje erop na lees en wat ik zelf al weet.
Ten tweede hebt ik de fiets 2e hands in augustus 2006 gekocht, (nou ja 2e hands er was amper 20 km mee gefietst hij was echt helemaal nieuw, was echt een droomkoop)
Ik heb wel de orginele aankoopfactuur uit 2004 erbij, maar dan nog denk ik dat er weinig aan gedaan wordt door Koga. Plus het feit dat het via een fietsenwinkel moet gaan, pffff, daar ga ik al bijna nooit meer heen eigenlijk alleen om onderdelen/kleding te kopen, ik ken nog maar heel erg weinig goede zaken tegenwoordig, helaas btw.

En het is wel duur zo'n King, maar wel kwalititatief top, het betaald zichzelf terug en met de dollarkoers is dat nu wel te doen hoor, bovendien val ik best wel op dat soort onderdelen, zelfs hun tandwielen zijn om te kwijlen. (fetisch?)

Tja het wordt wel een wat gecompliceerder verhaal omdat je tweede eigenaar bent, maar ik blijf erbij ook als een balhoofd niet een CK is, mag het niet naar 5800 km versleten zijn, de minuscule bewegingen die het maakt, kunnen volgens mij niet tot die heftige slijtage leiden die jij nu beschrijft.

Maar goed, straks heb je wel een KOGA met een CK balhoofd erin, en daar rijden er vast niet veel van rond :wink:

Ja, het viel mij ook wel tegen, misschien had ik het lager ook wel een keertje extra kunnen smeren? Maar als ik de boel gede-en monteerd heb zal ik er eens foto van het Koga lager maken.
Er zullen toch wel meer mensen met een CK in hun fiets rijden ook uit praktisch oogpunt? Ik neem er een omdat mijn ervaring ermee zeer goed is en daarnaast zien ze er ook mooi uit natuurlijk :)

Haike schreef:Tja het wordt wel een wat gecompliceerder verhaal omdat je tweede eigenaar bent, maar ik blijf erbij ook als een balhoofd niet een CK is, mag het niet naar 5800 km versleten zijn, de minuscule bewegingen die het maakt, kunnen volgens mij niet tot die heftige slijtage leiden die jij nu beschrijft.

Als een balhoofdstel de geest geeft heeft dat doorgaans niets te maken met hoeveel omwentelingen het gemaakt heeft. Water+rust=roest
Maar goed, straks heb je wel een KOGA met een CK balhoofd erin, en daar rijden er vast niet veel van rond :wink:
Uniek is het in ieder geval niet ;)

ser schreef:Ja, het viel mij ook wel tegen, misschien had ik het lager ook wel een keertje extra kunnen smeren? Maar als ik de boel gede-en monteerd heb zal ik er eens foto van het Koga lager maken.
Er zullen toch wel meer mensen met een CK in hun fiets rijden ook uit praktisch oogpunt? Ik neem er een omdat mijn ervaring ermee zeer goed is en daarnaast zien ze er ook mooi uit natuurlijk :)
Een CK moet je ook periodiek opnieuw smeren (6 mnd tot om de 5 jr, afhankelijk van de regen)

m-gineering schreef: Als een balhoofdstel de geest geeft heeft dat doorgaans niets te maken met hoeveel omwentelingen het gemaakt heeft. Water+rust=roest
Kan het ook te maken hebben met een vochtige schuur/omgeving? Dus fiets nat wegzetten maar deze droogt niet goed door de te vochtige omgeving? Mijn stuurpen zat overigens ook vastgeroest hoewel ik vorig jaar alles nog los heb gehad. Heb ook veel in de regen gereden.
Toch zit er wel veel kwaliteitsverschil want het lager in mijn mtb is nog steeds goed en die staat in dezelfde ruimte en die krijgt het volgens mij nog harder te verduren. Nou maak ik de mtb wel veel regelmatiger schoon, echt veel meer. Dus ik denk van mijn kant dat ik meer onderhoud aan de Koga moet gaan plegen.
m-geneering schreef:Een CK moet je ook periodiek opnieuw smeren (6 mnd tot om de 5 jr, afhankelijk van de regen


Ja, hoewel ik dat weet heb ik dat niet gedaan (foei) en het CK lager is toch in hele goede staat. Toch weer die kwaliteit en hoe de boel gesealed is?

