Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vechtdalroute - Forum Wereldfietser

Vechtdalroute

Ik wil de Vechtdalroute gaan fietsen (LF16). Nu kan ik het oude boekje aanschaffen. Her grote voordel van het oude boekje schijnt te zijn dat de routekaartjes ook los achterin zitten en dus gemakkelijk in de stuurtas kunnen. Het nieuwe boekje kan ik (nog) niet vinden, vraag is dus of er veel verandert is in het nieuwe boekje. Weet iemand dat?

Op de internetpagina van de Stichting Landelijk Fietsplatform kun je verschillende gidsen bestellen, onder andere de nieuwe gids van de Vechtdalroute en de Basiskaart van het netwerk LF-routes.

Ook de Oostenrijkse uitgever Esterbauer heeft deze route. Vechtetal-Route editie zomer 2007, prijs 11,90 Euro (von Darfeld nach Zwolle) Weliswaar in het Duits maar de kaartjes zijn schaal 1:50.000 en volgens mij gedetailleerder dan in de Nederlandse LF uitgaves!
Luc

opdefiets schreef:Ook de Oostenrijkse uitgever Esterbauer heeft deze route. Vechtetal-Route editie zomer 2007, prijs 11,90 Euro (von Darfeld nach Zwolle) Weliswaar in het Duits maar de kaartjes zijn schaal 1:50.000 en volgens mij gedetailleerder dan in de Nederlandse LF uitgaves!
Luc
Dit is een geweldige tip!


:wink:
(Zie ook Esterbauers site)

Luc, dank voor je reactie, zie ook je PB.
Het boekje van Esterbauer had ik inderdaad al, ik geloof dat ik het daar maar mee ga doen, van achter naar voren want ik wil starten in Zwolle. In bijna 3 etappes naar Darfeld en daar de 4e dag de R1 terug naar de grens en dan naar Winterswijk voor de trein terug naar huis.
En het staat ook prima aangegeven met bordjes. Makkelijk te volgen.
Dat is wel goed geregeld in Duitsland.

Behalve in de dorpen/stadjes kun je wat verdwalen...die kun je ook mijden en gewoon de Vecht blijven volgen. Men probeert de toeristen zoveel mogelijk langs de winkeltjes te leiden....da's minder....maar wel begrijpelijk...

Er is echter nog een onderbreking (misschien ook al opgelost...) er lag een bruggetje uit, maar daar kun je gewoon even omfietsen en de route verderop weer oppakken. Vergeten waar dat exact ook al weer was.

Veel plezier.

Dat bruggetje dat er uit ligt/lag, ik meen dat ergens in een verslag gezien te hebben van iemand die meedeed aan de Paastocht in NO-Overijssel (Jans Kinds?)
A.

Ik was er wel bij Arie, maar weet niet meer exact waar het was.
Fotos staan nog op de topic paastocht. Ik meen van Deimor ( Matijs) En ook van mijzelf staan er een paar fotos van dit bruggetje op.

Zoals de restanten er toen bij lagen geloof ik niet dat dit bruggetje inmiddels weer opgebouwd is.
Maar even verder rijden en je pikt de route zo weer op.

De sneeuw zal ook wel weg zijn nu. :D

Was een mooie tocht :!:

Groet

Jans
whave schreef:Ik wil de Vechtdalroute gaan fietsen (LF16). Nu kan ik het oude boekje aanschaffen. Her grote voordel van het oude boekje schijnt te zijn dat de routekaartjes ook los achterin zitten en dus gemakkelijk in de stuurtas kunnen. Het nieuwe boekje kan ik (nog) niet vinden, vraag is dus of er veel verandert is in het nieuwe boekje. Weet iemand dat?
Hoi Wave,

Ik heb afgelopen jaar de Paastocht georganiseerd. Beide boekjes heb ik gebruikt. Het grote verschil is dat in het oude boekje apart nog een een aantal gedetailleerde kaarten zit welke ik heb geseald (ivm de weeromstandigheden).

Daarnaast is het nieuwe boekje vereenvoudigd. Dwz geen aparte kaarten en (kan het boekje zo 123 niet vinden) volgens mij ook geen overnachtingsadressen meer.

