Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tourmountainbike - Forum Wereldfietser

tourmountainbike

Hoi iedereen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een mountainbike die geschikt is voor lange vakantietoeren. Meenemen van bepakking, al dan niet met dragers/ fietskar zou mogelijk moeten zijn. Tegelijkertijd zouden (erg) slechte wegen, berop/bergaf ook geen probleem moeten zijn. Voorvering volstaat wat mij betreft.

Zo las ik onlangs in Bike & Trekking iets over MTB's met 29 inch wielen. Voordelen van die fiets zouden minder rolweerstand zijn, betere grip en een meer koersvast gedrag. Nadeel is dat ie minder wendbaar is, maar dat is niet zo'n probleem voor mij (want ik ben niet van plan mij in een freeriders terrein te begeven). 29 inch MTB schijnt een rage in USA te zijn, en komt nu ook zachtjes aan beschikbaar in Europa. Verhaal sprak me aan, gegeven het soort fiets dat ik zoek. Heb wat rondgezocht op internet, maar vond niet veel waardevolle (gebruikers)info.

- Was heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met 29 inch MTB's?
- Kun je bepaalde types/merken aanbevelen?
- Heeft iemand suggestie voor andere geschikte MTB's?

Ik hoor graag,

Groet,
Joris

29" misschien zoetjes aan verkrijgbaar in Europa, zou kunnen. Maar ik betwijfel of de plaatselijke lbs in Frankrijk weet of het bestaat, die kan niet eens een franse 40 gaats velg te pakken krijgen in z'n eigen land, die moest nota bene uit Nederland komen.

En over die rolweerstand zou ik me niet zo druk maken, er is veel voordeel te behalen bij de keuze van welke band je er om legt qua weerstand, misschien wel meer dan te gaan voor de keuze van een groter wiel.

Hoe groter het wiel; hoe meer comfort, maar ook; hoe groter, hoe minder minder sterk het wiel word, zeker de zijdelingse belasting, en jij geeft aan dat je in ruig het geen probleem moet zijn.... zou ik toch kiezen voor 26" dat is ook overal ter wereld verkrijgbaar.
Ben benieuwd hoelang die rage duurt.
Joris van Scheindelen schreef:Hoi iedereen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een mountainbike die geschikt is voor lange vakantietoeren. Meenemen van bepakking, al dan niet met dragers/ fietskar zou mogelijk moeten zijn. Tegelijkertijd zouden (erg) slechte wegen, berop/bergaf ook geen probleem moeten zijn. Voorvering volstaat wat mij betreft.

Zo las ik onlangs in Bike & Trekking iets over MTB's met 29 inch wielen. Voordelen van die fiets zouden minder rolweerstand zijn, betere grip en een meer koersvast gedrag. Nadeel is dat ie minder wendbaar is, maar dat is niet zo'n probleem voor mij (want ik ben niet van plan mij in een freeriders terrein te begeven). 29 inch MTB schijnt een rage in USA te zijn, en komt nu ook zachtjes aan beschikbaar in Europa. Verhaal sprak me aan, gegeven het soort fiets dat ik zoek. Heb wat rondgezocht op internet, maar vond niet veel waardevolle (gebruikers)info.

- Was heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met 29 inch MTB's?
- Kun je bepaalde types/merken aanbevelen?
- Heeft iemand suggestie voor andere geschikte MTB's?

Ik hoor graag,

Groet,
Joris
Op dit forum heet een 29-er gewoon hybride, want het is een fiets met de klassieke 622mm velg en alleen wat dikkere banden. :D

Grote wielen helpt in het terrein want ze rollen lichter, vallen minder diep in een kuil en hebben meer tijd nodig om een hobbel te nemen. Over minder wendbaarheid heb ik nog niks gemerkt. In het terrein wordt dat mi ruimschoots goedgemaakt door de betere tractie. Op m'n eigen 29-er SS kan ik dingen die ik niet met m'n 26" On One SS kan! ( maar ik ben dan ook een geweldige framebouwer ;).

