Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe slaapzak... (globaal) dilemma - Forum Wereldfietser

Nieuwe slaapzak... (globaal) dilemma

Nu ben ik wat laat met de vraag, maar mn oog is gevallen op een Ajungilak Spring of 3 Season...
- de 3 seizonenen variant is comfortabel van +22 tot -1 met een max tot -18. 1450 gram en 7,3L pakruimte
- de spring (voorjaar) variant is comfortabel van +24 tot +6 met een max tot -7, 1150 gram en 5,5L pakruimte

Nu zit ik dus een lastige afweging te maken tussen pakmaat&gewicht aan de ene kant en temperatuur aan de andere kant. Ik koop graag iets voor de komende 5-10 jaar waarbij ik verwacht nog wel eens voorbij turkije te willen fietsen en eigenlijk ook wel vaker in het voor en najaar in europa weg wil. Ik weet dat je met thermokleding en lakenzak aardig wat graadjes kunt oprekken als het moet... Mn slaapmatje is wel sterk isolerend, dus het "gevaar" komt eerder van de koude van boven.

Ben benieuwd wat jullie meningen zijn ;)

Het temperatuurbereik alleen zegt zelf niet zo veel, omdat dat helemaal van de persoon en de omstandigheden afhangt.

Met een lakenzak kan je nog wat graden winnen, en zoals je al zelf meldt is het matje net zo belangrijk als de slaapzak.

Ajungilak maakt kunststof-slaapzakken, dus die kunnen behoorlijk warm aanvoelen in de zomer (zweten). Wat dat betreft zou de spring-versie misschien handiger wezen, ook vanwege de pakmaat en het gewicht. Lakenzakje erbij als het wat kouder wordt.

Uitzondering zijn berggebieden in het voor- en najaar... dat kan op grote hoogte toch flink koud uitvallen (subzero). Of het dan nog comfortabel is...

Een nog niet genoemde functie van de lakenzak is ook het schoon houden van je slaapzak. Vooral dons heeft het niet zo op vaak reinigen, op welke manier dan ook.
Ook hier zijn al ellenlange discussie over geweest, ontvetten van het dons etc.etc.

Ik gebruik mijn lakenzak met de verwachting dat dan mijn slaapzak langer schoon blijft.

Groet

Jans

idd lakenzak houdt ook schoon(er), maar voor mij is een donzen slaapzak gewoon niet te doen qua budget, ik zoek gewoon een fijne slaapzak tot 150 euro die mij warm houd als het eens flink afkoelt.
Als het 20 graden is in de zomer, slaap ik alleen in mn lakenzak, of met de slaapzak er losjes overheen.

Zijn er anders nog andere goede alternatieven, ik raak namelijk in het bos van slaapzakken de weg een beetje kwijt.

* edit: spelling

Mijn slaapzak heeft ca 15 minuten op marktplaats gestaan. En net toen was ik op zoek, ook nog redelijk bij mij in de buurt.

Had echter een winkelhaak(je) opgelopen. Heb het bekeken, was maar een klein winkelhaakje, ik dacht: dat moet te plakken zijn.
Eigenaar had al een bom duiten van zijn verzekeraar gehad en ik deed een bod: uiteindelijk gekocht voor euro 80,- met winkelhaakje.
Nieuwprijs ca 450 euro . En blij dat ik was!!!! :D :!:

Ik weet het zo een mazzeltje kom je niet elke dag tegen. Maar op marktplaats ( hoofdstuk caravans etc, topic kampeerartikelen staan er toch wel vaker goede slaapzakken en/of linken naar interessante bedrijfjes en bedrijven.

Maar ook op slaapzakken gebied.....heel veel bomen in een groot bos........
En ieder heeft zijn eigen ervaringen.

succes

Jans

Hi,

zelf heb ik een aardige verzameling slaapzakken maar gebruik er 2 het meeste.

Voor in de zomer en voor/ najaar hebben we een setje lestra ultralights, das met kunststof vulling en een ingebouwde lakenzak. Gaat goed tussen de +15 tot +0.

Voor in het koudere seizoen hebben we kompakt winters van Ajungilak, die doen het erg goed tussen de +5 tot -10 a -12. We gebruiken soms een lakenzak, soms niet.

Het voordeel van een 2 slaapzakken systeem is dat je als het minder koud is veel minder pakvolume en gewicht mee sleept en in de winter een slaapzak hebt die voldoende "warm" is.

Als je eens kijkt bij de hot-offers van bv Globetrotter kom je zeker wel een eetje toe met je budget.

