Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantiefiets neerzetten - Forum Wereldfietser

Vakantiefiets neerzetten

Voor de vakantie en de langere zomertochten heb ik straks een apart fiets. Deze zal ik de zomer en voor/na jaar genoeg gebruikt gaan worden maar in de winter kan hij zo een paar maanden stil staan.

Nu heb ik eens begrepen dat dat niet zo goed is voor de banden.
Stel dat ik hem niet op kan hangen, hoe kan ik dit dan het beste doen?
Zijn er standers voor dat de banden los van de grond staan oid?

Of is het een broodje aap dat dit niet goed is voor de banden?

Ik heb bij de Gamma een fietstakel gekocht voor het duizelingwekkende bedrag van € 8,00.
Nu heb ik het voordeel van een hoge garage, maar je houdt hem in ieder geval van de vloer.


Peter
HansvanderVeeke schreef:Voor de vakantie en de langere zomertochten heb ik straks een apart fiets. Deze zal ik de zomer en voor/na jaar genoeg gebruikt gaan worden maar in de winter kan hij zo een paar maanden stil staan.

Nu heb ik eens begrepen dat dat niet zo goed is voor de banden.
Stel dat ik hem niet op kan hangen, hoe kan ik dit dan het beste doen?
Zijn er standers voor dat de banden los van de grond staan oid?

Of is het een broodje aap dat dit niet goed is voor de banden?
Het is niet goed als het karkas echt afgeplat wordt, maar banden lopen maar heel langzaam leeg. Als je je vreselijk zorgen maakt kun je iedere maand de banden een stukje verder draaien. Lege auto's zijn relatief t o het draagvermogen van de band veel zwaarder, dus daar heb je veel meer kans op een ochtendzool.

Veel belangrijker zijn goede bewaarcondities: droog , geen zon, geen ozon, en niet te warm
HansvanderVeeke schreef:Voor de vakantie en de langere zomertochten heb ik straks een apart fiets. Deze zal ik de zomer en voor/na jaar genoeg gebruikt gaan worden maar in de winter kan hij zo een paar maanden stil staan.

Nu heb ik eens begrepen dat dat niet zo goed is voor de banden.
Stel dat ik hem niet op kan hangen, hoe kan ik dit dan het beste doen?
Zijn er standers voor dat de banden los van de grond staan oid?

Of is het een broodje aap dat dit niet goed is voor de banden?
Moeilijk om de buitenbanden eraf te halen? je kunt ze dan op zolder liggen als je die hebt maar wel op een donkere plek waar het niet te warm is (tegen het uitdrogen) moet lukken.

Ik heb nog nooit last gehad van doorliggende banden

3-5 maanden gaat wel, meer dan een jaar niet. Alhoewel ik laatst mn vaders oude toerfiets heb afgestoft na 7 jaar niet gebruiken/onderhouden etc, banden opgepompt (vol met scheuren), ketting gesmeert (zit enkel nog met 2*2 vastzittende schakels en heb er gewoon 50 km op gefietst.

Banden lopen idd als het goed is niet zo snel leeg, doen ze dat wel, dan is je binnenband band aan vervanging toe.
Maar, stel het is winter en jij maakt je zorgen, waarom pak je niet even de fiets en rijdt er een klein rondje mee. De fiets(banden) blij, jij blij... zorg alleen dat die dag niet samenvalt met pekel strooien (of uberhaupt nat weer terwijl er nog recent is gestrooit)... dat neemt je fiets je niet in dank af.. alhoewel je het meeste er wel af krijgt door hem effe met de tuinslang te besproeien

Mensen,

Het niet gebruiken van niet-nieuwe banden is niet goed voor banden, maar dit ligt maar in beperkte mate aan het leeglopen van de banden. Zolang je niet op een fiets met lege banden rijdt, maakt het voor een band niet uit of hij leeg is of niet (overigens duurt het bij mijn fiets minstens een jaar voordat de velgen onder invloed van de eigen massa van de fiets de grond raken door porositeit van de binnenband). Het werkelijke probleem is dat rubber sneller veroudert als het niet in beweging is. Het wordt droog, maar je band in een bak water zetten helpt niet.
Er zit een of ander goedje in buitenbanden dat zorgt voor het soepel blijven van het rubber. Op een of andere manier zorgt beweging ervoor dat dat spul zijn werk kan doen. Je merkt dan ook dat nieuwe banden glimmen; er zit iets overheen om het rubber te beschermen, want zolang die banden ongebruikt bij de dealer staan kan dat goedje zijn werk niet doen. Zonder beschermlaag zouden banden al oud zijn voordat je ze kan monteren.
Je hoeft van je banden je fiets dus niet op te hangen, wel zouden ze graag hebben dat je ze uit de zon houdt, want UV-licht versnelt de veroudering.

Ziad van Beek.

Ziad schreef:Het werkelijke probleem is dat rubber sneller veroudert als het niet in beweging is.
In mijn schuurtje waren er echter ook banden die na 20 jaar (!) vrijwel stilstand nog mooi soepel en glad waren en banden die in twee jaar en 8000 km helemaal craquelé waren.
Leon

Het is maar een idee, maar zou het niet kunnen helpen om zelf zo'n soort ''beschermlaag'' aan te brengen door er een flinke laag sileconenspray (of iets dergelijks) op te spuiten?
In principe zou dit de band op dezelfde manier luchtdicht moeten afsluiten en er voor moeten zorgen dat ze niet uitdrogen.(denk ik) :roll:

Leon schreef:
Ziad schreef:Het werkelijke probleem is dat rubber sneller veroudert als het niet in beweging is.
In mijn schuurtje waren er echter ook banden die na 20 jaar (!) vrijwel stilstand nog mooi soepel en glad waren en banden die in twee jaar en 8000 km helemaal craquelé waren.
Leon
Licht dat niet een beetje aan de UV bestendigheid en hoeveelheid UV die de specifieke banden gezien hebben?