Echte geveerde 29-er vorken zijn er van White, misschien dat er inmiddels al meer zijn maar de spoeling is dun. Geen vering is mi ook een reele optie.

Voor een vakantie fiets wil je langere achtervorken dan doorgaans onder een 29 gezet worden.

Je moet zelf ook niet te klein zijn Omdat de wielen zo groot zijn kom je anders met je voeten tegen de voorband

Zoals sommigen weten ben ik erg gecharmeerd van Cannondale mtb's. Ik gebruik die met een Bob aanhanger, maar vaak zijn er wel rekjes op te monteren.
De uitschakelbare Headshokvering is een voordeel en verder zijn het gewone goede en mooie fietsen. Ik heb ermee gefietst op de Great Divide MTB Route en in Argentinië.

Met 29'' heb ik geen ervaring. Het is overigens 28'' met dikke banden en volgens zeggen zou het voor lange mensen wel voordelen geven, maar voor mensen met gemiddeld postuur niet. Zie o.a.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... sc&start=0

Bedankt voor de reacties. Weet je zeker dat de bedoelde 29'' een hybride is met dikkere banden? Volgens mij mis je dan de typische MTB frame geometrie, compact/sterk aflopende bovenbuis, toch? En daarmee de MTB rijeigenschappen? Hebben we het hier niet toch over een ander type fiets?

*slappe mop modus*bij mijn weten is een 29er een zeilboot afgeleid van de olympische 49er


ik dacht dat het gewoon een mtb was met 28" velgen...

Joris van Scheindelen schreef:Bedankt voor de reacties. Weet je zeker dat de bedoelde 29'' een hybride is met dikkere banden? Volgens mij mis je dan de typische MTB frame geometrie, compact/sterk aflopende bovenbuis, toch? En daarmee de MTB rijeigenschappen? Hebben we het hier niet toch over een ander type fiets?
even een lesje marketing
28" hybride 622 mm velgmaat
29" mtb 622mm velgmaat
racefiets 622 mm velgmaat
veldritfiets 622 mm velgmaat
69-er 559mm achtervelg, 622mm voorvelg
27" 630 mm velgmaat (oude racefiets) of 650B =584 mm MTB
26" mtb met 559mm velgmaat

Hoe die bovenbuis loopt zegt niks over de rijeigenschappen, maar maakt afstappen ev minder pijnlijk ;) . Op de meeste 29-ers loopt die flink omhoog omdat de voorvork zo lang is en een lange zadelpen optisch verplicht is.

Als je een 29-er wil hebben waar een voorderailleur oppast en waar je niet met je tenen de noppen van de voorband schraapt is die in absolute zin nooit compact

Hi,

voor vering voor een niner is er tegenwoordig volop, zowel bv rockshox/ marzo/ fox ed hebben allemaal prima niner vorkjes, rigid kan natuurlijk ook. Maar een Niner heeft meer een mtb geometrie dan een "crosshybride" waardoor de rij-eigenschappen meer lijken op die van een volbloed 26" mtb.

Maar een custombuild niner als bv van Martijn of Marten zelf zijn natuurlijk wel pracht voorbeelden.

Trek heeft een niner in het assortiment bv. en zo komen er als het goed is steeds meer op de nederlandse markt. Al blijft het een niche product, net als singlespeed mtb's.

GF had er een paar jaar geleden al een, dus dat zegt wel wat.

Maar voor een paar leuke plaatjes kijke je hier.

Bas

Wat mooie plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

8) 8)

B@se schreef: Wat mooie plaatjes:


8) 8)
kvindiegroenemooier ;)
Joris van Scheindelen schreef:Hoi iedereen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een mountainbike die geschikt is voor lange vakantietoeren. Meenemen van bepakking, al dan niet met dragers/ fietskar zou mogelijk moeten zijn. ......

- Was heel benieuwd naar de ervaringen van mensen met 29 inch MTB's?
- Kun je bepaalde types/merken aanbevelen?
- Heeft iemand suggestie voor andere geschikte MTB's?