John

Dank vor al jullie reacties. Ik ga het boekje van Esterbauer gebruiken en dan andersom dus, van Zwolle naar Darfeld, daarna de R1 terug naar de grens en door naar Winterswijk. Lekker 4 dagen fietsen met zoonlief van 11 jaar. Heb ook de fietskaarten al in bestelling. Het bruggetje zal ook voor ons wel geen problemen opleveren als ik het zo lees. Als ik het tegenkom zal ik na de tocht wel even melden waar het lag.

Vorige week heb ik ‘m dus gefietst met zoonlief van 11. Met de trein naar Zwolle en vervolgens naar Hardenberg, prima bed&breakfast (http://home.hetnet.nl/~luggers/ ). De volgende dag naar Nordhorn (overnachting http://www.hotel-nordhornerhof.de/main.html ). De 3e dag naar Darfeld overnachting http://www.hotel-feldkamp.de/start.htm ). De 4e dag zijn we via de R1 terug gefietst naar Stadtlohn, langs het vliegveld en bij grenspaal 788 de route vervolgd naar de trein in Winterswijk. Dagafstanden rond de 60, 80, 80 en 55 km.
Het bruggetje dat er uit lag was tussen Engden en Drievorden, er lagen nu wel enkele planken over. Zoonlief vond dat we daar prima overheen konden met de fiets dus hebben we de bouwhekken even aan de kant geschoven en zijn er over heen gewandeld. Er waren geen werkzaamheden op dat moment.
We hebben de routegids van Bikeline/Esterbauer tegen de richting in gefietst en dat ging prima. Daarnaast is de route prima bewegwijzerd door de ANWB in deze richting, wel goed opletten in de dorpen. Tussen Schuttorf en Darfeld (bron vd Vecht, alhoewel het dorp voor Darfeld, Eggenrode, vindt dat zij de bron zijn) zitten er wel verschillen qua route tussen de LF/ANWB borden en het Bikeline boekje. Soms hebben we de borden gevolgd en soms het boekje. De R1 hebben we op de Bikeline kaart gefietst, ging ook prima. De route is ook bewegwijzerd, echter niet altijd met de R1 bordjes met groene letters, als die er niet zijn moet je het witte bordje met de rode fiets er op volgen, er komt dan vanzelf ook wel weer een R1 bordje.
Al met al een heerlijk tocht waarbij we geluk hadden met het weer. Slecht 1 klein buitje en weinig wind tegen.
Het enige merkwaardige was dat we vanuit Hardenberg op een gegeven moment rechtsaf hadden gemoeten om Gramsbergen (na oversteek vd grote weg) binnen te rijden. De bordjes (incl. onderschrift Vechtdalroute 225 Darfeld) stuurden ons echter rechtdoor naar Coevorden. Halverwege zijn we toch naar de Haandrik gefiets (niet de bordjes volgend dus) en daar kwamen we weer op de route, typisch genoeg ook weer met dezelfde bordjes. Misschien weet iemand hoe dat zit?

Je hebt nog steeds lolbroeken die bordjes omdraaien.

Vanuit de stad Groningen gezien is het plaatsje Scheemda pal naar het Oosten toe, richting Duitsland. Kwam ik onderweg toch echt een bordje tegen wat pal naar het Westen wees, ook goed te zien aan de zon die bezig was onder te gaan. Gevraagd bij een dorpsbewoner die bevestigde dat het niet goed stond. Toen ik er 6 weken later weer langs fietste was het keurig om gedraaid de goede richting op, kennelijk had hij ook de moeite genomen om er over te bellen of misschien wel zelf weer de goede kant op gedraaid.

Dus kunnen kaartlezen weten hoe het zit met de 4 richtingen kan heel handig zijn! :lol:

Haike schreef:Je hebt nog steeds lolbroeken die bordjes omdraaien.

Vanuit de stad Groningen gezien is het plaatsje Scheemda pal naar het Oosten toe, richting Duitsland. Kwam ik onderweg toch echt een bordje tegen wat pal naar het Westen wees, ook goed te zien aan de zon die bezig was onder te gaan. Gevraagd bij een dorpsbewoner die bevestigde dat het niet goed stond. Toen ik er 6 weken later weer langs fietste was het keurig om gedraaid de goede richting op, kennelijk had hij ook de moeite genomen om er over te bellen of misschien wel zelf weer de goede kant op gedraaid.

