Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verzekering - Forum Wereldfietser

Verzekering

Mede-fietsers,

Nu het moment gepasseerd is dat ik mijn nieuwe fiets heb afgehaald, begint ook de onrust voor de onvrijwillige scheiding die straks plaats kan vinden. In andere woorden, hij kan gestolen worden.
Dit is natuurlijk heel vervelend, maar het leed kan een beetje afgedekt worden door een goede verzekering af te sluiten. Hier krijg ik mijn vriend niet mee terug, maar daarmee kan wel een nieuwe bestelling geplaatst worden. Over de zin en onzin van een verzekering is al veel gezegd en daar wil ik het niet over hebben.

Over verzekeringen is al het een en ander geschreven op dit forum. Dit heb ik al nagelopen, maar het gaat meestal om een combi van bagage/reisverzekering. Ik ben er al achter dat hij niet onder mijn doorlopende reisverzekering valt (die overigens meer vreemde voorwaarden heeft voor fietsers).

Dus ik ben op zoek gegaan naar een diefstal verzekering. Ik heb bij de volgende 3 een premie laten berekenen voor mijn fiets:

ENRA : komt op 222,= voor 3 jaar
UNIGARANT: komt op 172,= voor 3 jaar
FUNSPORTPOLIS: komt op 125 (ex poliskosten) voor 3 jaar.

Lange inleiding voor mijn vraag:

- Wie heeft ervaring met een of meer van deze verzekeringen?
- Hoe waren die ervaringen?
- Wat kun je me aan/afraden mbt deze verzekeringen?
- Heb je een betere of goedkopere?


Alvast bedankt voor je info en suggesties.

ik weet niet of je bij een verzekering tegen diefstal nog rekening moet houden met de wijze waarop je de fiets gebruikt? Daarmee bedoel ik met name of je er mee naar het buitenland gaat of niet. Voor een stadsfiets betaal je meer of minder, afhankelijk van het postcodegebied waarin je woont. Ik heb zelf ervaring met een verzekerde/gestolen stadsfiets. De tip die ik je kan geven is zowel eenvoudig als essentieel: zet je fiets op slot! Ik ben mijn fiets ooit zo kwijtgeraakt: al handelend op de automatische piloot had ik de extra kabel in het slot gedaan, het slot dichtgeschoven maar de sleutel er niet uit gehaald. Ik kon daardoor geen twee sleutels overhandigen en daarmee verviel mijn recht op vergoeding.:cry: Overigens heb ik mijn fiets een paar maanden later terug gevonden. :D

Ik verzeker mijn fiets alleen als ik opstap; via de fietsvakantie winkel en verder niet.

Beste Hans,

Ik heb een paar jaar geleden een prijs en kwaliteit vergelijking fietsverzekeringen gemaakt voor de Fietsersbond.

Die funsportpolis zat daar niet bij.
ENRA en Unigarant kwamen als goed naar voren. Zelf heb ik Unigarant (ANWB). Belangrijke voorwaarde is dat je altijd twee sleutels moet kunnen overhandigen. Verlies je een sleutel, dan moet je onmiddellijk een nieuw sleuteltje laten bijmaken.
Je hebt geluk dat je in Baflo woont, want daardoor val je onder het laagste tarief.
Opmerkelijk is dat ik op reis drie verzekeringen bij Unigarant heb lopen:
1) fietsdiefstalverzekering;
2) doorlopende reisverzekering;
3) een kortlopende bijverzekering voor mijn fiets voor mogelijke problemen met mijn fiets die niet onder fietsdiefstalverzekering en de doorlopende reisverzekering vallen: transportschade en repatriering van mijn fiets.

Unigarant zonder problemen -door fietsenzaak laten regelen- binnen een jaar 2 nieuwe Koga WT's.

Overigens wat Bert zegt klopt, deden in begin even moeilijk want ik was van de fiets afgetrokken en dus niet op slot kunnen zetten en dus geen 2 sleutels :cry: Na overleggen van de aangifte verder geen probleem meer.

