Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drinksysteem op de fiets - Forum Wereldfietser

Drinksysteem op de fiets

Als student industrieel ontwerpen vraag ik me af wat de ervaringen zijn met drinksystemen op de fiets.

drinksystemen die ik ken:
Een bidon heeft als nadeel dat je als fietser de houding helemaal aan moet passen om een slok te kunnen drinken tijdens het fietsen. (Recht op gaan zitten, hoofd naar achteren, verlies van snelheid, verlies van zicht op waar je gaat, etc...)
De camelbak kent dit probleem minder, maar doet concessies aan comfort.

Zijn er mensen met ervaringen, ergenissen, suggesties over dit onderwerp?
Bijvoorbeeld: kan iemand me zijn of haar ervaring vertellen met bijv. de camelbak of andere drinksystemen? Wat is de optimale inhoud voor jou en waarom? Ervaringen met rietjes, mondstukken etc...

Bidon: Ik hoef totaal niet van positie te veranderen en drinken doe je toch alleen als de verkeerssituatie en het wegdek het toelaat. Nadeel is dus alleen het warm en koud worden van de dranken bij de desbetreffende temperaturen, en evt. het kwijtstuiteren op extreme onverharde paden (hoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt).
Kortom prima voor fietsreizen.

Drinksysteem: Plakt op de rug (als het in een rugzak verwerkt zit), is toch iets kwetsbaarder dan een bidon. Is mogelijk wel iets aardigs te fabriceren voor de grotere inhoudsmaten (>2L), indien stevig aan de fiets bevestigd. Die modellen zijn vaak ook minder kwetsbaar (MSR, Source, Ortlieb).
Kortom prima voor ATB'en (op de rug in de vorm van een rugzakje), en op de reisfiets (op één of andere manier aan de fiets bevestigd met een drinkslang).
hboerhof schreef:Als student industrieel ontwerpen vraag ik me af wat de ervaringen zijn met drinksystemen op de fiets.

drinksystemen die ik ken:
Een bidon heeft als nadeel dat je als fietser de houding helemaal aan moet passen om een slok te kunnen drinken tijdens het fietsen. (Recht op gaan zitten, hoofd naar achteren, verlies van snelheid, verlies van zicht op waar je gaat, etc...)
De camelbak kent dit probleem minder, maar doet concessies aan comfort.

Zijn er mensen met ervaringen, ergenissen, suggesties over dit onderwerp?
Bijvoorbeeld: kan iemand me zijn of haar ervaring vertellen met bijv. de camelbak of andere drinksystemen? Wat is de optimale inhoud voor jou en waarom? Ervaringen met rietjes, mondstukken etc...
Als je in een bidon kunt knijpen kun je op de meeste fietsen prima drinken zonder te verzitten. Er is een uitzondering: op een buikligger verslik je je grandioos.

Echte nadelen van bidons: ze lekken, lastig schoonmaken, modellen zonder nek bieden geen grip, tuit wordt uitwendig smerig (niet gezond als er mest wordt uitgereden, bidons met deksel werken niet prettig), hoge bidons passen niet goed in kleine frames

Camelback is lastig schoonmaken, en je hebt maar een soort drinken. En bijtanken in een wedstrijd gaat met bidons veel sneller

Bedankt voor jullie reacties!
M-gineering: Ergonomie van het slikken in de houding op de fiets is idd een probleem waar ik een klein onderzoek naar ga doen.
Robertjan: "...Is mogelijk wel iets aardigs te fabriceren voor de grotere inhoudsmaten (>2L), indien stevig aan de fiets bevestigd..." In die richting zit ik ook te denken.

Wat vinden jullie van een dergelijk systeem als msr hydration bags, maar dan hangend in het frame met een vlexibele buis met mondstuk, pompje aan het stuur...? Ventiel in het mondstuk, zodat je niet eerst flink moet pompen om iets binnen te krijgen. Misschien gemaakt van een materiaal wat enigsinds thermisch isoleert? (Wel redelijk prijzig materiaal, helaas...) Zo'n product kan vrij gemakkelijk ook de functies hebben als die van bijvoorbeeld de msr hydration bags.
Maar met een dergelijk product ben je dus de ruimte voor bidons kwijt... Je hebt dan, zoals M-gineering al schrijft, maar één soort drinken waar je direct uit kunt drinken.
Af en toe zie ik fietsen waar de fietspomp gemonteerd is aan de meest horizontale buis van het frame, dat maakt monteren van een dergelijke vloeistofhoudende tas weer wat lastiger, maar wel op te lossen. Het liefst moet het zwaartepunt zo laag mogelijk liggen, dus wil je zoiets wat lager in het frame hangen.
Deze vloestofhoudende tas is waarschijnlijk, net als camelbak en dergelijke producten, moeilijk schoon te maken. Maar dit is misschien op te lossen door de vulopening zo groot te maken dat je de zak geheel binnenste buiten kunt trekken of er met een hand en een sponsje de binnenkant kunt schoonmaken. Er zijn ook waterdichte ritsen, maar het moet getest worden of die met vuil, weer en wind wel waterdicht blijven, bovendien zijn deze tamelijk prijzig om in een product te verwerken.

