Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle cabby - Forum Wereldfietser

Gazelle cabby

Op dit moment fiets ik op een gazelle medeo met een kidkar erachter voor mijn twee jongste kinderen. Ik zie die kar wel echt als een belemmering, fietst toch wel veel zwaarder.
Nu zag ik de nieuwe gazelle cabby en ben erg benieuwd. Iemand er al op gefietst of iets zinnigs over te zeggen?
De 7 versnellingen vind ik wat weinig, aan de andere kant zolang ze niet zelf fietsen zullen we niet veel meer als wat heuvels berijden.
Lune schreef:Op dit moment fiets ik op een gazelle medeo met een kidkar erachter voor mijn twee jongste kinderen. Ik zie die kar wel echt als een belemmering, fietst toch wel veel zwaarder.
Nu zag ik de nieuwe gazelle cabby en ben erg benieuwd. Iemand er al op gefietst of iets zinnigs over te zeggen?
De 7 versnellingen vind ik wat weinig, aan de andere kant zolang ze niet zelf fietsen zullen we niet veel meer als wat heuvels berijden.
Je hebt bedrijven die bestaan van het ontwikkelen en verkopen van dit soort fietsen en je hebt bedrijven die een serietje van 500 Me Too fietsen in elkaar flikkeren onder het motto 'als al onze dealers er een bestellen zijn we uit de kosten'

Tenzij de aanhanger achter de fiets aan slingert denk ik niet dat dit soort fiets veel lichter rijdt. Lucht en rolweerstand zal niet veel verschil uitmaken

Er zijn meer van dit soort fietsen. De meeste worden verkocht onder de naam 'bakfiets'. Zo heb je de tandemtransporer (ook te gebruiken als familietandem), de Cargo-bike, Dutch ID en de Winther Kangaroo.
Op www.fietsenmetkinderen.info kun je een en ander lezen over de voor- en nadelen van bakfietsen (en fietskarren, kinderzitjes etc.).
De bakfiets is onder vakantiefietsers nog steeds niet populair, en ik denk dat ie dat ook niet gaat worden. Zoals je zelf als noemt: weinig versnellingen. Maar ook vaak erg zwaar. En zo zijn er nog wel meer nadelen te noemen.
Mocht je besluiten om 'm aan te schaffen, laat je dan wat weten hoe je ervaringen zijn?

Groet,
Sandra

Hoi,

Ik heb geen ervaring met de Cabby, maar heb 'm al wel eens mogen bewonderen.

Hij is echt bedoeld als antwoord op de trend van meer traditionele bakfetsen (zoals van de fietsfabriek). In die zin is het inderdaad een 'me-too' product, maar Gazelle probeert zich wel duidelijk te onderscheiden.

De Cabby heeft tov andere bakfietsen een bak die eenvoudig samen te klappen en uit te nemen is, zodat hij minder ruimte inneemt bij stallen, en hij heeft meer versnellingen. Hij zal met zijn 38,5 ook lichter zijn dan de anderen (ook door keuze voor een bak uit zeilmateriaal), maar dat weet ik niet zeker.

Ik vermoed dat hij wel ietsje zwaarder is dan de combinatie die je nu hebt. Als het zwaar fietsen de enige belemmering is, zou ik het bij je huidige combi houden.

Roef

Het is in elk geval een lichtere als een gewone bakfiets; die bakken zijn normaliter altijd van hout. Een gewone bakfiets is idd niet geschikt voor vakanties (ik heb het wel uitgeprobeerd, maar we kwamen toen toch op deze combi uit). Het lijkt me wel erg gezellig dat de kindjes voor je zitten ipv achter je. Op fietsenmetkinderen had ik idd al veel handige info gevonden, bedankt voor de tip!
Ben nu wel benieuwd hoe zwaar mn medeo is, de kar is iig 11 kilo, dus totaal toch lichter als de cabby.

Afhankelijk van de versie is de Medeo rond de 19 a 20 kg.

Roef

Rongyos schreef: Hij zal met zijn 38,5 ook lichter zijn dan de anderen (ook door keuze voor een bak uit zeilmateriaal), maar dat weet ik niet zeker.
Een Burrows 8-freight (link) weegt 20 kilo (maar daar zit de bak achter de oppasser ;) )