Jammer je bent wel 3 jaar premie = bijna € 500 voor 2 fietsen, kwijt (bij uitbetaling eindigt polis), maar dat is bij alle verzekeringen.

Hoi Hans, ik heb mijn fiets bij Unive laten verzekeren. Omdat ik daar al meerdere verzekeringen heb lopen. Het is voor 3 jaar en de premie is iets van 180 euro. Hij is verzekerd voor 2500 euro en de tassen zijn voor 200 euro meeverzekerd. Wat ik zelf ook wel prettig vindt is dat mijn maandbedrag iets naar boven gaat i.p.v. dat ik ineens 180 euro moet neerleggen :cry: . Er moet namelijk nog e.e.a. aangeschaft worden voor onze vakantie. Wat betreft 2 sleuteltjes, gewoon nu een bij laten maken bij de sleutelmaker en de twee orginelen goed opbergen :wink: .

Marjan1 schreef:Hoi Hans, ik heb mijn fiets bij Unive laten verzekeren. Omdat ik daar al meerdere verzekeringen heb lopen. Het is voor 3 jaar en de premie is iets van 180 euro. Hij is verzekerd voor 2500 euro en de tassen zijn voor 200 euro meeverzekerd. Wat ik zelf ook wel prettig vindt is dat mijn maandbedrag iets naar boven gaat i.p.v. dat ik ineens 180 euro moet neerleggen :cry: . Er moet namelijk nog e.e.a. aangeschaft worden voor onze vakantie. Wat betreft 2 sleuteltjes, gewoon nu een bij laten maken bij de sleutelmaker en de twee orginelen goed opbergen :wink: .
Heb je de tassen mee kunnen verzekeren? Ik wist niet dat dat kon. Hoe moet je dan aantonen dat ze gejat zijn? Of gaat dat op goed vertrouwen? Je kunt niet 2 sleuteltjes laten zien. :wink:

Ik heb geen idee, was bij Unive en toen vroeg hij of er nog extra's op de fiets zit. Nou de fietscomputer vond ik het vermelden niet waard, maar de fietstassen wel. Hij verzekerde ze zonder problemen mee. Ik heb de polis nog niet thuis, maar zal hem nazien zodra ik hem heb. 8)

OK ben benieuwd :wink:

Als je lid van een fietstourclub bent kun..... je dit doen:
Als hoofdlid van een club heb je al recht op een basisverzekering.
Aanvullend verzekeren:
http://www.ntfu.nl/Producten/Verzekerin ... fault.aspx
Tav het buityenland gelden er beperkingen, de reis moet door de club georganiseerd zijn, maar dat kan natuurlijk een reis voor 2-en zijn. Wereldddeking? Lees na.
Diefstal valt erbuiten, maar e verzekering bevat ook een WA en overige schade verzekering.
Dit allemaal meer ter info, vast niet voor iedereen relevant.
Lid van en tourclub kost 35-45 euro per jaar wat ik L+R lees...
Ik heb mijn beide fietsen (gele Giant FCR, dé huis- en vakantiefiets en blauwe Batavus Cayuca als stadfiets in Groningen) verkregen via het Fietsprivé-project van mijn werk. Daaraan is alleen en uitsluitend de ENRA-verzekering verbonden. Een andere maatschappij wordt door de organisatie van het Fietsprivé-project uitgesloten. Maar mijn reisverzekering, zoals ongevallen, bagage enz. is jaar-doorlopend bij de ANWB geregeld. Wat zorg betreft, beschik ik over een EU-zorgpas van Menzis. Ik kreeg een keer in het verre buitenland verdomde kiespijn, en ben naar een plaatselijke tandarts gegaan en alles is netjes door Menzis verrekend :wink: .
Hallo,

Om hier even op in te "pikken" :lol: (pikken betekent bij ons ook jatten). Waar kan je in België terecht voor een verzekering tegen fietsdiefstal? Of heeft iemand ervaring hiermee?

Bedankt!

Luca