Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets zelf samenstellen - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets zelf samenstellen

Na lang zoeken heb ik besloten om een eigen trekkingfiets samen te stellen.
Dit is voorlopig de voorkeursamenstelling.
Kader: staal 26"met draadvork reeds in bestelling bij kaderbouwer
velg: exal sp19
naven:xt
spaken: sapim strong
buitenband:continental travelcontact 47mm
spatborden SKS P65
remmen:magura firm tech
crankstel: deore met vierkante trapas 44/32/22
trapas:bb-un 53/54
ketting:sram
voorderailleur:xt
achterderalleur:xt
shifters :xt
cassette:lx
Balhoofd :nog geen idee naaldlagers of gewone, misschien heeft er iemand een tip
verlichting: voorlopig geen daar wij niet graag fietsen in het donker in het buitenland.
Pedalen:SPD-PD-A 530
zadelpen: pro plt
zadel : brooks waarschijnlijk met vering (die heb ik nu ook)alhoewel hij soms een vervelend krakend geluid maakt
stuur:recht het merk weet ik nog niet
bar-ends: merk weet ik nog niet
stuurpen:regelbare van 80mm(weet nog niet welk merk
achterdragers :Tubus
hier en daar heb ik nog iets vergeten maar dat zie ik dan wel wanneer ik bezig ben.
De wielen heb ik reeds gevlochten.
Kader krijg ik waarschijnlijk deze week, het was even wachten op de speciale nokken voor de firm tech .
Dan wordt het kader gepoederlakt en gaat terug naar de kaderbouwer om de bracket en andere draadverbindingen te ruimen.
Nadien kan ik beginnen samenstellen.
Als er iemand nog bruikbare tips heeft laat het dan weten

Ziet er verstandig uit. Zelf zou ik geen Firmtech genomen hebben. Over het balhoofd valt niets te zeggen, want je vermeldt de maat niet. Stronglight bijvoorbeeld maakt heel goede betaalbare. Een krakend Brooks zadel kun je met wat siliconenspray weer voor een paar jaar stil krijgen. Ik zou nooit een verstelbare stuurpen nemen. Die zijn merkbaar minder stijf, zijn flink zwaarder, en gaan altijd kraken. Als je nog een oude hebt liggen kun je die gebruiken om de ideale zitpositie te vinden, maar daarna zou ik altijd kiezen voor een vaste pen. In 1 1/8 inch is niet veel keus meer, maar in 1 inch zou ik kijken naar de Nitto pennen: mooi, en hoog. Wil je het bij een hoog stuur iets stijver, dan kun je er een Sugino high column nut bij gebruiken. Ik ken deze zadelpen niet, maar ik zou tenzij je erg licht bent voor een vakantiefiets altijd de voorkeur geven aan een zadelpen met twee bouten. Ik heb al diverse keren een los zadel gehad met pennen met een bout, en dat is best gevaarlijk. Ik zou altijd een batterijachterlicht met reflector monteren op die Tubus drager. Het kost bijna niets, weegt weinig, en geeft je net dat extra beetje veiligheid in tunnels of met slecht weer. Als je normaal niet in het donker fietst is dat samen met een Petzl hoofdlamp die je misschien toch al hebt wel genoeg in incidentele gevallen.
Willem

Willem
De balhoofdbuis is 1 1/8inch.
De zadelpen is 2 bouts daar heb ik naar gekeken.
en wat het achterlicht betreft ik had er ook al aangedacht om zo een batterij achterlicht te plaatsen die gebruik ik nu ook.
Nog tips? alles is welkom

Stronglight X15?

bekijk dit eens

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7357

ik ben ook met zo'n project bezig, rohloff weliswaar. mooie setup verder veel succes!

Thomas
ik heb de topic over je fiets gelezen.
Heb inderdaad ook over de rohloff naaf nagedacht
maar het eerste struikelblok was de prijs en het tweede dat ik daar totaal niks van kan.
En tot nu toe heb ik nog geen fietsenmaker gevonden in vlaanderen die er iets over weet laat staan er een geeft gemonteerd.
groetjes

Ja dat is ook mijn probleem geweest voor een deel, het kwam wel handig uit dat ik veel nederlandse vrienden heb en dat mijn vader duitser is.
Bronnen bij de kennisbanken zeg maar :)

de prijs is en blijft toch voor iedereen het grote struikelblok, gaf de regering maar subsidies zoals op hybrid auto's (geintje voor degene die dit serieus nemen, hoewel, zou leuk zijn :D)

Ik doe trouwens al jaren alles zelf aan mn fiets, ik vertrouw niemand anders :P .

de eerste keer is het allemaal een beetje onwennig natuurlijk, hoewel het enige waar ik me nu nog niet aan waag is het reviseren van naven, en dat komt vast nog wel.

Ik heb ook bewust mijn wielen laten spaken bij Ernie Frieke, ik wou dat ook eerst zelf doen, maar het is toch een vrij cruciaal onderdeel, moest er toch iets fout lopen 8)


ik raad je sowieso aan zo veel mogelijk aan je fiets zelf te doen, dan weet je in verwegistan waar je aan begint als iets stuk gaat :)


succes!

Thomas