Bas

Ik heb een idee. Hoe zou het zijn om twee dunne donzen zomerslaapzakken mee te nemen? Als het echt koud wordt, trek je een tweede aan. Om geplet dons te voorkomen wissel je om de paar dagen.

Het schoot me net te binnen omdat ik erg gesteld ben op laagjes. M'n kleding, m'n schoenen (ik heb vandaag gekozen voor sandalen met waterdichte sokken waar nog wollen sokken onder kunnen en eventueel neopreen overheen) dus waarom slaapzak niet? Samen met een lakenzak natuurlijk: 3 laagjes!!

Om maar te zwijgen van mijn gelaagde persoonlijkheid. Soms voel ik me een indonesische spekcake :roll:.

Ik heb nu twee jaar ervaring met de Ajungilak kompakt spring. Wat betreft de pakmaat ben ik zeer tevreden, je kunt 'm aansjorren tot een balletje.
Tijdens een houde nacht in maart heb ik het eens wat koud gehad. In ieder geval zo koud dat ik er wakker van werd en een thermoshirt heb aangetrokken en een muts heb opgezet. Maar ik sliep wel zonder kleren en hoofdbedekking. In de zomer gebruik ik 'm als deken, ik slaap dan op een hoeslaken.

Als met al een tevreden gebruiker.

Tsja, ergens op het forum over lichtgewicht was er ook iemand die als het echt koud werd gewoon z'n donsjack aandeed. Maar dat is niet mijn voorkeur.

Reden voor de nieuwe slaapzak is omdat ik idd een hele compacte (zomer)slaapzak heb voor als ik weet dat het +10C blijft. Alleen had ik afgelopen zomer 2 broeken en 2 truien nodig toen het in de ardennen ineens akelig koud werd voor 2 nachten. Dan heb ik liever een wat warmere die ik als het te warm wordt van me af kan gooien. Alleen de pakmaat en gewicht is dan nog een uitdaging want hij moet wel mee in de fietstas ;)

MAAR, een tweede probleem toen was misschien dat mn tent een beetje te groot is als ik alleen in slaap (wildebeast mampaba, de oude versie - 2p tunneltent met 1,5m voortent).. en daardoor warm ik misschien niet genoeg mn tent op.
Andere oplossing voor een beetje koude is het meenemen van een fleecedeken, alleen een beetje volumneus.

@ Erik:

Ik wist dat ik ergens iets gezien had van iemand die drie slaapzakken als set aanbiedt, waardoor je van warm naar heel koud kunt varieren.
Slaapzakken kunnen dus over elkaar worden "aangetrokken" Dat moet je toch aanspreken , laagjes slaapzakken :lol:

www.meteowear.nl


Groet

Jans

Fedor schreef:Uitzondering zijn berggebieden in het voor- en najaar... dat kan op grote hoogte toch flink koud uitvallen
In de zomer ook hoor! Heb ik gemerkt toen ik afgelopen zomer vlak voor de top van de Silvretta mijn tentje op moest zetten omdat het donker werd. Daar werd het zo koud dat ik al mijn kleren die ik bij mij had, over elkaar aan heb moeten trekken. Gelukkig heb ik de Stelvio wel op tijd gehaald :)
mazzeltovv schreef:Tijdens een houde nacht in maart heb ik het eens wat koud gehad. In ieder geval zo koud dat ik er wakker van werd
Ook dit heb ik meegemaakt, en wel iedere nacht van mijn twee weken durende fietsvakantie. Ik heb me 's nachts wel 10 keer om moeten draaien, om mijn afgekoelde lichaamsdelen op te laten warmen. :cry:

Het is dus wel duidelijk dat ik iets grondig verkeerd heb gedaan. Ik had nog nooit gekampeerd en had alleen maar een slaapzak bij mij, dus geen matje en/of lakenzak. Dit had ik dus een beetje verkeerd ingeschat. Nu vraag ik mij af hoe ik dit de komende zomer beter aan kan pakken? Het mag niet teveel ruimte innemen, ik heb nl geen voortassen en achter zit het zo goed als vol. Het gaat mij vooral om de warmte die ik aan de grond verlies, dus niet om de kou van boven. Wat is in mijn geval nu de beste optie? Is het misschien een idee om aluminium autoruitfolie te gebruiken, om de uitstraling naar de grond toe te beperken.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

Lol, volgens mij geef je het antwoord zelf al... een matje

wat opties:
- een zilver/zilver matje dat koude naar beneden reflecteerd en de warmte terug naar boven. Nadeel is dat je nog steeds koude lekt door contact met de grond.
- een (zelf) opblaasbaar matje (die krijg je in allerlei dikjes, afmetingen, vullingen en kwaliteiten),

*afmerting: opblaasmatjes die alleen je torso warmhouden, 1.2m, of je hele lichaam *insert bodylength*.
*diktes, 2-5cm en dus pakmaten/gewicht.
*vullingen: exped heeft dons, Therm A Rest heeft schuim, het standaard luchtbed heeft gewoon lucht

Het is aan jou om aan te geven hoeveel gewicht en volume je wil besteden aan deze extra maatregel.