Dit is natuurlijk een beetje een gek topic voor dit forum, hier worden meestal bestaande producten besproken. Maar ik ben erg benieuwd naar meer reacites.

Ik ben op dit forum ook een foto tegengekomen van iemand die een slang van Platypus in een anderhalve literfles had gestoken en het uiteinde met mondstuk op het stuur had bevestigd.
Het probleem van één drinksysteem gaat dan niet op omdat je ten minste één extra bidon kan plaatsen.

Afbeelding

Ik loop zelf met een camelbak met een geisoleerde slang die ook algvorming tegengaat en wil nog wel eens proberen zelf zo'n drinksysteem te maken. Het mondstuk van een camelbak werkt uitstekend.

Ik zou opteren voor een drinksysteem waarbij het reservoir aan de fiets is bevestigd en niet aan het lichaam.

Ga ook eens te rade op sites van triathleten want die rijden al jaren met drinksystemen op de fiets.
Je moet er ook weer niet met je (boven)benen tegenaankomen. Aan de bovenste buis hoeft bij mij niets te hangen.

Daarnaast wil je er niet nog een extra accupack op hebben om een pompje aan te drijven (of de naafdynamo).

Daartegen zou het handig zijn als je met 8 bar kunt spuiten...goed tegen honden, kinderen en uit de klauwen gelopen kampvuren.
Dan moet de fiets eigenlijk ook nog rood zijn en een zwaailicht hebben 8)

Integreren in het buizensysteem...net zoals de kerosine bij het vliegtuig....heb ik ook al over nagedacht...is lastig.

Zal eerst nog wel het bidonnetje blijven...ook makkelijk voor bij het eten bereiden...

succes! :idea:

Ík heb een camelbak van 3liter, werkt vor mij perfect. Je rug gaat er meer van zweten maar echt last van het gewicht, kan ik mij niet voorstellen. Ik kom met een bepaalde drank wel toe. Soms doe ik er wat isostarpoeder of aquarius bij en ja hij verkleurt en ziet er niet meer smakelijk uit, maar werkt nog steeds zoals in het begin.
Fokko schreef: Daartegen zou het handig zijn als je met 8 bar kunt spuiten...goed tegen honden, kinderen en uit de klauwen gelopen kampvuren.
Dan moet de fiets eigenlijk ook nog rood zijn en een zwaailicht hebben 8)
Die Fokko :lol:

Markill bidons, met weggewerkte zuigtuit.

Nix ingewikkelds.

Peter

Ik heb ze zonder gaatjes :)

Franke, moet je met zo'n slang van Platypus in je bidon, helemaal onder in het frame, niet bijzonder hard lurken aan dat mondstuk om iets binnen te krijgen?
Goede tip, triatleten...

Fokko, het idee van 8 bar... tja, een soort super soaker systeem is wel te maken met een hard kunststof reservoir. :-P Iets met stikstofpatronen werkt vast ook heel effectief. Voor het verjagen van honden, kinderen en andere lastpakken is er misschien iets te doen met een stikstofpatroon en je brandstoftankje? Ook handig bij het aansteken van je kampvuur. Misschien iets voor een nieuw topic.
Een elektrisch pompje zit ik niet aan te denken, gewoon door hand aangedreven lijkt me prima realiseerbaar.
Het reservoir moet boven idd niet breder dan de stang waar het aan hangt.

Ben in het weekend de gehele zondag gaan fietsen, probeerde mijn nieuwe camelback uit, die ik voor 25 euro in een leger dump kocht. Was van de commando' s geweest.

Ik gooide er 2 liter in haalde de slang door een ring, en als ik onderweg wat wilde drinken, dan gaf ik een zuig aan het mondstuk en het wat bleef komen. ik vond het ideaal. Zeker als je veel onverhard fietst. Als je valt, wat niet de bedoeling is natuurlijk, dan klappen de meeste bidons kapot, maar mijn camel bleef lekker heel.

Dat beetje rug zweet neem ik maar op de koop toe, als het warm is ga je toch wel zweten en ik wil ook wat zien onderweg dus ben geen hard fietser.

Mario

Helaas is bij mij na 2 uurtjes "mountainbiken" (ik woon in (de) Bergen :lol:) het water in m'n drinksysteem al leeg. Ik gebruik dan overigens een VAUDE/Markill drinksysteem, waar je met je hele hand in kunt om schoon te maken (kan bij Platypus Big Zip ook, maar die heeft scherpere randjes).

