Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano Deore LX shifter om zeep geholpen - Forum Wereldfietser

Shimano Deore LX shifter om zeep geholpen

Shit happens...

Bij het uit elkaar halen van een 7-speed indexed shifter heb ik een stukje van de bout afgebroken waar het hele schakelmechanisme opzit. De moer zat erg vast. Het probleem is dat hij toen gedeeltelijk uit elkaar viel, zodat ik de volgorde van de onderdelen niet kon bepalen. Hij moest uit elkaar, zat vol vuil en aangekoekt vet.

Ik vraag me af of Shimano ook losse onderdeeltjes levert; of moet het ding bij het schroot? Ook al is hij verloren, dan heb ik er toch iets van geleerd. Dat ding zit (te) complex in elkaar. Maar ik ben er helaas niet in geslaagd hem helemaal weer te reconstrueren. Van één ringvormige veer weet ik niet waar die hoort. Ik heb zowat alle mogelijkheden geprobeerd. Nu schakelt hij uiteraard niet zoals het hoort; één hendel veert niet terug.

Als hij niet meer te redden is zou ik liever twist shifters installeren. Ik vermoed dat die compatible zijn, maar daarvan ben ik niet helemaal zeker.

Wat is trouwens het voordeel van die duimshifters? Of zijn ze helemaal voorbijgestreefd?

Hmm... Volgens mij kun je het wel vergeten om een los onderdeeltje van een shifter op de kop te tikken. Ik heb vorig jaar ook mijn shifters moeten vervangen (8-speed) en die lagen al niet meer op de plank van een reguliere fietsenmaker (9-speed is de norm..). Ik heb toen op ebay duitsland een setje gloednieuwe 8-speed XT shifters kunnen kopen. Daar vind je wel handelaren die oude voorraden opkopen en weer doorverkopen.

Succes!

Groeten
Eric

8-speed Shimano Alivioshifters liggen gewoon bij Decathlon in het rek en je kunt ze ook bij Roseversand.de bestellen. Ze kosten 24 euro per set en er is weinig mis mee.
Leon

Heb je op de Shimano website gekeken?
Daar zijn verschillende pdf. bestanden waarin te zien is hoe onderdelen in elkaar zitten! Erg handig!

Leon schreef:8-speed Shimano Alivioshifters liggen gewoon bij Decathlon in het rek en je kunt ze ook bij Roseversand.de bestellen. Ze kosten 24 euro per set en er is weinig mis mee.
Leon
Voor ongeveer hetzelfde had ik 'ijzeren' shifters. Alivio zal ook wel goed zijn, maar ik verwacht daar meer 'plastic' dan bij de XT shifters.

Maar Decathlon is een goeie tip, nog nooit van die winkel gehoord. Op hun site zie ik overigens ook 7 speed draaishifters staan voor 20 euro, volgens mij heeft Berre dan precies wat hij wilt...

Groet en succes
Eric

eric190173 schreef:
Leon schreef:8-speed Shimano Alivioshifters liggen gewoon bij Decathlon in het rek en je kunt ze ook bij Roseversand.de bestellen. Ze kosten 24 euro per set en er is weinig mis mee.
Leon
Voor ongeveer hetzelfde had ik 'ijzeren' shifters. Alivio zal ook wel goed zijn, maar ik verwacht daar meer 'plastic' dan bij de XT shifters.

Maar Decathlon is een goeie tip, nog nooit van die winkel gehoord. Op hun site zie ik overigens ook 7 speed draaishifters staan voor 20 euro, volgens mij heeft Berre dan precies wat hij wilt...

Groet en succes
Eric
Bedanikt voor de tips.

Decathlon is mij zeer bekend. Er is er eentje in de buurt. Het is een franse sport-supermarktketen, met reusachtige winkels waar je alles vindt voor zowat elke sport.

Ik koop er wel vaker iets. Het voordeel is dat je daar rustig kan rondneuzen zonder dat een verkoper je wat komt opdringen. Bij de lokale fietsenwinkel verkopen ze me wel eens iets dat niet past of dat gewoon ongeschikt is.

Maar bij Decathlon kan je geen technisch advies vragen; ze hebben piepjong personeel, zonder veel kennis. Tenzij in het atelier, waar de garantiegevallen worden behandeld (en die beperken zich tot het eigen huismerk.)

Uiteraard verkopen ze ook shimano.

Ik zal deze keer ook de remgrepen moeten vervangen, die zitten vast aan de oude shifters. Zo wordt het wel wat duurder.

Eigenlijk vind ik het sneu dat ik de originele onderdelen moet opgegeven, die bepaalden mee het "karakter" van deze fiets. Misschien wat zoeken op Ebay.

Bedankt voor het antwoord Paul P.

Het zijn inderdaad shifters-met-remgreep. De rechterkant is 7-speed. De linkerkant is nog prima. (Die heb ik nog niet gemold) :wink:

Genoeg mogelijkheden, maar dat terzijde. Heb je het moertje dat zo vast zat wel de goede kant op gedraaid?

Maatchen schreef:Genoeg mogelijkheden, maar dat terzijde. Heb je het moertje dat zo vast zat wel de goede kant op gedraaid?
Dat is een zeer terechte opmerking. Tot mijn schande moet ik toegeven dat het linkse schroefdraad is. De schroefdraad was onzichtbaar toen het onderdeel nog volledig in elkaar zat. Ik dacht dat het zo vast zat omdat het met loctite geborgd was.

Het is overigens een ongewone bout. Hij is over de lengte zesvoudig gegroefd, zodat de onderdelen die er overheen schuiven niet ongewenst kunnen ronddraaien. Die groeven maken deze bout extra gevoelig voor breuk.

Nu het te laat is heb ik op de site van Shimano gevonden dat dit onderdeel niet bedoeld is om uit elkaar te worden gehaald. Je kan dat ding, naar verluidt, zeer makkelijk beschadigen (sic) of je krijgt het daarna niet meer in elkaar, omdat het erg ingewikkeld is. (klopt dus helemaal).

Als het onderdeel erg vuil is moet je het in zijn geheel reinigen (spoelen in een oplosmiddel en borstelen), laten drogen en weer lichtjes smeren.