Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verkopen en kopen of houden en verslijten? - Forum Wereldfietser

verkopen en kopen of houden en verslijten?

Hallo,

ik ben een regelmatige vakantiefietser (lees; ik kom net op dreef, en zou deze zomer wel langer dan 4 dagen willen wegzijn met mijn fiets.)

Mijn fiets nu is de Batavus Cayuca, 2 jaar oud, ongeveer 3000 km.(Beter gekend als "De Lusien")

Mijn probleem:
* ik ervaar steeds meer minpuntjes (als je't al zo kan noemen) aan mijn fiets. Niet echt minpuntjes in die zin, ik kan het steeds oplossen.
--> ik kan geen voortassen bevestigen, of ik moet een speciaal systeem aankopen
--> ik kan geen drinkbushouder op een normale plaats bevestigen
--> mijn tweede fietsenmaker (niet degene waarbij ik hem heb gekocht) zegt dat het eigenlijk geen trekkingsfiets is, en dat de andere mij iets heeft aangesmeerd. (ik zit er nu wel mee, en wil langere tochten gaan maken)
--> ...

Mijn vraag:
* verkoop ik nu mijn fiets (aangekocht voor €700), en koop ik een betere, 'echte' trekkingsfiets. of
* verslijt ik deze fiets met zijn (kleine) gebreken?

help!
Iemand die raad weet?

Groetjes
ruth*

Nee, dat is zeker geen echte reisfiets. Het lijkt me, als ik het plaatje bekijk, een stadsfiets, met zo'n rechtop zithouding. Als je het damesmodel hebt met de lage instap dan zal de fiets hoogstwaarschijnlijk gaan zwabberen als je er een paar tassen aanhangt.
Mijn advies is om een tweede hands reisfiets (erbij) te kopen, die wél voor dat doel geschikt is.
Verkopen van de Batavus zal waarschijnlijk betekenen dat je nog niet de helft van de nieuwprijs krijgt. Ze worden nu nieuw aangeboden voor €550.
ruth* schreef:Hallo,

ik ben een regelmatige vakantiefietser (lees; ik kom net op dreef, en zou deze zomer wel langer dan 4 dagen willen wegzijn met mijn fiets.)

Mijn fiets nu is de Batavus Cayuca, 2 jaar oud, ongeveer 3000 km.(Beter gekend als "De Lusien")

Mijn probleem:
* ik ervaar steeds meer minpuntjes (als je't al zo kan noemen) aan mijn fiets. Niet echt minpuntjes in die zin, ik kan het steeds oplossen.
--> ik kan geen voortassen bevestigen, of ik moet een speciaal systeem aankopen
--> ik kan geen drinkbushouder op een normale plaats bevestigen
--> mijn tweede fietsenmaker (niet degene waarbij ik hem heb gekocht) zegt dat het eigenlijk geen trekkingsfiets is, en dat de andere mij iets heeft aangesmeerd. (ik zit er nu wel mee, en wil langere tochten gaan maken)
--> ...

Mijn vraag:
* verkoop ik nu mijn fiets (aangekocht voor €700), en koop ik een betere, 'echte' trekkingsfiets. of
* verslijt ik deze fiets met zijn (kleine) gebreken?

help!
Iemand die raad weet?

Groetjes
ruth*
Deze fiets is een typische representant van wat wat in grote volumes de Nederlandse markt in wordt gedrukt. Niks mis mee, je moet er alleen niet op willen fietsen, laat staan mee op reis willen gaan ;)

Het ligt er maar net aan waarheen je wilt met die fiets en hoelang onderweg. Voor een wereldreis is zo'n fiets natuurlijk niet zo geschikt, maar een paar vakanties van 2-3 weken in Frankrijk of Spanje ofzo op geasfalteerde wegen gaat prima. Als jij er lekker op fietst zou ik 'm nog niet wegdoen, 3000 km is nog lang niet het einde van z'n levensduur. Die kleine minpuntjes die je noemt zijn eenvoudig op te lossen. Er zijn bidonhouders met klembandjes te koop voor een paar euro, daarvoor hoef je geen voorgeboorde gaten in het frame te hebben. Idem voor lowriders. Ik ben met een vergelijkbare fiets, zelfs met nog mindere onderdelen afgemonteerd, dwars door Oost Europa getrokken en over hoge en steile bergen in Madeira met bepakking. Onlangs alleen de achterderrailleur vervangen voor een duurdere XT (van marktplaats voor 20 euro) De oude was nog niet eens versleten maar dat schakelt wat soepeler. Ga je echt ruige tochten van meerdere maanden achtereen ondernemen naar onherbergzame streken dan is het idd te overwegen om de fiets in te ruilen.

