MTBIKER schreef:Als ik jullie reacties zo lees is het echt voor iedereen verschillend. Denk dat het in iedergeval niet onverstandig is om een aantal keer met bepakking een weekend te trainen om aan te voelen hoe het fietst en qua verdeling van de bepakking te kijken wat het lekkerste is.
Hoi MTBIKER!
Zeker even alle spulletjes van te voren uitproberen net als je fiets. Een bepakte fiets reageerd een stuk trager. Bochten maken etc maak je dan ook meer met het verleggen van je lichaamsgewicht als met het stuur. Een beetje slalom oefenen dus
Trainen is niet nodig, tenzij je extreme routes wilt volgen.
De afstand die je fietst per dag is erg afhankelijk van de hoeveelheid bagage, type fiets, de weg, heuvels en de wind. Een kort voorbeeldje van wat ik zo heb opgetekend tijdens mijn reis (bagage 30kg inclusief eten/drinken, MTB-achtige fiets: T-400):
asfalt, wind in de rug: 20kmh
asfalt geen wind: 16kmh
Asfalt, tegenwind: 10-12kmh
Asfalt en bergop: 8kmh
Asfalt, bergop en tegenwind: 6kmh
pistes, zonder wind 12kmh
pistes, tegenwind 7km
pistes, bergop 6kmh
pistes, bergop, tegenwind: 4kmh
pistes, bergop, wasbord, zuurstofgebrek, sneeuwstorm, -20C: 3kmh. Ik ben maar gaan lopen
Ik kan zolang ik niet buffel ongeveer 8 uur fietsen, daarna zak ik echt in en is het tijd om te gaan camperen. Als je weet hoelang je het op die fiets uithoudt kan je berekenen hoe ver je per dag kan komen.
Het is dus niet belangrijk hoe SNEL je fietst maar hoe LANG je fiets. Die 6 km per uur die je minder fiets als je klimt is echt peanuts. Niet gaan buffelen want aan de andere kant van de berg ga je met een noodgang naar beneden. Ook bij tegenwind dus niet buffelen maar een tandje lager schakelen en een half uurtje langer fietsen, dan kom je er ook en ben je niet zo moe
simpel (extreem) voorbeeldje:
3 uur 25 km per uur buffelen en daarna doodop kamperen: 75 km totaal.
8 uur 12 km per uur en daarna moe maar voldaan: 96 km totaal.
Fiets de wereld (op mijn gemak),
Whisky