Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heen of juist Terug fietsen, wat is leuker? - Forum Wereldfietser

Heen of juist Terug fietsen, wat is leuker?

Van de zomer ben ik van plan een paar weekjes te gaan fietsen, ik zat daarbij te denken aan de oude wegen route door Frankrijk. Omdat ik geen tijd heb om heen en terug te fietsen (helaas), wil ik heen met de bus en terug fietsen of andersom. Maar wat is nou leuker? Vertrekken vanuit huis richting de zon en dan een busreis aan het eind van de vakantie of eerst die busreis en dan al fietsend thuiskomen.

Wat zijn jullie ervaringen en voorkeuren? En is de oude wegen route door Frankrijk een aanrader?

absoluut 'heen' ;)

Dan heb je het gevoel dat je echt naar iets toe fietst, je vakantie tegemoet. Terug fietsen is zo... 'ik fiets weer naar mijn werk terug...'

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening ;) Misschien moet je het zelf ervaren.
kbdv schreef:Van de zomer ben ik van plan een paar weekjes te gaan fietsen, ik zat daarbij te denken aan de oude wegen route door Frankrijk. Omdat ik geen tijd heb om heen en terug te fietsen (helaas), wil ik heen met de bus en terug fietsen of andersom. Maar wat is nou leuker? Vertrekken vanuit huis richting de zon en dan een busreis aan het eind van de vakantie of eerst die busreis en dan al fietsend thuiskomen.

Wat zijn jullie ervaringen en voorkeuren? En is de oude wegen route door Frankrijk een aanrader?
Heeft z'n voor en z'n tegen

heen fietsen: je moet op tijd komen, went rustiger aan het klimaat en de Fransen ;). Transportschade los je thuis op
terug fietsen. Je bent gelijk echt op vakantie, maar je fiets moet wel heel over komen. Het laatste stuk is minder leuk want bekend

HEEN FIETSEN!
-Je fietst naar de zon, dus een gebruind gezicht i.p.v. gebruinde nek.
-Je vakantie wordt niet korter dan gepland, want je hebt immers je terugreis voor een bepaalde datum geboekt. Je neemt meestal een paar dagen marge, dus die gebruik je aan het eind om te relaxen of om nog wat in de buurt van het eindpunt te fietsen. Fiets je terug dan ben je waarschijnlijk een paar dagen eerder thuis.

Wij zijn een keer teruggefietst vannuit Roemenië, dwars door Oost Europa....ik had geen last van het gevoel 'Ik fiets nu naar mijn werk terug'.

Het fijne aan terugfietsen is dat je geen deadline hebt....Je ziet wel waar je uitkomt en als je bijna terug moet dan pak je de trein.


Blanche

Blanche schreef:Het fijne aan terugfietsen is dat je geen deadline hebt....Je ziet wel waar je uitkomt en als je bijna terug moet dan pak je de trein.
Dat kan op de heenreis ook, en je hebt meteen een reden om nog een keer te gaan. Als je het op die manier vervelend vindt dat je het einddoel niet hebt gehaald dan moet je zéker heen fietsen, want als met terug fietsen een einddoel belangrijk is, dan ben je dus echt naar huis aan het fietsen.... euh, is dit nog te volgen? :?
m-gineering schreef:... heen fietsen: je moet op tijd komen, went rustiger aan het klimaat en de Fransen ;).
Wel oppassen: Wallonië voldoet tegenwoordig meer aan het Nederlandse stereotype van Frankrijk* dan Frankrijk zelf :roll: :lol:
Leon

*: slechte wegen, morsige barretjes, te grote bedrijventerreinen, t**ingzooi rondom de boerderij, norse types, wegmisbruikers etc. etc.

Leon schreef:
Blanche schreef:Het fijne aan terugfietsen is dat je geen deadline hebt....Je ziet wel waar je uitkomt en als je bijna terug moet dan pak je de trein.
Dat kan op de heenreis ook, en je hebt meteen een reden om nog een keer te gaan.
Tja dat kan...maar dacht vannuit vliegen. Dan heb je echt een deadline.

Zo te horen vorm ik de uitzondering, maar ik kies voor "terug" fietsen. Het gedoe met vliegen heb je dan meteen al achter de rug, je bent vanaf de eerste dag echt op vakantie. Ik heb een paar jaar geleden vanuit Italie terug gefietst en vond het eigelijk heel leuk om Nederland weer terug in te fiesten.

groet,

Stijn

Als ik het me goed herinner is hier een hele poos gelden al een topic over geweest in dit Forum....

Mij maakt het niet zoveel uit Terug/heen/rondje....als het maar vakantie is.

Blanche :wink:

Blanche schreef:Als ik het me goed herinner is hier een hele poos gelden al een topic over geweest in dit Forum....

Mij maakt het niet zoveel uit Terug/heen/rondje....als het maar vakantie is.

Blanche :wink:
Ojee Blanche,

Nu gooi je er nog een derde keuze bij ook.

