Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de USA gevaarlijk? - Forum Wereldfietser

Fietsen in de USA gevaarlijk?

Ik lees overal dat wanneer je niet opzij gaat je de kans loopt eraf te worden gereden... In Europa krijg je juist het advies goed ruimte in te nemen om dat te voorkomen. In de USA wordt aangeraden de berm op te zoeken wanneer er b.v. een truck nadert. We hebben in Italie op weg naar Rome de ervaring dat je pas wordt ingehaald als er de ruimte voor is. Dus daar hebben ze respect voor fietsers. Ik neem aan dat jullie me gerust kunnen stellen...

Hoi!

Wij hebben fietsen in de USA niet als vervelend ervaren. Wel hebben we daar de meeste lekke banden ooit gehad door het vele glas wat op de vluchtstrook ligt.

Helaas ken ik ook verhalen van mensen die een ongeluk gehad hebben in de USA, maar goed... als je in Nederland niet uitkijkt, dan komt er ook een vrachtwagen de hoek om zeilen zonder jou ooit gezien te hebben.

Ik denk dat je overal moet uitkijken en je blijft tenslotte een van de zwakste verkeersdeelnemers, dus voorzichtigheid is geboden en goed uit blijven kijken!

Misschien is een spiegeltje wel een goede optie, dan kun je het verkeer achter je tenminste ook een beetje in de gaten houden.

Waar gaan jullie precies heen?

Veel plezier in ieder geval!

Wij fietsen de Transamerica Trail...
Details op ons weblog: http://ferweg.blogg.de

Ik heb wel gemerkt dat er vaak niet achter je gewacht wordt als er eigenlijk geen ruimte is om je in te halen. Maar het leek meer uit onhandigheid te zijn. Ze zijn daar tenslotte niet veel fietsers gewend op de weg. Dus een spiegeltje kan zeker geen kwaad. Voor de rest vond ik het over het algemeen prettig fietsen. Ik heb daar 7000 kilometer gefietst en over zo'n afstand maak je in Nederland heel wat meer gevaarlijke situaties mee. Zoals je hierboven al kan lezen: je moet gewoon goed opletten en je veiligheid in eigen hand houden. Dus liever een keer teveel de berm inrijden als je het niet vertrouwd dan tot het uiterste je plaats op de weg claimen. Maar ga er zeker heen, het is heerlijk fietsen in de VS.

Groeten,
Ronald

Hallo Ronald,
Rodejo schreef:Dus liever een keer teveel de berm inrijden als je het niet vertrouwd dan tot het uiterste je plaats op de weg claimen. Maar ga er zeker heen, het is heerlijk fietsen in de VS.
Mee eens, vooral op wegen waar veel vrachtverkeer is. Die jongens worden vaak per rit betaald en hebben daarom haast. Verder is het er inderdaad prettig fietsen.

Groetjes,
Frank

We hebben er enkele keren gefietst, in totaal zo'n 15.000 km en we vonden het niet gevaarlijk. Het is er relaxter fietsen dan in de buurlanden Mexico en Canada. We probeerden wel zoveel mogelijk drukkere routes te mijden.
Een spiegeltje zou ik wel monteren, trouwens overal waar ik fiets over asfalt.

spiegeltje is erg handig!
soms zijn de bermen; vooral die op de interstates; vuil maar een lekke band heb ik in 5000km nooit gehad. ik checkte bij vuile bermen wel elke dag de banden.
ook heb ik in 5000km maar 1x een weg getroffen met veel vrachtverkeer met een smalle berm. daar hebben we gelift, genoeg pickup trucks die je mee willen nemen.

resumerend heb ik betere ervaringen met het verkeer in de usa dan in europa.

walter

Leuk al die reacties... Ik heb de spiegeltjes net besteld...

Fer

Track Astoria Or - Denver, Co

Afbeelding

wandelen over de wereld?
Kijk eerst op http://verweg.de

Rodejo schreef:Ik heb wel gemerkt dat er vaak niet achter je gewacht wordt als er eigenlijk geen ruimte is om je in te halen. Maar het leek meer uit onhandigheid te zijn. Ze zijn daar tenslotte niet veel fietsers gewend op de weg. Dus een spiegeltje kan zeker geen kwaad. Voor de rest vond ik het over het algemeen prettig fietsen. Ik heb daar 7000 kilometer gefietst en over zo'n afstand maak je in Nederland heel wat meer gevaarlijke situaties mee. Zoals je hierboven al kan lezen: je moet gewoon goed opletten en je veiligheid in eigen hand houden. Dus liever een keer teveel de berm inrijden als je het niet vertrouwd dan tot het uiterste je plaats op de weg claimen. Maar ga er zeker heen, het is heerlijk fietsen in de VS.