Ik hoor graag,

Groet,
Joris
Ik rij zelf een hybride en een 26" mtb, maar voor een vakantie zou ik altijd voor de Hybride gaan. Op de weg loopt een hybride veel lichter dan een mtb, en is minder nerveus, zet er wat dikkere banden op en je hebt een 29er (bv schwalbe big apple) uiteindelijk maak je de meeste kilometers toch op de verharde weg, dus is het verstandig daar je fiets op af te stemmen.
Op de meeste hybrides zijn ook nog bevestigingsmogelijkheden voor bagagedragers en spatborden op het frame aangebracht, zodat het veel eenvoudiger wordt een bagagedrager te monteren.
Ook de versnellingen van een hybride zijn meer toegelegd voor gebruik op de weg, zodat er veel meer keuze is in wat zwaardere verzetten met kleinere stapjes.

Ik heb zelf een Gary Fisher ATB. Die zijn bij mijn lbs gewoon te bestellen, en ze hebben er tegenwoordig 9 in het assortiment!

Ik merk wel dat de wendbaarheid beduidend minder is dan van de 559-velgmaat ATB's. Ondanks mijn bescheiden lengte (715mm beenlengte) fiets ik er nog best goed op.

De voordelen voor 622-velgmaat ATB's werden afgelopen zondag in de blubber weer erg duidelijk.

Toch fiets ik veel liever met m'n rustige "reisfiets" (nieuwe categorie? :lol:) op vakantie/reis. Het geeft, zeker over een hele dag gezien, meer rust. En ach, die heftige paden doe ik dan wel wat rustiger aan: het is dan immers vakantie! En ook met zo'n fiets kun je leuke paadjes befietsen :D!
nishiki schreef:uiteindelijk maak je de meeste kilometers toch op de verharde weg, dus is het verstandig daar je fiets op af te stemmen.
Dat bekijk ik toch iets anders. Ik vind de tijd relevanter dan de afstand. Bv. de laatste fietsvakantie ging voor minder dan 20% van de afstand over onverharde wegen, maar qua tijd was het misschien wel 40%.

En bv. de Great Divide Route zou ik niet graag met een hybride befietsen, want daar zit bijna helemaal geen asfalt in. Anders gezegd Met een mtb rij je probleemloos op asfalt, maar met een hybride over de Argentijnse ripio lijkt me geen pretje.
Jan Eleveld schreef:
nishiki schreef:uiteindelijk maak je de meeste kilometers toch op de verharde weg, dus is het verstandig daar je fiets op af te stemmen.
Dat bekijk ik toch iets anders. Ik vind de tijd relevanter dan de afstand. Bv. de laatste fietsvakantie ging voor minder dan 20% van de afstand over onverharde wegen, maar qua tijd was het misschien wel 40%.
Precies. De verhoudingen kunnen verschillen (in Marokko hadden we afstand half/half, maar tijd 80% onverhard incl. steenslag en paden die geen paden bleken te zijn, en 20% asfalt), maar feit is dat de tijd die je over onverhard doet, altijd meer is dan de afstand je zou doen vermoeden.
Jan Eleveld schreef:Anders gezegd Met een mtb rij je probleemloos op asfalt, maar met een hybride over de Argentijnse ripio lijkt me geen pretje.
Ik noem mijn fiets weleens een "reisfiets". Een fiets gemaakt om overal te komen (hij komt ook uit Heerhugowaard :lol:), ongeacht de ondergrond. En tot nu toe lukt dat aardig. Ondanks dat de fiets een rustig stuurgedrag heeft (t.o.v. een sneller stuurgedrag van een ATB), kan ik ook als het lastig wordt blijven trappen en sturen, ook met bagage aan en bovenop de voordrager. Mogelijk dat dit ook komt doordat ik de combipedalen eraf heb gehaald, en nu ook de Wellgo's (Santos-variant) gebruik. Dan kun je namelijk onverhard meer corrigeren.
Zet ik er snellere banden op, voordrager eraf en zou ik 'm ombouwen met racestuur, dan heb ik misschien wel een brevet-fiets...

Ik durf die stelling dus niet zo beslist te onderstrepen.