Over het luchtbed gesproken (dus zonder vulling)... daar verlies je nog steeds erg veel warmte mee. Echt af te raden in koudere omstandigheden.

Er is ook gewapende plasticfolie met reflectielaagje (wat ook niet knispert)als extra reflectiemogelijkheid. Heeft kwa hardheid het confort van een plaat beton maar scheelt wel behoorlijk in warmteverlies. Is dus handiger in combinatie met een matje en neemt vrijwel geen ruimte en gewicht in.

Mijn filosofie is ook: 2 slaapzakken.

Ik heb een donzen 3-seizoenen slaapzak van 1 kilo (TNF hightail 900). Deze heb ik pas 1 x gebruikt maar bevalt erg goed en zal meestal meegaan. Voor echt winterse situaties heb ik nog een fleecebinnenslaapzak (nooit gebruikt nog en weegt 600 gr. extra)

Om het dons een beetje te ontzien gebuik ik mijn oude (dunne) Nomad als de omstandigheden het toelaten (b.v. voor Spanje in hartje zomer of tropen). Deze is nog iets lichter en compacter.

Verder slaap ik bijna altijd met thermo-onderkleding.

Synthetische slaapzakken worden steeds beter en beginnen dons al aardig te naderen. Ik zag laatst deze van Mountain Hardwear, de UltraLamina. Synthetisch, licht (890 gr) en een comfort temp van 0 graden.
http://www.mountainhardwear.com/Product ... &prod=2611
Erg aantrekkelijk.

Peter Rodenburg schreef:
Synthetische slaapzakken worden steeds beter en beginnen dons al aardig te naderen. Ik zag laatst deze van Mountain Hardwear, de UltraLamina. Synthetisch, licht (890 gr) en een comfort temp van 0 graden.
http://www.mountainhardwear.com/Product ... &prod=2611
Erg aantrekkelijk.
Hoi Peter,

Heb net even gekeken op de site. Maar ik kon geen Nederlandse winkel-importeur vinden. Is deze slaapzak ook in Nederland verkrijgbaar?

Gr John

Hoi Deimor,

Ik zelf heb tijdens de laatste reis temperaturen tussen de -30C en +20 's nachts gehad.

Ik sliep op een Exped7 mat in een donzen Robbens slaapzak (comfort -15C) samen met een zijden lakenzak en dit was voldoende in alle gebieden, van de vochtige tropen tot het ijskoude hooggebergte.

Als het koud was (<10C) sliep ik in mijn slaapzak, was het gemiddeld (15C-20C) ritste ik mijn slaapzak open en gebruikte deze als deken en was het heet (>20C) dan sliep ik alleen in mijn zijden lakenzak.

Fiets de wereld (met donzen slaapzak en lakenzak),
whisky

Gisteren de Exped in bestelling gedaan en vandaag een thermoliner (8°C extra) voor in de slaapzak (2°C CT). Deze is iets duurder dan een standaard fleece binnenslaapzak maar het gewicht (250gram) en volume is dan ook een stuk lager. In combinatie met thermo ondergoed kan ik dan een flink temperatuurgebied overbruggen.

Afbeelding

Hier staat een uitgebreide recentie:
http://www.backpackgeartest.org/reviews ... 20Fuderer/

Wouter Hagedoorn

Bedankt voor alle input, ik ben toch maar gewoon voor warm gegaan... de Ajungilak 3 seizoenen variant + lakenzak paste makkelijk in mn voortas en ik heb dan nog ruimte voor wat andere dingen (moet nog even een nieuwe tasindeling gaan maken)

Deimor schreef:Bedankt voor alle input, ik ben toch maar gewoon voor warm gegaan... de Ajungilak 3 seizoenen variant + lakenzak paste makkelijk in mn voortas en ik heb dan nog ruimte voor wat andere dingen (moet nog even een nieuwe tasindeling gaan maken)
Ik ben benieuwd hoe die combinatie je bevalt. Ik heb afgelopen weekend dezelfde slaapzak gekocht met een Cocoon Coolmax lakenzak.