ser schreef: Ja, hoewel ik dat weet heb ik dat niet gedaan (foei) en het CK lager is toch in hele goede staat. Toch weer die kwaliteit en hoe de boel gesealed is?
Lijkt me wel, alles kan kapot, en stuk, en overstuur raken, ook een Chris King. Maar er zijn wel verschillen in kwaliteit ik denk ook dat als jij die CK op je MTB minder vertroeteld had, hij het toch langer uithoudt dan het balhoofd van die KOGA, in die zelfde ruimte. De andere kant is dat een balhoofd wat niet CK heet langer mee moet kunne dan 5700 km ook in die ruimte, dat rust roest snap ik ook wel, maar zo snel, KOGA zet er nou ook weer niet een balhoofd in van €5,- :wink:

Heb er toch een soort schuldgevoel van gekregen en heb het CK lager uit mijn mtb gehaald, om er toch maar eens nieuw vet (1e keer) in te doen, en het ziet er toch echt wel heel wat beter uit dan het Koga lager.
Als ik het nieuwe lager binnen heb zal ik eens foto's posten van beide verschillende type lagers.

Heb er toch een soort schuldgevoel van gekregen en heb het CK lager uit mijn mtb gehaald, om er toch maar eens nieuw vet (1e keer) in te doen, en het ziet er toch echt wel heel wat beter uit dan het Koga lager.
Als ik het nieuwe lager binnen heb zal ik eens foto's posten van beide verschillende type lagers.

ser schreef:Heb er toch een soort schuldgevoel van gekregen en heb het CK lager uit mijn mtb gehaald, om er toch maar eens nieuw vet (1e keer) in te doen, en het ziet er toch echt wel heel wat beter uit dan het Koga lager.
Als ik het nieuwe lager binnen heb zal ik eens foto's posten van beide verschillende type lagers.
De CK balhoofdstellen met schroefdraad zijn prima, maar dat mag ook wel, want zelfs als je ze uit Amerika meeneemt zijn ze nog steeds niet goedkoop. Over de route via de Nederlandse importeur zullen we maar geen woorden vuil maken ;)

Ik weet niet wat Koga gemonteerd heeft, maar je kunt vast nog wel een paar balhoofdstelletjes kopen voor je over een CK budget praat.

ik heb nog nooit een balhoofdset versleten, zelf de goedkoopste niet,
okee, ik smeer dan elk jaar elke fiets, maar toch.

een duur balhoofdset dat heb ik er niet snel voor over. misschien kan je eens kijken voor keramische lagers, heb daar al iets over gelezen, zou vrij goed zijn, maar ook serieus duur, nu ja, als je een chris king wil steken, dat is ook niet wat je noemt gratis.

[/quote]Ik weet niet wat Koga gemonteerd heeft, maar je kunt vast nog wel een paar balhoofdstelletjes kopen voor je over een CK budget praat.[/quote]

Haha, ik was eens nieuwsgierig geworden en heb mijn Koga-lager eens geGoogled: Tange Seiki A-head thread ZS-22 industrial bearing 1-1/8" . Vind maar 4 hits, en allemaal op Koga!? Weet ik nog niets...

m-gineering schreef:Ik weet niet wat Koga gemonteerd heeft, maar je kunt vast nog wel een paar balhoofdstelletjes kopen voor je over een CK budget praat.
Ben net even langs een Koga dealer gereden om het toch even te vragen, maar 2004 is voor hun al een erg oude fiets (ja hoor :shock: ) en een OEM Koga deel bestellen schijnt al erg lastig en moelijk te leveren te zijn. (heb het jaren geleden eens met een voorvork gehad)
Prijsindicatie vanaf 40 euro voor een balhoofdlager indien het nog te leveren is.
De CK heb ik voor 78 euro incl verzending.

Spironski schreef:
Ik weet niet wat Koga gemonteerd heeft, maar je kunt vast nog wel een paar balhoofdstelletjes kopen voor je over een CK budget praat.[/quote]

Haha, ik was eens nieuwsgierig geworden en heb mijn Koga-lager eens geGoogled: Tange Seiki A-head thread ZS-22 industrial bearing 1-1/8" . Vind maar 4 hits, en allemaal op Koga!? Weet ik nog niets...[/quote]

Hi,

zelf heb ik een aantal tange lagers, de levin, werken echt super.

je zou eens kunnen kijken op de site van tenge http://tangeseiki.com/techno%20glide.htm

Bas

ser schreef: Prijsindicatie vanaf 40 euro voor een balhoofdlager indien het nog te leveren is.
Wat is dat voor een uitspraak van de 'fietsenmaker'? Hij begon je zeker direkt naar de nieuwe fietsen te duwen ;) Een balhoofd in een Koga is gewoon een standaard onderdeel, en niks geen eigenzinnige Koga maat. Balhoofdstellen zijn gewoon vervangingsonderdelen, en zolang je geen rare Franse draad moet hebben of een 1.25" tandemmaat kun je er altijd een andere bij vinden