Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets en reisverzekering - Forum Wereldfietser

fiets en reisverzekering

Hoi allemaal,

Wij zijn van plan om voor +- 7 maanden te gaan fietsen. Wij willen dus graag een reisverzekering afsluiten waarbij je voor langere tijd van huis kan. Helaas is bij veel van deze verzekeringen de fiets maar voor een klein bedrag (+- 300 euro) verzekerd. Kent iemand een langlopende verzekering waarbij het mogelijk is de fiets ook goed mee te verzekeren? Bij Elvia bv hebben we geinformeerd en daar kon de fiets wel extra verzekerd worden bij de kortlopende reisverzekering, maar niet bij de globetrotter waar je langer dan 6 maanden van huis kan, alvast bedankt!

Nanda en Milan
Google eens geavanceerd op de site www.wereldfietser.nl naar de term reisverzekering en/of verzekering. Er is al wat over geschreven.
Succes,
Leon

Hoi Leon,
bedankt voor je vlugge reactie. Voordat ik dit gepost had heb ik al wel een tijd rondgekeken op het forum om het antwoord op mijn vraag te vinden. Ik zag wel het een en ander maar niet helemaal geschikt voor ons. Inderdaad werd er geschreven over reisverzekeringen die een fiets extra verzekeren, maar dat waren volgens mij allemaal reisverzekeringen waarbij je niet langer dan 6 maanden van huis mag (de kortlopende of doorlopende reisverzekeringen).
Maar of er ook wereldreisverzekeringen zijn (waarbij je dus langer dan 6 maanden van huis mag zijn) en waarbij de fiets goed is meeverzekerd, dat heb ik dus ook op dit forum nog niet gevonden. (of ik kijk niet goed, dat kan natuurlijk ook :) )
groeten Milan

dag Milanovic,

Ik heb mijn fiets niet bij een reisverzekering ondergebracht, maar apart verzekerd. Dit om ook tegen diefstal in Nederland (buiten vakanties) beschermd te zijn. Ik denk dat het risico van diefstal in Nederland toch wel het grootst is. De verzekering loopt bij ENRA (de nationale fietsverzekering noemen ze het zelf) en heeft een wereldwijde dekking. Misschien zijn er meer fietsverzekeringen die een wereldwijde dekking bieden, ik heb dat niet uitgezocht.
Artikel 7 Verzekeringsgebied
De verzekering is van kracht over de gehele wereld, met uitzondering van de
ongevallen opzittenden- en verhaalsrechtsbijstandverzekering; hiervoor is het
dekkingsgebied Europa en de niet Europese landen rondom de Middellandse
Zee.
Het zou best kunnen dat dit een dure oplossing is, ik heb wel eens gehoord dat het een stuk goedkoper is om je fiets met je reisverzekering mee te verzekeren, maar ja, dan moet dat wel kunnen. Misschien heeft iemand anders de gouden tip voor je.

Beste Azimuth,

bedankt voor de tip, dat is natuurlijk ook een goede mogelijkheid. Sterker nog, dat hadden we al gedaan bij aankoop van de fiets bij Snel. Maar na het doorlezen van de polisvoorwaarden kwamen we erachter dat we alleen bij Snel een vervangende fiets konden kopen en dat er dus geen geld uitbetaald wordt bij diefstal. Handig is dat, als je in India zit, eventjes heen en weer Snel om een fiets te kopen. Kortom, daar hebben we niks aan. We proberen er nog onderuit te komen, hopelijk lukt dat. Maar er zijn vast fietsverzekeringen die dat anders regelen en waar je wel gewoon geld krijgt bij schade of diefstal,

groeten Milan

Ik weet dat ik moet oppassen om iets te schrijven op dit forum wat misschien zou kunnen rieken naar ironie of kritiek....

Ik vind het grappig om te zien dat je in je leven een stap neemt om 7 maanden door de wereld te trekken. Daarmee neem je een stap om veel onzekerheden te accepteren. Wat ga je meemaken? Waar slaap je elke avond? Aan de andere kant wil je je nog indekken tegen een in mijn ogen relatief kleine materiele onzekerheid (het verlies van een paar honderd euro zijnde de restwaarde van je fiets na enig gebruik). Is het juist niet de vrijheid van het reizen om je los te maken van de angst voor dit soort onzekerheden? Zien wat de dag je brengt en problemen oplossen pas op het moment dat ze zich voordoen.