Nu je hem hebt (en ja, de kritiek is terecht) zou ik hem toch maar een tijdje verder afrijden. Zolang je niet erg wild doet lukt het wel. En inderdaad, hoe minder je meeneemt, hoe minder problemen je zult krijgen. Zelf zou ik mijn geld nu dus eerst uitgeven aan een compacte lichtgewicht uitrusting, zodat je niet eens een voordrager en voortassen nodig hebt.
Heb je er over een paar jaar nog zin in, dan weet je vast veel beter wat je wilt, en anders zullen we je graag met advies overstelpen.
Willem

Dit lijkt idd een typische marketing toerfiets.. Maar ik ben het eens met "de tovenaar" dat het prima kan voldoen voor een fietsvakantie. Er zitten velgremmen op, voldoende spaken om een beetje gewicht te dragen en voordragers monteer je er ook zo op (als je ze al nodig hebt). Er zijn zat mensen die zonder voortassen fietsen en als je in zit over spaken/velgen kan je nog iets winnen met dikkere banden.
De vraag is of jij er lekker op fietst, daar gaat het uiteindelijk om aangezien je vele uren in het zadel zal verblijven.

Ik zou hem gewoon lekker op rijden. Er is natuurlijk een iets grotere kans dat er iets aan kan gaan mankeren, maar dat kan ook leuk zijn... als je maar in west-europa blijft. Uiteindelijk weet je dan aan het einde van die fiets zn leven wat je echt wel en niet wilt hebben.

De tovenaar schreef:Het ligt er maar net aan waarheen je wilt met die fiets en hoelang onderweg. Voor een wereldreis is zo'n fiets natuurlijk niet zo geschikt, maar een paar vakanties van 2-3 weken in Frankrijk of Spanje ofzo op geasfalteerde wegen gaat prima. Als jij er lekker op fietst zou ik 'm nog niet wegdoen, 3000 km is nog lang niet het einde van z'n levensduur. Die kleine minpuntjes die je noemt zijn eenvoudig op te lossen. Er zijn bidonhouders met klembandjes te koop voor een paar euro, daarvoor hoef je geen voorgeboorde gaten in het frame te hebben. Idem voor lowriders. Ik ben met een vergelijkbare fiets, zelfs met nog mindere onderdelen afgemonteerd, dwars door Oost Europa getrokken en over hoge en steile bergen in Madeira met bepakking. Onlangs alleen de achterderrailleur vervangen voor een duurdere XT (van marktplaats voor 20 euro) De oude was nog niet eens versleten maar dat schakelt wat soepeler. Ga je echt ruige tochten van meerdere maanden achtereen ondernemen naar onherbergzame streken dan is het idd te overwegen om de fiets in te ruilen.
Tsja, zolang de wielen nog draaien kun je met iedere fiets de wereld rond. Maar wat mij betreft is de aan een fiets te stellen eis dat je er vrolijk van wordt. Een fiets moet goed zitten, lekker lopen en zich gedragen als een verlengstuk van je lichaam. De optelsom van alle delen moet dus een beetje kloppen, Onderhoudsvrije remmen (niet geschikt voor bergen, binnenband wisselen is ook niet practisch) gaan combineren met een bewerkelijk derailleursysteem (voor veel klimversnellingen) vind ik geen logische fiets. Behalve voor de fabrikant, die met wat goochelen met onderdelen nog een nieuw model kan presenteren.

Als de fietsenman waar jij deze fiets hebt gekocht, je de fiets heeft verkocht als een reisfiets, moet hij zich diep gaan schamen. Het zal een prima fiets zijn om dagtochten mee te maken en voor het plaatselijke woon-werk verkeer, maar niet als reisfiets. Ik zou hem houden voor dagelijks gebruik, (daar is een goede reisfiets weer veel te kostbaar voor i.v.m. diefstal) en investeren in een nieuwe of tweedehands reisfiets. Als ik het goed begrijp heb je de smaak van het fietsen al te pakken, dus er staat niks meer in de weg om nu te gaan voor het echte werk. :wink:

Wat voor remmen heeft deze fiets? V brakes (velgremmen) of rollerbrakes (naafremmen)? Uit Marten's reactie begrijp ik rollerbrakes, maar het plaatje dat ik vond toont v brakes.
Het verschil is dat rollerbrakes het erg slecht doen (worden warm) als er lang echt geremd moet worden, zoals in een afdaling.
Wim

V-brakes

@ haike en de rest: ik ben al een tijdje aan het uitzien naar een tweedehands reisfiets, maar vind geen die groot genoeg is (ben zelf 1m83)

en idd, ik heb de smaak (zwaar) te pakken!