Ik meende dat er in rubber weekmakers zaten, luchtdicht afsluiten zou dan denk ik wel helpen, warmte ook, maar zonder uit te drogen. Wat mij ook wel interessant lijkt is wat de beste druk in de band is om hem voor langere tijd te stallen, hard/zacht/normaal?
Geheel demonteren en donker opslaan zou echter wel het beste zijn.

Het is maar een idee, maar zou het niet kunnen helpen om zelf zo'n soort ''beschermlaag'' aan te brengen door er een flinke laag sileconenspray (of iets dergelijks) op te spuiten?
Er schijnt daar wel spul voor te bestaan, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Wie wel? Misschien weten mensen met oldtimers er wel meer van, die hebben natuurlijk hetzelfde probleem als wij.

Banden een beetje op spanninge houden en verder niet doen. Die paar maanden moet wel goed gaan en anders maak je tussendoor een lange winterfietstocht. Een fiets is om te gebruiken en niet om op te slaan en naar te kijken.

Als je dit maar consequent genoeg doet zijn je banden al lang door hun profiel heen voor ze uitgedroogd zijn :)
Beste mensen,

Het is inmiddles opgelost. Bij de Hubo heb ik voor 5,95 een fiets takeltje gekocht, op een plank bevestigd en deze aan het plafond gehangen.
Voor mij de ideale oplossing:


Afbeelding

Ik heb nog nooit ergens last van gehad. Maar een takel of ophanghaken om een niet gebruikte fiets uit de weg te hebben is niet verkeerd. Je hebt ook nog ophangbeugels met een slot: heb je ook weer minder kans dat ze je trots gappen.
Willem
HansvanderVeeke schreef:Beste mensen,

Het is inmiddles opgelost. Bij de Hubo heb ik voor 5,95 een fiets takeltje gekocht,
Dat is dus dezelfde als die van mij in een vorig bericht. Ik betaalde er dus teveel voor :twisted:

Peter

@ Hans: leuk systeem, mn schuur is echter maar krap 2m hoog, dus ik dacht altijd dat het de fiets optakelen weinig zin had -> eerder contact van hoofd en kleding met trappers en ketting.. wat zijn jouw ervaringen? Je schuurtje lijkt wel iets hoger 2.40?
Één opmerking/vraag nog: is het niet beter voor het zadel om de haak aan de bagagedrager te bevestigen ipv zadel?

Deimor schreef:@ Hans: leuk systeem, mn schuur is echter maar krap 2m hoog, dus ik dacht altijd dat het de fiets optakelen weinig zin had -> eerder contact van hoofd en kleding met trappers en ketting.. wat zijn jouw ervaringen? Je schuurtje lijkt wel iets hoger 2.40?
Één opmerking/vraag nog: is het niet beter voor het zadel om de haak aan de bagagedrager te bevestigen ipv zadel?
Kan ook natuurlijk. Alleen lijkt het me wel verstandig dat de kabel een beetje recht naar boven loopt. Zolang er maar geen spanning op het zadeldek zelf komt kan er niet zoveel mis gaan. Ik heb er zelf ook eentje. Ook altijd handig als je even aan de fiets wilt prutsen of schoonmaken. Verder krijg je als je de fiets ophangt ook minder stof op de kleverige ketting. Nu heb ik zelf een hond die af en toe verhaart. Als de fiets op de grond staat komen er al snel haren op die aan de ketting blijven kleven. Met het ophangen voorkom je dat behoorlijk.

groetjes,
Demy.

Demy schreef:Verder krijg je als je de fiets ophangt ook minder stof op de kleverige ketting.
Ja, maar rekt de zitbuis rekt dan niet uit? Is dat wel goed?
:roll: :roll: :roll:
Waar zijn julie in hemelsnaam mee bezig? Een fiets is maar een fiets, hat ie maar geen fiets moeten worden.
Leon

Deimor schreef:@ Hans: leuk systeem, mn schuur is echter maar krap 2m hoog, dus ik dacht altijd dat het de fiets optakelen weinig zin had -> eerder contact van hoofd en kleding met trappers en ketting.. wat zijn jouw ervaringen? Je schuurtje lijkt wel iets hoger 2.40?
Één opmerking/vraag nog: is het niet beter voor het zadel om de haak aan de bagagedrager te bevestigen ipv zadel?
Dit is een garagebox die ik elders in het dorp huur voor extra fietsen, tuinstoelen en andere rommel die ik tijdelijk niet nodig heb.
Het is iets van 2.20 hoog of zo maar omdat het alleen voor opslag gebruikt wordt, heb ik geen last als mijn fiets er hangt.
Hij hangt ook maar zo'n 30 cm boven de grond, want mijn doel was de wielen vrij te houden.

Wat betreft de aanhechting van de haak, geef ik je gelijk. Is een goede tip en ik had er zelf nog niet zo naar gekeken. Bedankt !
Leon schreef:Waar zijn julie in hemelsnaam mee bezig? Een fiets is maar een fiets, hat ie maar geen fiets moeten worden.
Leon
Op zich heb je gelijk maar nu ik zijn geboorte heb mogen meemaken, wordt het toch een soort kindje van me waardoor ik er extra goed voor wil zorgen.

Ik neem aan dat jij dat ook doet? Hem op slot zetten en als 'ie omvalt hem weer goed zetten. Af en toe een doekje erover en soms de dorst van de ketting lessen?