Groeten,
Ronald
Daar sluit ik me bij je aan! Ik heb 9 keer door the USA gefietst (voor het eerst in december 1972 in Wisconsin, voor het laatst in juni 1999 in California). Het is inderdaad een heerlijk en ultiem fietsland 8) ! Je kunt er makkelijk lange dagafstanden afleggen. Sommige snelwegen zijn voor fietsers toegankelijk, dan wel op de vluchtstrook. Goed opletten op de evt. rommel daar. Een keer werd ik in Illinois door een flink windbriesje de berm ingeduwd: enkele seconden later denderde een Mack-truck over precies dezelfde plek voorbij, waar ik voor het windbriesje reed! Inderdaad, de Amerikaanse truckers gaan geen inch opzij. Had ik echt een engeltje op mijn schouder gehad! Ik droeg wél een achteruitkijkspiegeltje op m'n zonnebril en een gehoortoestel in m'n oor.
Kijk voor de foto's op www.mijnalbum.nl/Album=OPYDAUQ4
Nu kan ik het fietsen door Amerika wel totaal vergeten :cry: , want de AYH (Amerikaanse jeugdherbergen) heeft het jeugdherbergbestand later behoorlijk uitgedund. Kon ik toen in Michigan vrijwel iedere dag daar terecht, nu nog één en wel in Detroit, waar geen fietser graag komt!
Ik ben per fiets geweest in de staten:
Wisconsin (in de winter!)
Missouri
Illinois *
Massachusetts * (ook in de winter)
New Hampshire * (ook in de winter)
New York State
Washington DC
Virginia
Florida
Rhode Island
Michigan
Indiana
California
*) = daar meerdere malen gefietst

Nu kan ik het fietsen door Amerika wel totaal vergeten , want de AYH (Amerikaanse jeugdherbergen) heeft het jeugdherbergbestand later behoorlijk uitgedund
Sorry, dat begrijp ik niet... Wanneer je zo'n enthousiaste fietser bent zijn er toch alternatieven. Waarom geen tentje? Er zijn toch ook hostels... je kunt zelfs in veel kerken een slaapplaats krijgen. Op de wandelroute van de Appalachian Trail is er om de 10 mijl een shelter ( 3 wanden met 10-12 slaapplaatsen). Misschien zijn er ook fietsroutes met die luxe.

Heerda schreef:Sorry, dat begrijp ik niet... Wanneer je zo'n enthousiaste fietser bent zijn er toch alternatieven. Waarom geen tentje? Er zijn toch ook hostels... je kunt zelfs in veel kerken een slaapplaats krijgen. Op de wandelroute van de Appalachian Trail is er om de 10 mijl een shelter ( 3 wanden met 10-12 slaapplaatsen). Misschien zijn er ook fietsroutes met die luxe.
Hostels betekent hetzelfde als jeugdherbergen. AYH staat voor American Youth Hostels Inc. Eigenlijk ben ik nooit een kampeerfietser geweest en net als m'n vader heb ik al 39 jaar altijd een voorkeur voor jeugdherbergen, scheelt enorm in bagagegewicht (vliegtuigen!) en geen gedoe met opbouwen/afbreken van tentspullen.

Martin E. van Doornik schreef:
Heerda schreef:Sorry, dat begrijp ik niet... Wanneer je zo'n enthousiaste fietser bent zijn er toch alternatieven. Waarom geen tentje? Er zijn toch ook hostels... je kunt zelfs in veel kerken een slaapplaats krijgen. Op de wandelroute van de Appalachian Trail is er om de 10 mijl een shelter ( 3 wanden met 10-12 slaapplaatsen). Misschien zijn er ook fietsroutes met die luxe.
Hostels betekent hetzelfde als jeugdherbergen. AYH staat voor American Youth Hostels Inc. Eigenlijk ben ik nooit een kampeerfietser geweest en net als m'n vader heb ik al 39 jaar altijd een voorkeur voor jeugdherbergen, scheelt enorm in bagagegewicht (vliegtuigen!) en geen gedoe met opbouwen/afbreken van tentspullen.
Self-supporting brengt id. veel ruimte en gewicht met zich mee. Het is maar net wat je zelf het leukste vind.

Voor veel bestemmingen (Azie, Zuid-Amerika) is het niet noodzakelijk (zeker in financieel opzicht) om zelf te gaan koken. Vaak is een lokale hap al voor een paar kwartjes te krijgen en overal langs de straat te koop. Ook in Amerika is het eten echt niet duur vergeleken met hier. Hoewel de smaak vaak erg tegen valt, vet is en erg veel.
Vooral Arizona, Colorado (zuid) en Utah (zuid) vond ik veilig. En vrachtwagens vond ik minder een probleem dan de RV-kolossen waarvan de chauffeur wsch geen notie had van de afmeting.
New Mexico was bv. wat ruiger. Maar anticiperen en de spiegeltjes, het is al gezegd. Hou vooral rekening met jou inhalend afslaand verkeer.
Vergeleken met Nederland blijf ik het een verademing vinden, het respect voor ons tweewielers.
Arie
[quote="Vergeleken met Nederland blijf ik het een verademing vinden, het respect voor ons tweewielers.
Arie[/quote]

Mooi...
Ik hoorde juist dat ze bij fietsers enorm toeteren en ze er af rijden als ze niet onmiddellijk opzij gaan. Ze zijn geen fietsers gewend...

Als wij liepen (en er was geen goede wegberm) zorgden we er voor dat we niet in een dode hoek van de weg kwamen. Dus zonodig oversteken naar de veilige kant van de weg. Misschien moeten dat ook op de fiets doen en op die plaatsen lopen.

Fer