Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschikte fietsbanden? - Forum Wereldfietser

Geschikte fietsbanden?

Mijn vakantiefiets Giant FCR draagt Vredestein Girando banden, maat 32-622 28x1.5/8x1.1/4. (art. nr. 28308), tyre pressure 4.0-6.0 Bar, load 100 kg per tyre. Franse ventielen. Men zegt dat die soort banden niet geschikt zijn voor fietsen met bagage. Te dun zeggen ze, maar sinds 2003 heb ik nooit problemen mee gehad. Wat is jullie mening daarover?

Volgens mij logenstraf jij de mening van 'ze'. Als jij er sinds 2003 zonder problemen gebruik van maakt, zou Vredestein jou graag als ambassadeur zien, denk ik.

Stel je nu eens voor dat deze banden helemaal afgekraakt worden, zou je dan andere banden nemen?

Om af te sluiten met een cliché: never change a winning team.
Martin E. van Doornik schreef:Mijn vakantiefiets Giant FCR draagt Vredestein Girando banden, maat 32-622 28x1.5/8x1.1/4. (art. nr. 28308), tyre pressure 4.0-6.0 Bar, load 100 kg per tyre. Franse ventielen. Men zegt dat die soort banden niet geschikt zijn voor fietsen met bagage. Te dun zeggen ze, maar sinds 2003 heb ik nooit problemen mee gehad. Wat is jullie mening daarover?
als je nooit een stootlek hebt zijn ze voor jouw gebruik niet te smal. 25 jaar geleden waren dit soort maten standaard. Op slechte wegen (dwz die zonder auto's) is breder echter een stuk prettiger
Martin E. van Doornik schreef:Mijn vakantiefiets Giant FCR draagt Vredestein Girando banden, maat 32-622 28x1.5/8x1.1/4. (art. nr. 28308), tyre pressure 4.0-6.0 Bar, load 100 kg per tyre. Franse ventielen. Men zegt dat die soort banden niet geschikt zijn voor fietsen met bagage. Te dun zeggen ze, maar sinds 2003 heb ik nooit problemen mee gehad. Wat is jullie mening daarover?
Ik heb wielen met 28 spaken waarmee ik al jaren rondfiets in landen met een notoir slecht wegdek als Cuba en India. De kenners lachen je hardop uit als ze zoiets zien, want een wiel moet minstens 36 spaken hebben...
Moraal van het verhaal: Zolang je banden heel blijven en je lekker rondfietst, zou ik me geen zorgen maken.
Martin E. van Doornik schreef:Mijn vakantiefiets Giant FCR draagt Vredestein Girando banden, maat 32-622 Men zegt dat die soort banden niet geschikt zijn voor fietsen met bagage. Te dun zeggen ze, maar sinds 2003 heb ik nooit problemen mee gehad. Wat is jullie mening daarover?
Sinds 1990 fiets ik op Continental: 28-622 voorwiel en 32-622 achterwiel (zie plaatje). Bevalt mij uitstekend en ook nooit problemen gehad, zelfs niet op de allerslechtste Oostduitse wegen.
Op de Koga die ik daarvoor had, een Gents-touring uit 1978, had ik meestal 25x622 of 23x622 en ook dat ging prima met bagage.
Wel altijd lekker hard oppompen!! ;-)

Afbeelding

Er kan natuurlijk veel. Zolang je smalle bandjes hard oppompt, je niet idioot zwaar bent en geen excessieve hoeveelheden bagage meeneemt zal het wel heel blijven.
De vraag is echter waarom je het, als je kunt kiezen, zo zou doen. Bredere banden hebben geen lagere rolweerstand, maar geven wel veel meer comfort en een betere grip op los of slecht wegdek. Daarmee vergroot je je bereik aanzienlijk richting de leuke kleine weggetjes zonder veel verkeer.
Ook ik reed vroeger op een fiets met smalle banden (ik heb hem nog steeds), maar dat was dertig jaar geleden toen ook de grotere secundaire wegen nog heel goed te befietsen waren. Het asfalt zoefde lekker, de hellingen waren meestal matig (mijn voor die tijd heel woeste "bergverzet" was 36 voor, 28 achter), en er waren minder auto's die ook nog eens langzamer reden. Die tijd is voorbij.
Het voordeel van nu is dat de moderne bandentechniek enorm veel beter is. Vroeger was het breed en lomp, of smal en snel. Je hebt nu diverse tamelijk brede maar toch heel snelle tourbanden (bijvoorbeeld Marathon Racer of Kojak, de Panaracer Pasela, of jouw Vredestein Girando in 37 mm). Die zijn niet geschikt voor de Zijderoute, maar voor lichtgewicht touren op west-Europees asfalt zijn ze een feest.
Wim
Ik heb me vergist in de bandenmaat, want ik schreef het eerste bericht vanuit mijn werk. Nu bekijk ik thuis de reserveband: het is Vredestein Ricorso (handmade) 23-622 (700 x 23C), max 9.0 bar (130 psi). Die bedoel ik eigenlijk, excuses, förlåt!
Met deze bandenmaat heb ik in 2006 heel prima bella door Italië en in 2007 door Denemarken en Zweden gefietst!
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb me vergist in de bandenmaat, want ik schreef het eerste bericht vanuit mijn werk. Nu bekijk ik thuis de reserveband: het is Vredestein Ricorso (handmade) 23-622 (700 x 23C), max 9.0 bar (130 psi). Die bedoel ik eigenlijk, excuses,
En een boswandeling doe je op naaldhakken?