*

Willem Jongman schreef:Wat voor remmen heeft deze fiets? V brakes (velgremmen) of rollerbrakes (naafremmen)? Uit Marten's reactie begrijp ik rollerbrakes, maar het plaatje dat ik vond toont v brakes.
Het verschil is dat rollerbrakes het erg slecht doen (worden warm) als er lang echt geremd moet worden, zoals in een afdaling.
Wim
Ik vond 19 kg treurigheid met rollerbrakes, waarna mijn ogen volschoten en ik niets meer gezien heb ;)

Ik vond net zoveel kilo treurigheid, maar met v brakes. Dat zal dus wel per jaar verschillend zijn geweest. Ik ben het geheel met Marten eens dat de combinatie derailleurversnelling (voor het echte klimmen) en rollerbrakes (die in het geheel niet deugen voor het echte dalen) te bizar voor woorden is. je zou toch denken dat de juristen van die fabrikanten de wet productaansprakelijkheid goed kennen.
Als de fiets ondanks de rollerbrakes ook nog cantinokken heeft (en dat is best vaak het geval, zeke rbij verende voorvorken), dan kun je voor weinig geld in elk geval aan de voorvork eenvoudige goede v brakes (Shimano deore) laten monteren. De meeste remhandles op zulke fietsen zijn verstelbaar voor rollerbrakes of v brakes (moet je wel doen). Op die manier vergroot je de inzetbaarheid van de fiets toch wel wat.
Wim

Dag Ruth, ik heb zelf ook zo'n ''stadsfiets'' als fietsvakantiefiets (een batavus compass model 2004) maar heb hier inmiddels al ongeveer 33.000km mee gefietst (waarvan ongeveer 4650 tijdens fietsvakantie's) en hij is nog lang niet versleten. (ga er over 2 weken het 1e deel van de 100 cols tocht mee fietsen)

Ik heb dan wel v-brakes ipv rollerbrakes en ik gebruik alleen achtertassen maar meer heb ik ook nog niet nodig dus ipv honderden euros uit te geven aan een nieuwe fiets kun je denk ik beter deze gewoon wat aanpassen (zeker als je er pas 3.000km mee hebt gefietst).
Zo heb ik er nu swalbe banden op, lx tandwielen, xt ketting, brooks zadel, extra pet fles houder, etc.
En misschien heb ik wel iets meer onderhoudt en wat minder stevigheid en kwaliteit dan als wanneer ik een koga of santos van 3000 euro had maar zolang ik alleen maar in europa over het asfalt ga fietsen is dat in mijn ogen gewoon zonde van het geld want zo gauw valt je fiets niet uit elkaar :wink:

Bram

OK, als er v brakes op zitten dan is aan een basisbehoefte voldaan. Bidons (drinkbussen) kun je op allerlei plekken monteren, daar zijn vele beugeltjes voor te koop. Als je nieuwe banden nodig hebt zou ik kijken of een maat breder ook nog past (42 mm ipv 37 mm, koop ook gelijk goede). Dat geeft meer comfort, en een betere grip op wat slechtere ondergrond. Verder kun je een geveerd leren Brooks zadel kopen, dat is volgens de meesten (ik ook) veel fijner. Als je dus vrij groot bent (en vermoedelijk ook iets zwaarder) zou ik zeker bij een damesmodel (of heb je gelukkig een herenmodel?) proberen geen voortassen te gebruiken. Neem gewoon heel weinig mee. Jim vd Berg is bij de wereldfietser de lichtgewicht kampioen met meestal rond de 13 kg. Meer wil je ook niet op deze achterdragers hangen. Als zelfs dat niet erg stabiel is zou je kunnen denken aan een betere bagagedrager, zoals een Blackburn EX (slechts ruim 30 euro dacht ik, en mooi stijf).
Wim

even of topic maar zo weinig is 13 kilo toch niet?
Het ligt er natuurlijk aan waar je naartoe gaat en hoe lang maar voor mijn vorige fietsvakantie (3 weken frankrijk) kom ik als we de gezamelijke spullen niet gedeelt hadden uit op ongeveer 8,25 kilo, inclusief tassen (eten en drinken is niet mee geteld)

Dit is mijn paklijst met gewicht ongeveer:
bivakzak 1250
tassen 1200
watterfilter+ass. 1000
brandertje+benzine 1000
matje 980
slaapzak 600
pannetje 600
plak set+binnenband 300
extra broek en shirt 300
ehbo 300
helm 250
2 paar sokken 100
kaart 100
gsm 100
bestek+bord+mok 100
handdoek 68
extra bidon 50
totaal 8298