Voor mij zou iets groters in warme omstandigheden op de vakantiefiets handig zijn. Ik drink ook al gauw 2x zo veel als een ander. MSR's van 6L gebruik ik al, evenals een Source met thermo-materiaal van 5L (mét kraantje!). Niet allemaal tegelijk vol natuurlijk, tenzij ik echt in Spanje in de zomer zou fietsen o.i.d. (met wildkamperen, hotels o.i.d. doe ik niet aan en campings vind ik ook een beetje teveel "moeten", dus dan gaat het water al gauw mee).

Een hangende zak is wel handig voor de opvang van bewegingen, maar van de andere kant gaat dat ook schudden. Wat dat betreft was mijn oplossing in de Peruaanse woestijn zo gek nog niet: een stuk of 7 PET-flessen, waardoor er slechts zo'n 1L voeistof aan het schudden was.

Of je moet in compartimenten gaan denken. Maar geen formaat van 5L zo, dan moet de lucht eruit. Om over het formaat jerrycans (10-20L) nog maar te zwijgen...

Een pompje lijkt me niks: duidelijk niet op fietsreizen gericht want het kan immers zo kapot. Misschien kan de zwaartekracht het werk doen door de opening onderin te maken als het systeem opgehangen is?

Een douchevoorziening erbij is voor fietsers niet handig, maar voor wandelaars (http://www.hiking-site.nl) misschien weer wél.

Zomaar weer wat overdenkingen.

Afbeelding

Zoiets als op deze foto zouden veel wereldfietsers baat bij hebben. Een jerrycanhouder inclusief robuuste jerrycan. Een drinksysteem is het niet, wel een waterbewaarsysteem. Zo heb je een groot deel van je water middenin je fiets en niet bovenop of in je tassen waardoor je meer gaat zwabberen.
Alhoewel... zwabberen doe je met een fiets als deze toch wel denk ik.

Samuel.

Dat plaatje van die slang, dat is een ontzettend handig systeem, want wat op een gegeven moment iemand ook zegt, je hoeft NIET te blijven zuigen dan. Dat ding zuigt zich vacuum, dus als je eenmaal een stroompje op gang hebt dan blijft het komen. Ontzettend handig. Je moet er met je tanden op bijten terwijl je zuigt, zo hef je het vacuumsysteem op. Automatisch laat je het dus ook weer los als je klaar bent met drinken en sluit hij zich weer af, mega ideaal.

Je moet inderdaad wel iets hebben wat neit onwijs in de breete gaat uitzetten, vanwege je benen inderdaad, maar dat lijkt me logish en niet zo'n een probleem. Je kan hem lijkt mij in een driehoek vorm maken en ophangen aan de horiontale buis, met een uitgang in de hoek, bij het stuur, met daaraan de slag (aan een katroletje ofzo). 3 a 5 liter? Je kan tegen die tijd altijd wel bijvullen. Dan doe je dan gewoon bovenaan,net als die met het plaatje, een grote schroefdop. En algen enzo, ja, met zo'n grote schroefdop kan je er makkelijk in om schoon te maken, misschien met een speciaal daarvor gemaakt ragedingetje, zou niet zo duur hoeven te zijn. En anders inderdaad speciaal materiaal, wat ws wel weer in de papieren gaat lopen.

Ik merkte zelf trouwens echt wel dat het vervelend is om te drinken, qua houding en alles. Je bent gewoon even met iets anders bezig. Je hebt maar 1 hand ook, voor langere periode, omdat je zo'n stomme fes beetpakt. In mijn geval was dat ook nog eens een twee literfles, omdat dat gewoon het handigst is voor langere afstanden in warme contreien, dan ga je niet met 1 of twee bidonnetjes werken, waarvan er natuurlijk altijd een op een minder makkelijke plek zit. Daarom hebben wij ook gekozen, uiteindelijk, voor een petfleshouder, omdat die makkelijker te pakken is. Nadeel is alleen da die wel zwaar is als hij vol is en dus net iets meer concentratie vereist als je hem wil gebruiken. Irritant. In de praktijk bleek dat ik vaak geen zin heb om te drinken dan. EN soms stop, dat wil je eigenlijk niet dus om dat te voorkomen zou het ideaal zijn om makkelijk een slangetje te pakken die aan een catrolletje zit en dan hetzelfde vacuumsysteem heeft als een camelbag op je rug, zonder dat je dan alle plaktoestenden op je rug krijgt. Of scchuurplekken bij je oksels, die heb je bij je liezen al zat van het fietsen zelf en ik bedank voor meer plekken.