23-622... tja... als je het gewoon bent, ben je het gewoon hee... maar echt comfortabel lijkt het mij niet, zeker ook omdat je er altijd die druk moet zien op te zetten.

Zelf heb ik altijd op 28-622 (vooraan) en 32-622 (achteraan) gereden, soms Vredestein, soms Continental. Met een Koga Traveller met stierenkop uit 1990, en in landen als Spanje (3x), Griekenland (3x) en India (4x) en nog wat ruige eilanden ook :P (Kreta, Sicilië, Ierland, Schotland...)
Met telkens rond de 15-20kg bagage. Ik heb met dat fietske op dik 40.000km nooit :!: 1 spaak gebroken noch bijgesteld !

Om de retorische vraag van Willem Jongman te parafraseren : de vraag is waarom je dan zou veranderen ;-) of zoals piet66 zegt "never change a winning roadhorse" 8) .

In mijn geval echter heb ik na m'n hernia-operatie van december besloten om na 18 jaar uit te kijken naar een opvolger voor m'n goeie ouwe traveller (in de hoop en veronderstelling althans dat ik ooit nog eens bergen kan verzetten :? ). Uiteraard ben ik nu naar meer comfort aan het uitkijken (zadel, vering, dikkere banden enz), en in die zoektocht is dit forum mij al héééél nuttig geweest :D .... waarvoor alvast mijn dank.
m-gineering schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb me vergist in de bandenmaat, want ik schreef het eerste bericht vanuit mijn werk. Nu bekijk ik thuis de reserveband: het is Vredestein Ricorso (handmade) 23-622 (700 x 23C), max 9.0 bar (130 psi). Die bedoel ik eigenlijk, excuses,
En een boswandeling doe je op naaldhakken?
Verschil moet er zijn ;-)
m-gineering schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb me vergist in de bandenmaat, want ik schreef het eerste bericht vanuit mijn werk. Nu bekijk ik thuis de reserveband: het is Vredestein Ricorso (handmade) 23-622 (700 x 23C), max 9.0 bar (130 psi). Die bedoel ik eigenlijk, excuses,
En een boswandeling doe je op naaldhakken?
Blote voeten, zoals de natuurvolkeren. Het is wennen, maar de volhouder wint. :wink:
En goedkoop, niet te geloven!
m-gineering schreef:
En goedkoop, niet te geloven!
Goedkoop? Die buitenband kost bijna 17 euro....
Martin E. van Doornik schreef:
m-gineering schreef:
En goedkoop, niet te geloven!
Goedkoop? Die buitenband kost bijna 17 euro....
Ik heb het niet geschreven, maar 17 euro voor een buitenbandje is niks bijzonders. Als je liever over 1500 km voor 100 euro rubber weggumt kan ik je ook ten dienst zijn ;)
m-gineering schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
m-gineering schreef:
En goedkoop, niet te geloven!
Goedkoop? Die buitenband kost bijna 17 euro....
Ik heb het niet geschreven, maar 17 euro voor een buitenbandje is niks bijzonders. Als je liever over 1500 km voor 100 euro rubber weggumt kan ik je ook ten dienst zijn ;)
Idd, ik kocht een Schwalbe Marathon Supreme 50-559 en bedacht dat de bandjes onder mijn auto goedkoper waren: 42 Euri voor eene band!
Overigens ben ik er bijzonder tevreden over en t rijdt iig de eerste 100km probleemloos en zeer comfortabel...