Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met nieuw Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Probleem met nieuw Brooks zadel

Vorige week heb ik een Brooks Flyer op mijn fiets laten zetten.
Opvallend snel verschenen de deuken van mijn zitbotjes in het zadel.
Nu, na nog geen 75Km, is het zadel doorgezakt en zijn de
deuken zo groot dat ik op de stalen achterplaat zit.
Blijkbaar moet ik het zadel nu al spannen.

Is dit normaal na slechts enkele ritjes?
Ik dacht dat dit pas nodig was na honderen kilometers!
Naar mijn idee zal het zadel zo, na 1000Km op zijn :(
Zal de fietsenmaker het zadel geprepareerd hebben?

Weet iemand hier een verklaring voor?

Oh ja, het zadel (de veren) piepen/kraken iets.
Is hier iets tegen te doen?

Bedankt

Ook ik heb ongeveer 250 Km geleden een Brooks Flyer gemonteerd.
Ik heb niet zoals wordt aanbevolen het zadel eerst behandeld met Brooks Proofide. Het nadeel zou zijn dat het zadel meer tijd nodig heeft om naar de berijder te gaan staan. Het mogelijke voordeel is dat het zadel niet te zacht wordt en dus al snel zou gaan doorzakken. Heb jij het zadel behandeld? Mogelijk dat de veerspanning vanaf het begin niet helemaal goed is geweest.
Brooks levert de zadels echter normaal al op de juiste spanning aan de klant. Ook mijn zadel maakt geluid. Voor een deel komt dit door de veren.
Verder bleek dat ik het zadel veel strakker op de zadelpen moest zetten dan ik bij de montage al gedaan had. Klinkt veel beter.
Mogelijk dat je op deze link iets vind.
http://www.geocities.com/cochise_20009/ ... rooks.html

Ik heb vroeger ooit wel eens de fout gemaakt om mijn Brookszadel zo gigantisch in te vetten dat het leer te zacht werd en zeer snel ging doorzakken. Ik verwarmde het vet tot het vloeibaar was en goot een flinke laag op de onderkant. En dat herhaalde ik een paar keer. Wellicht dat je -net zoals ik- teveel vet erop (of eronder) hebt gesmeerd.

Maar wat nu? Je kunt je zadel in de hete zon zetten, dan druipt het vet er vanzelf uit. Maar of dat voldoende is?

Wellicht domme vraag, maar ben je even terug gegaan naar de fietsenmaker om diens mening te horen?

Veren die piepen? Beetje vet erin kan toch geen kwaad?