Onze erste fietsvakantie was een rondje: rondje Nederland (zie www.evil.demon.nl).

Tweede vakantie zijn we gevlogen naar Kopenhagen en vanaf daar teruggefietst naar Amsterdam. Nadeel is dat we bestwel wat tegenwind hadden. En dat is precies de reden waarom we komend jaar de andere kant opgaan! Voordeel van naar huis fietsen is dat het niet uitmaakt wanneer je aankomt (dagje eerder/later). Ook is het zo dat je op een gegeven moment 'de stal ruikt' en lekker doorfietst. Zo fietsten wij de laatste dag 160 km.

Dit jaar gaan we vanuit Amsterdam naar Praag fietsen en terug met de trein. We doen dit vooral omdat we dan hopelijk grotendeels wind mee hebben. Als je een vlieg- of treinreis vantevoren hebt geboekt vanaf je fietsbestemming naar huis, moet je deze wel halen. Je moet er dan ruim op tijd zijn.

Ik denk dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt vakantie is vakantie, heerlijk, kan niet wachten!

Het ergste van een fietsvakantie is het vervoer per bus/trein/enz dus daarom gaat mijn voorkeur uit naar terug fietsen want dan heb je het ergste maar achter de rug.

Mijn voorkeur gaat naar: vanuit huis fietsen, en ook weer terug. We zijn toch wereldfietsers! Denk daarbij bijv. ook aan het milieu en zo. Maar ja het wordt wel wat lastig om dan een fietstocht te plannen in China als je maar een paar weken hebt. Ik ga binnenkort mijn eerste langere fietstocht fietsen. Ik heb voorlopig totaal geen zin in wat voor transport dan ook. Gewoon lekker van huis vertrekken richting Belgie, Frankrijk. (heen en weer)

gr. Wijnand

Het heeft mijn absolute voorkeur om van bekend naar exotisch te fietsen. Dan bouw je de fietstocht op, in plaats van af.
Van Nederland naar Rome dus, en niet andersom.
Ik ben vroeger met de ferry Amsterdam-Immingham gevaren, fietsen door "charming England" en via Dover-Oostende terug naar huis in Blaricum gefietst. Vooral vanaf Vlaanderen vond ik het vakantiegevoel niets meer aan! Er was ook niemand thuis (het was mijn ouderlijk huis) om mij hartelijk te verwelkomen, dat was een flinke dreun voor me. Dus: heen!
Ik ben jaren daarna een keer zowat rechtstreeks naar mijn werk terug gefietst, omdat de ferry uit Noorwegen wegens motorpech enorme vertraging opliep en ik na aankomst in een Nederlandse haven maar een paar uur over had voor mijn werk! Dus mijn fiets met volle bepakking op een drukkerij in Bussum!

Ik vind het ook het mooiste om je tassen aan te kunnen haken, je voordeur achter je dicht te trekken en te gaan, en zo ook weer terug te keren.

Dus ik krijg graag "het Heen en Weer" :lol: maar ik snap best wel dat dat niet altijd kan, in dat geval zou ik kiezen voor de terugweg, anders zeurt er voortdurend in mijn achterhoofd dat ik er rekening mee moet houden dat ik die trein of bus of vliegtuig moet halen, dus door moet fietsen, op de heenweg, en dat heb ik dan niet.

Als reizen in je genen zit...dan wil je weg, het onbekende tegemoet! Dus heen! :D
Peter

Petervd schreef:Als reizen in je genen zit...dan wil je weg, het onbekende tegemoet! Dus heen! :D
Peter
Reizen doe je niet enkel per fiets... :wink:

Het liefst fiets ik zowel heen als terug maar ik dacht dat je moest kiezen tussen het een of het ander.

Petervd schreef:Als reizen in je genen zit...dan wil je weg, het onbekende tegemoet! Dus heen! :D
Peter
Precies. Ik durf de stelling wel aan dat degenen die ervoor kiezen terug naar huis te fietsen (weg van het onbekende), meer fietser dan reiziger zijn, en dat degenen die ervoor kiezen van huis weg te fietsen (naar het onbekende toe), meer reiziger zijn dan fietser.

Voordeel van heen te fietsen is dat je naar het onbekende fietst en als maar verder van huis. Nadeel is dat je ook nog terug moet naar huis. Hoe verder van huis hoe moeilijker soms. Echter weer een voordeel als er schade aan de fiets zou zijn bij het vervoer terug naar huis dan ben je toch thuis en kan de fiets ineens naar de fietsenmaker.

Voordeel van terug te fietsen is dat je ineens op je verste bestemming aankomt en direct kunt genieten van het vakantiegevoel, het leven van thuis is dan direct vergeten. Nadeel is en dat lijkt mij zo dat je schade aan de fiets kunt hebben door het transport naar je verste punt. Indien dit zo is begint de vakantie al een beetje in mineur.

Nog een mogelijke factor kan de windrichting zijn afhankelijk naar waar je wilt fietsen en in welk seizoen.