Bram

bramteunissen schreef: En misschien heb ik wel iets meer onderhoudt en wat minder stevigheid en kwaliteit dan als wanneer ik een koga of santos van 3000 euro
Het gaat hier helemaal niet om geld. Het probleem is haast dat bij ieder onderdeel niet wordt gekozen voor wat een fijne fiets oplevert, maar voor iets wat visueel of op papier maximaal punten scoort.

bramteunissen schreef:Dag Ruth, ik heb zelf ook zo'n ''stadsfiets'' als fietsvakantiefiets (een batavus compass model 2004) maar heb hier inmiddels al ongeveer 33.000km mee gefietst (waarvan ongeveer 4650 tijdens fietsvakantie's) en hij is nog lang niet versleten. (ga er over 2 weken het 1e deel van de 100 cols tocht mee fietsen)

Ik heb dan wel v-brakes ipv rollerbrakes en ik gebruik alleen achtertassen maar meer heb ik ook nog niet nodig dus ipv honderden euros uit te geven aan een nieuwe fiets kun je denk ik beter deze gewoon wat aanpassen (zeker als je er pas 3.000km mee hebt gefietst).
Zo heb ik er nu swalbe banden op, lx tandwielen, xt ketting, brooks zadel, extra pet fles houder, etc.
En misschien heb ik wel iets meer onderhoudt en wat minder stevigheid en kwaliteit dan als wanneer ik een koga of santos van 3000 euro had maar zolang ik alleen maar in europa over het asfalt ga fietsen is dat in mijn ogen gewoon zonde van het geld want zo gauw valt je fiets niet uit elkaar :wink:

Bram
Kortom, hoe bouw ik een stadsfiets om naar een halve reisfiets die nog steeds allerbelabberst gaat werken.

Een goed uitgeruste Santos heb je al voor tussen 1600 en de 1800 pegels en die KOGA's zijn ook wel goedkoper te krijgen dan dat. En ook over asfalt zoeven op zo'n fiets merk je wel :wink:
Schlauch schreef:
m-gineering schreef: Deze fiets is een typische representant van wat wat in grote volumes de Nederlandse markt in wordt gedrukt. Niks mis mee, je moet er alleen niet op willen fietsen, laat staan mee op reis willen gaan ;)
Sorry dit vind ik een te algemene recensie.
Op deze soort fietsen zijn we allemaal met een schop onder ons kont groot geworden.
Bovendien excelleert de categorie reisfietsen ook niet.
:D
Jac
Ik niet.

En ja je hebt gelijk, op dit soort fietsen hebben we het geleerd, in een vlak landje waar je meer te maken hebt met regen en wind dan een echte serieuze helling (tenzij je in zuid-limburg zit) en dus zijn die fietsen in dit landje ook goed genoeg; maar al heel snel niet meer als je de grens over gaat.

Dus daar maakt een reisfiets wel degelijk het onderscheid. Dat je dan gaat zeggen tegen iemand die meer van fietsen afweet dan de meeste nederlanders bij elkaar, dat er geen verschil is, bevreemd me. Ik zou zeggen koop zijn boek Vakantiefietsen, en heb veel lees plezier. :wink:

ruth schreef:V-brakes

@ haike en de rest: ik ben al een tijdje aan het uitzien naar een tweedehands reisfiets, maar vind geen die groot genoeg is (ben zelf 1m83)
Oeps... dat zou inderdaad wel eens lastig kunnen zijn. Maar in dat geval (je lengte dus) zou ik zeker alleen nog maar gaan zoeken naar een herenmodel. Maak je ook iets meer kans om er een te vinden. Hoe groter een frame is/moet zijn; hoe meer het aan stijfheid aan het inboeten is, en bij een dames model is dat al helemaal het geval.
ruth schreef:en idd, ik heb de smaak (zwaar) te pakken!*
Mooi zo! en nou nog een goede fiets vinden!! :lol:
Schlauch schreef:
m-gineering schreef: Deze fiets is een typische representant van wat wat in grote volumes de Nederlandse markt in wordt gedrukt. Niks mis mee, je moet er alleen niet op willen fietsen, laat staan mee op reis willen gaan ;)
Sorry dit vind ik een te algemene recensie.
Op deze soort fietsen zijn we allemaal met een schop onder ons kont groot geworden.
Bovendien excelleert de categorie reisfietsen ook niet.
:D
Jac
Kan me geen fietsen herinneren met een 'lichtgewicht' aluminium frame dat meer weegt dan een simpel stalen, verende voorvorken die niet veren, verstelbare stuurpennen, plastic afdekkappen die na 5 jaar alleen maar sores geven, zadels die lek raken.....