En de temperatuur van het water, tsja.. Het zou natuurlij ideaal zijn als je het langere tijd (redelijk) koel kan houden. Maar kan me voorstellen dat dat inderdaad een dure aangelegenheid is. Hebben we op reis ook veel over nagedacht, hoe je dat kan oplossen. Maar dat is weer een ander probleem. Succes!

hboerhof schreef:Franke, moet je met zo'n slang van Platypus in je bidon, helemaal onder in het frame, niet bijzonder hard lurken aan dat mondstuk om iets binnen te krijgen?
Dat plaatje van die slang, dat is een ontzettend handig systeem, want wat op een gegeven moment iemand ook zegt, je hoeft NIET te blijven zuigen dan. Dat ding zuigt zich vacuum, dus als je eenmaal een stroompje op gang hebt dan blijft het komen. Ontzettend handig. Je moet er met je tanden op bijten terwijl je zuigt, zo hef je het vacuumsysteem op. Automatisch laat je het dus ook weer los als je klaar bent met drinken en sluit hij zich weer af, mega ideaal.
Beter dan dit kan ik het niet verwoorden vandaar deze quote van Peetje.
Het reservoir in mijn camelbak is geisoleerd net als de slang. Het water zal op deze manier in de winter nooit heel koud worden.
Ik heb het nog niet geprobeerd in de zomer dus het reservoir vullen met koud water en kijken hoe warm het wordt. Zal dit binnenkort eens proberen.

Toen ik met heet weer met de camelbak fietste is het nadeel, dat het water wat in de slang blijft zitten, warm word.

mario

Robertjan schreef: Of je moet in compartimenten gaan denken. Maar geen formaat van 5L zo, dan moet de lucht eruit. Om over het formaat jerrycans (10-20L) nog maar te zwijgen...

Een pompje lijkt me niks: duidelijk niet op fietsreizen gericht want het kan immers zo kapot. Misschien kan de zwaartekracht het werk doen door de opening onderin te maken als het systeem opgehangen is?

Een douchevoorziening erbij is voor fietsers niet handig, maar voor wandelaars (http://www.hiking-site.nl) misschien weer wél.

Zomaar weer wat overdenkingen.
Bruikbare overdenkingen.
Klotsen hoeft niet als de container flexibel is en geen lucht bevat.
Zwabberen is wel weer een probleem, zeker als de vloeistofzak redelijk leeg begint te raken. Misschien is dit op te lossen door het systeem onder spanning te zetten met wat elastische band.
Pompje moet idd niet ingewikkelder worden dan een rubberen ballonnetje, geen mechanisch bewegende delen, het liefst idd helemaal geen pompje. Maar volgens de wet van communicerende vaten zal het niveau in de slang niet hoger zijn dan het niveau in het reservoir. Hoe dat met de camelbak werkt, weet ik nog niet, het kan zijn dat de zak als een gespannen ballon de vloeistof er uit drukt. Ik moet eens kijken of ik dit weekend zelf zo'n ding kan aanschaffen.

bombetter, geweldige foto!

peetje schreef: En de temperatuur van het water, tsja.. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je het langere tijd (redelijk) koel kan houden. Maar kan me voorstellen dat dat inderdaad een dure aangelegenheid is. Hebben we op reis ook veel over nagedacht, hoe je dat kan oplossen. Maar dat is weer een ander probleem. Succes!
Er zijn vast wel materialen die iets kunnen verbeteren aan thermische isolatie, maar zo ver ben ik nu nog niet. De temperatuur is ook van belang in verband met algengroei en bacteriën. Voor de koudere regionen is het misschien handig om de vloeistof juist een beetje warm te kunnen houden tegen het bevriezen. (Voor je lichaam is het ook wel prettig dat vloeistof alvast een beetje de temperatuur heeft als die van je lijf.)

hboerhof schreef:(Voor je lichaam is het ook wel prettig dat vloeistof alvast een beetje de temperatuur heeft als die van je lijf.)
Ik meen bij biologie ooit geleerd te hebben dat de lichaamstemperatuur (en daaraan gerelateerd ook de spijsverteringsonderdelen?) zo'n 36-37 graden is.
Verder heb ik ook uitgebreide conditietraining-ervaring (als trainer, o.a. op het gebied van hardlopen waar maag-darmklachten niet vreemd zijn dankzij drinken onderweg). Daar wordt uitgegaan van een ideale temperatuur van het drinken van zo'n 13 graden.

Dat verschil kunnen mensen weleens problemen mee gaan krijgen lijkt me dan :wink:...

Inderdaad, niet lekker als gewoon water te warm is. Aan het eind van een dag fietsen in India, bij temperaturen van > 35 graden kreeg ik het water uit mijn bidon met moeite naar binnen. Ik moest kokhalzen toen ik dat warme water dronk.

Groetjes,
Frank