Dus kunnen kaartlezen weten hoe het zit met de 4 richtingen kan heel handig zijn! :lol:
Dat overkwam ons ook vlak onder Amsterdam. Het is dan soms wel moeilijk om de valse richtingaanduiding te onderkennen. Je voelt aan je water dat het niet goed zit, maar weet het zelf ook niet precies. Intuïtie is soms een goede raadgever.

whave schreef:Vorige week heb ik ‘m dus gefietst met zoonlief van 11.
Het enige merkwaardige was dat we vanuit Hardenberg op een gegeven moment rechtsaf hadden gemoeten om Gramsbergen (na oversteek vd grote weg) binnen te rijden. De bordjes (incl. onderschrift Vechtdalroute 225 Darfeld) stuurden ons echter rechtdoor naar Coevorden. Halverwege zijn we toch naar de Haandrik gefiets (niet de bordjes volgend dus) en daar kwamen we weer op de route, typisch genoeg ook weer met dezelfde bordjes. Misschien weet iemand hoe dat zit?
Nu ik nog even je op- en aanmerking lees kan ik mij nog herinneren dat 2 dames en enkele heren ook met de Paasroute (sneeuw) richting Coevorden ploegden :cry:

U bent dus gewaarschuwd :wink:

John

[QUOTE Weet iemand hoe dat zit? END Quote]
Met die bordjes dus. Nou, verder zijn het leuke jongens en meisjes die rondhangen bij De Haandrik op warme broeierige dagen en lekker van het spoorbruggetje afspringen en soms wat aan lokale folklore doen zoals de bordjes verhangen.
Maar niet zo lokaal dus, die folklore, begrijp ik.
Prachtig fietsgebied overigens en fijn dat jullie genoten hebben. Ik heb ook zo'n 11-jarige.
(en ook fijn iets terug te horen na je eerdere vragen!!!!)
sorry, ik lees niet goed, er was eerder iets mis met de bordjes, dus!
A.

Nu ik nog even je op- en aanmerking lees kan ik mij nog herinneren dat 2 dames en enkele heren ook met de Paasroute (sneeuw) richting Coevorden ploegden :cry:

U bent dus gewaarschuwd :wink:

John[/quote]

IDD bij Ane is een kruising waar een LF16 route en de LF16 Vechtetalroute worden aangegeven. Dus allebei 16!
De eerste gaat naar Coevorden enz. de tweede is de variant Vechtetal route.

Daar gingen er dus een aantal de mist ( nou ja sneeuw) in. Ik dus ook.
Dank zij mobieltjes is het allemaal toch weer goed gekomen.

Groet

Jans

IDD bij Ane is een kruising waar een LF16 route en de LF16 Vechtetalroute worden aangegeven. Dus allebei 16!
De eerste gaat naar Coevorden enz. de tweede is de variant Vechtetal route.
yep maar ook allebei met het onderschrift 'Vechtdalroute van Zwolle naar Darfeld 225 km.'
Ik ga dus maar uit van 2 mogelijke varianten. 1 binnendoor via de Haandrik en een via een omweg over Coevorden.
@Jans, omdat ik er in de buurt was, dit deel vh traject nav jouw bevindingen nog even gereden.

Probeer vanuit Ane naar Gramsbergen te gaan want dit leuke superkleine stadje mag je niet missen. Daarin wemelt het van de cafeetjes en ook weer bordjes met Vechtetalroute en Vechtdal Overijssel. Bijvoorbeeld bij de brug over het Overijssels kanaal. Ga daar linksaf.
Dan volgt er nog een - oninteressante - omweg om bij de Haandrik te komen. (Matige weg, vaak modder of stoffig vanwege de agrarische activiteiten).
Gr., Arie

@arizona:
Wat ons overkwam is dat we bij Ane door de bordjes (met Vechtdalroute erop) rechtdoor gestuurd werden naar de Anerveenscheweg, vervolgens rechtaf de Verlengde Stuwdijk , rechtaf de Stuwdijk, linksaf de Kiefte Haarweg, rechtaf weer de Anerveesche Weg, rechtaf de Holthoneweg. Deze weg komt uit op de N34 naar Coevorden en daar stond weer een bordje LF16 (met Vechtdalroute erop) richting Coevorden. Coevorden leek mij echt te veel uit de route. Dus daar hebben wij de Scheerseweg genomen naar De Haandrik, En zie daar in De Haandrik ook LF16 bordjes met Vechtdalroute erop. Heel Gramsbergen hebben we dus gemist...... :cry: