Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore crankstel vs. Hollowtech II - Forum Wereldfietser

Deore crankstel vs. Hollowtech II

Ik heb via de zoekfunctie veel gevonden over Deore, LX en XT. Vaak lees ik algemene antwoorden als XT is lichter, duurzamer, beter afgedicht etc. Over het crankstel heb ik vaak gelezen dat die Shimano Hollowtech II techniek hier niet zo populair is. Daarover gaan mijn twee vragen.

1 Vinden jullie het gewone Deore crankstel (bijvoorbeeld FC-M583-K met 48-36-26) beter, duurzamer dan een LX of XT crankstel?

2 Van een achterderailleur weet ik inmiddels dat die voor een belangrijk deel bijdraagt aan soepel schakelen. In hoeverre bepaalt een crankstel, samen met de voorderailleur soepel schakelen?

Ik wil dus niet opnieuw een discussie over wat beter is, maar graag feiten van gebruikers. In een artikel in het tijdschrift 'Fiets', nummer 11-2007 stond de uitslag van een duurtest van onder andere LX en XT. Helaas zat Deore daar niet bij. De conclusie: Duurdere onderdelengroepen zijn niet alleen lichter, ze werken ook voelbaar beter en lijken ook wat slijtageonderdelen betreft langer mee te gaan. Of de groepen de meerprijs waarmaken is een andere vraag. Het functioneren van de goedkopere groepen is al dusdanig hoog dat iedereen daar prima mee uit de voeten kan.

Het probleem is dat hiermee ook de externe lagers in opkomst zijn. Dat zijn constructies met matige afdichtingen en kleine kogeltjes. Shimano's semi monopolie lijkt helaas succes te hebben. Zelf heb ik bewust gekozen voor een traditionele crank met vierkante as.
Wim

Willem Jongman schreef:Het probleem is dat hiermee ook de externe lagers in opkomst zijn. Dat zijn constructies met matige afdichtingen en kleine kogeltjes. Shimano's semi monopolie lijkt helaas succes te hebben. Zelf heb ik bewust gekozen voor een traditionele crank met vierkante as.
Wim
Is dat die zogenaamde Octalink crank, of zeg ik nu iets heel doms?

En draagt een crank ook bij aan soepel schakelen?
Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder het kopje trapas voor uitleg. Ook op diverse andere plaatsen op Marten's site (o.a. op zijn blog) staat het nodige over de onzin van die moderne cranks met geintegreerde trapas en externe lagers. Octalink (in meerdere smaken) is iets anders.
Wim

Wederom bedankt Willem!