Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam naar Griekenland juni - Agustus 2008 - Forum Wereldfietser

Amsterdam naar Griekenland juni - Agustus 2008

Hallo daar!

Ik ben van plan om naar griekenland te fietsen van de zomer. Heeft iemand al ervaring met het fietsen in croatie Montenegro en bosnie en dan vooral de laatste 2! Is het mogelijk daar wild te kamperen... Hoe zijn de mensen en de wegen? Wat voor fiets zouden jullie gebruiken voor zo een tocht? eigelijk zijn alle weetjes wel welkom....

groetjes lars

Leuk, ik ga ongeveer hetzelfde doen binnenkort. Albanië, daar ben ik benieuwd naar.

Ik heb veel in Kroatië gefietst en ook wat in Bosnië. Voor mij zijn het schitterende fietslanden als je geen moeite hebt met het oorlogverleden. Dat is namelijk soms best zichtbaar en je moet steeds goed aan de locale bevolking vragen of er geen landmijnen liggen. Als je hoort dat het safe is, kun je makkelijk wild kamperen. Vaak word ik in de tuin of boerderij uitgenodigd :).

Kijk maar eens op mijn website.

Een paar jaar geleden (2003) zijn mijn vrouw en ik tot aan Albanie gekomen. Vanaf huis naar Venetie, boot naar Slovenie en vandaar door het binnenland van Kroatië, in het zuiden via de eilanden richting Bosnie. Toen Sarajevo en MonteNegro.

De Balkan is een apart gebied om door heen te fietsen omdat de oorlog soms voor je gevoel pas een week geleden gestopt is. Sarajevo is redelijk opgeknapt, maar dat geldt niet voor de dorpen in het binnenland. Gorazde lag in 2003 nog behoorlijk in puin, en heel veel dorpen onderweg waren verwoest en verlaten. De gesprekken met de mensen komen hoe dan ook vaak op de oorlog terecht, en impliciet of expliciet wordt aan jou gevraagd aan welke kant je staat.

Wij waren op 28inch fietsen (Koga Randonneur en Terraliner), met wel 'dikke' banden want er zijn veel steenslag wegen. mountainbike-achtige fietsen is niet nodig. Kamperen is tot en met Kroatie geen probleem. Zeker als je de via de eilanden fietst kom je genoeg campings tegen. In Bosnië en MonteNegro is dat anders. Daar heb je heel weinig campings maar kun je soms wel bij particulieren een kamer huren of is er een primitief hotel. Wildkamperen hebben we in Bosnë niet gedaan in verband met het gevaar voor mijnen.

MonteNegro vond ik qua natuur één van de meest mooie gebieden waar ik ooit door heen gefietst ben. Het nationaal park bij Zabljak is prachtig, en we zijn door een kloof gefietst waar in mijn beleving de George du Verdon bij verbleekt (al was het alleen omdat je geen auto's tegenkomt).

De Balkan is pittig fietsen. Soms is er geen alternatief voor een rustige route en moet je de weg delen met transit verkeer. Veel onverlichte tunnels die soms ook nog bergop gaan en onverlicht zijn en diepe gaten hebben. Op een gegeven moment gingen we niet meer door tunnels zonder dat een auto achter ons de zaak verlichtte. Ik zou zeker goede hoofdlampen en reflectorvestjes meenemen, dat scheelt vast een stuk.

Al met al is het een boeiend stuk Europa, wij komen er vast nog wel een keer.

Veel plezier met de voorbereidingen en groeten,

Eric
Hee Lars,

Ik ben nu in Thesaloniki. De route die ik heb genomen is wel anders, dit doordat ik in de winter fiets. Ik ben namelijk via Frankrijk en Italie en dus via Bari Griekenland ingegaan. Vanuit daat ben ik dwars door het binnenland naar de oostkust gegaan en vanaf daar omhoog naar Thesaloniki.

Griekenland is echt supermooi. Denk wel dat er enorm veel bergen zijn en niet alleen veel ook hoog en steil. De route die ik heb genomen bevatte ook veel onverharde wegen. Ik was dus heel erg blij met mijn Santos Travelmaster een lichtere fiets zou ik zeker niet aanraden. Verder kampeer ik alleen in het wild. Campings zijn nog dicht en contact met de bevolking gaat moeizaam door het taalprobleem. Even Grieks leren van te voren is echt een aanrader. Verder als je het binnenland ingaat kijk goed waar je boodschappen kan doen. In het echte bergachtige gebied is er af en toe niks te vinden. Ik heb twee dagen door de bergen gefietst zonder een winkel tegen te komen. Nog even over het kamperen in het wild, dat gaat prima. In veel stukken zijn niet zoveel Grieken en ruimte zat.

Morgen ga ik verder naar Istanbul, als je dus info over dat stuk wil weten laat het dan maar even weten.

Groeten,

Mattijs

www.mattijsdewereldrond.nl