[relativering]Ik heb genoeg op mijn bankrekening staan om een gestolen fiets te kunnen compenseren en dan is het risico op groot financieel ongemak voor mij klein[/relativering]

Sjirk

SjirkM schreef:Ik vind het grappig om te zien dat je in je leven een stap neemt om 7 maanden door de wereld te trekken. Daarmee neem je een stap om veel onzekerheden te accepteren. Wat ga je meemaken? Waar slaap je elke avond? Aan de andere kant wil je je nog indekken tegen een in mijn ogen relatief kleine materiele onzekerheid (het verlies van een paar honderd euro zijnde de restwaarde van je fiets na enig gebruik). Is het juist niet de vrijheid van het reizen om je los te maken van de angst voor dit soort onzekerheden? Zien wat de dag je brengt en problemen oplossen pas op het moment dat ze zich voordoen.
Het is heel goed dat je hierop wijst. Verzekeren is alleen nuttig voor risico's die je niet kunt (of wilt) dragen. In veel gevallen zal de uitkering bij een schade teleurstellend laag zijn, vooral reisverzekeringen zijn wat dat betreft berucht (dagwaarde). Ook de polisvoorwaarden willen nog wel eens zeer stringente beperkingen bevatten. Dus bekijk inderdaad kritisch of het wel zinnig is je bagage en meer in bijzonder je fiets te verzekeren.

Je reisverzekeren tegen materiële schade kun je inderdaad als overbodig ervaren maar hoe kijken jullie aan tegen het verzekeren van medische kosten waar je onderweg tegenaan kunt lopen? Zijn er mensen met praktijkervaring op dit forum aanwezig?

Vincent Schol schreef:Je reisverzekeren tegen materiële schade kun je inderdaad als overbodig ervaren maar hoe kijken jullie aan tegen het verzekeren van medische kosten waar je onderweg tegenaan kunt lopen? Zijn er mensen met praktijkervaring op dit forum aanwezig?
Afgelopen winter werd mijn moeder op Tenerife ziek en werd ze opgenomen in het ziekenhuis daar. De reisverzekering is er dan voor om je geen zorgen te hoeven maken over een of ander duur transport en het feit dat er geen plaats was in het gewone ziekenhuis en daarom een privaat ziekenhuis de aangewezen plaats was. Dit soort risico's, waar ik dan ook nog repatriëringsrisico's toe reken, kun en wil je zelf niet nemen. Diefstal van je hele fiets en alle spullen kan daar een kleinigheid bij zijn.
Ze (84) is overigens weer kiplekker, maar fietst nog steeds niet :wink:
Leon

Je moet wel rekening houden met de duur van je vakantie/reis. Dit is ongetwijfeld vaker op dit forum ter sprake gekomen maar het kan geen kwaad om dit af en toe naar voren te brengen. Ook omdat de regels van onze vrienden Overheid en Verzekeraar nog weleens willen wijzigen. Ik zocht en vond trouwens deze aanverwante topics.

Mijn twee fietsen zijn bij de ENRA verzekerd, maar mijn bagage is het gehele jaar door bij de ANWB verzekerd. Mijn zadeltasje met gereedschap heb ik in 2006 in Siena (Italië) verloren. Bij de Italiaanse politie geweest voor een formulier; kopie aan de ANWB gestuurd en het schadebedrag tegen nieuwwaarde uitgekeerd, geen probleem! Ik ben erg tevreden mee.
En in Zweden kreeg ik op een dag erge kiespijn: naar een plaatselijke tandarts geweest. Met een EU-pasje van Menzis is het allemaal netjes afgehandeld maar de prijs van de Zweedse tandarts was wat hoger en Menzis hanteerde de Nederlandse tandartstarieven. Dus het verschil was voor mijn eigen risico.
Hier twee foto's van de Zweedse tandarts: www.mijnalbum.nl/Album=NYFVWG4H