Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene route naar het zuiden in april 2008 - Forum Wereldfietser

Groene route naar het zuiden in april 2008

Hallo ik ben nieuw op dit forum. Ik ben van plan om in april de route te fietsen tot Marnay (Dijon) via de route 'De groene weg naar de middellandse zee'. En dan via Basel terug te fietsen volgens de route 'Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Rome'. Als aanloop wil ik de LF3 gebruiken. Via dit forum wil ik wat dingetjes bijhouden en bespreken met de leden van dit forum. Reakties en suggesties zijn van harte welkom. Zie ook mijn reisweblog: http://wijnand.reismee.nl/.

Wijnand

Als je na je verdiept te hebben nog vragen hebt over de groene route, brand maar los. Wij hebben 'm zomer 2006 gefietst (en anderen ook, vast ook in 2007).

Hoi Wijnand, succes met de voorbereidingen. Via dit forum heb ik heel veel info vergaard voor mijn fietsreis naar Santiago de Compostela in mei dit jaar. Ik heb even op je site gekeken (ziet er goed uit!) en heb ontdekt dat dit dé site is die ik zocht om het thuisfront op de hoogte te houden! Ontzettend handig met dat kaartje waarop je de route bij kunt houden: dat ontbrak op al die andere sites.. Bedankt dus voor de (indirecte) tip!

Groet Eveline

Hoi Eveline, graag gedaan. Ik ben zelf nog een beetje aan het experimenteren met die site. Het lijkt tot dusver goed te gaan. Succes verder met je eigen voorbereidingen. groet, Wijnand.

Ha Wijnand,

We zullen de berichtgeving volgen, want wij zijn van plan om de route in juni te fietsen (in 3 weken naar Suze la Rousse = familie) en met de fietsbus daar vandaan terug (of de trein vanuit Avignon, maar daar zijn we nog niet uit). Het is onze eerste grote fietstocht en de voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang (tentje en fietstassen zijn inmiddels aangeschaft (en óók natuurlijk de fietsen). We zitten nog erg te dubben of we de route vanuit Eemnes gaan fietsen of dat we de route in Maastricht oppikken en of we dat halen in drie weken met rustdagen.
We zijn natuurlijk wel helemaal onder de indruk van alle geroutineerdheid en ervaringen in 'verre bestemmingen' op dit forum. Voor ons is dit al een heel avontuur.
Jouw trainingsrondje op de Sallandse Heuvelrug nemen we in overweging: goed plan!
Kortom: ook wij zijn benieuwd naar tips and tricks!
Laat ik dan maar met een aantal vragen beginnen:
Wat betekent 'dip omlaag' in Spa (pagina 111, 1e boekje).
Wat is een redelijk aantal kilometers per dag zonder kilometers te vreten, van je omgeving te kunnen genieten, terrasje kunnen pakken (planning is rond de 60/65 kilometer per dag)?
In welke omgeving/campings kunnen we problemen verwachten qua restaurants etc. (streven is vooral om niet zelf te hoeven koken).
Kortom: gewoon een actieve, gezellige vakantie dus :D

Hoi catemaron

Voor mij zal het de eerste keer zijn dat ik een dergelijke tocht ga maken. Ik zit dus ook volop in de voorbereiding qua spullen e.d.. Ik wil binnenkort ook een keer proeffietsen met bepakking (ik ga wel kamperen en zelf koken, tenminste als het mogelijk is). Ik heb ook overwogen om een stuk met de trein of vliegtuig te doen. Maar het lijkt mij toch het leukst om vanaf huis te vertrekken en weer aan te komen per fiets. Voor mij telt meer het onderweg zijn dan het einddoel op zich. Waar ik eerder mee zit is dat ik graag op bepaalde adressen overnacht, zoveel mogelijk kleinschalig op campings van bijv. staatsbosbeheer, groene en boerencampings. Als je je hier door laat leiden worden de afstanden soms ook bepaalt. Wat de dagafstanden betreft: dit is erg afhankelijk van je conditie, bepakking en weers- en terreinomstandigheden. De laatste 10 km zijn altijd zwaar! Ik fiets zelf vrij makkelijk 60-80km. Daarboven vindt ik het zwaar worden. Ik denk wel dat je na ca. een dag of 4 het fietsen makkelijker gaat vinden. Ik heb zelf al eens 145km gefietst. Op den duur went het om tussen de 80 en 125km af te leggen. Deze afstanden zou ik gewoon eens uit proberen. Je moet voor jezelf een juiste modus zien te vinden tussen genieten en afzien.
Het schijnt trouwens dat het gedeelte door de ardennen zwaar is! Wat dip omlaag betekend weet ik niet, misschien dat anderen dat weten. Kortom succes en als er vragen of tips zijn dan hoor ik dat graag. gr. Wijnand

catemaron schreef:Laat ik dan maar met een aantal vragen beginnen:
Wat betekent 'dip omlaag' in Spa (pagina 111, 1e boekje).
Wat is een redelijk aantal kilometers per dag zonder kilometers te vreten, van je omgeving te kunnen genieten, terrasje kunnen pakken (planning is rond de 60/65 kilometer per dag)?
In welke omgeving/campings kunnen we problemen verwachten qua restaurants etc. (streven is vooral om niet zelf te hoeven koken).
Catemaron, heb de boekjes hier niet liggen dus exacte vragen met pagina nr's moeten even tot het weekend wachten.

Dip omlaag vraag. De omgeving van Spa is in de ardennen. Reken er op (Wijnand heeft het goed gehoord, ene velen hier zullen het bevestigen) dat die het zwaarste zijn. Als ik het me goed herinner zijn er twee varianten vanuit Maastricht. De gebruikelijke variant gaat snel de ardennen in, en variant 2 die eerst de ardennen een beetje omzeilt en dan bij Luxemburg de draad weer oppakt (dus eerst vlakker dan ff flink klimmen om op het plateau te komen.). Waarom de Ardennen zo zwaar zijn? Gebruik even de zoekfunctie, daar is zoveel over gezegd. Bij de Dip omlaag in Spa kan ik me zo uit het hoofd alleen voorstellen dat je die krijgt als je van de middellandse zee naar maastricht rijdt. Als je door Spa komt rij je op een gegeven moment een buitenwijk in (de weg waarlang een boel bronnen liggen) en dan volgt een leuke klim die bevestigd dat de Ardennen begonnen zijn en je naar een hoger plan brengt. In omgekeerde volgorde is dit een dip.

Dagafstand vraag. Wij hebben de route gereden in 2,5 weken. Ongeveer 90 km per dag. We waren niet bijster goed getrained dat jaar. Maar dan ook weer, afgezien van de Ardennen een paar dagen, de Drôme en een leuke klim ergens halverwege (Putigny geloof ik) was het allemaal best te doen. Ook voor beginnend fietser. Mijn tip is de dagafstand niet te proberen gelijk te houden. Dag A 65km is veeeel zwaarder dan dag B 65 km wegens het hoogte profiel, weer, uitgerustheid, blessures, materiaalpech, etc. Ga 's ochtends weg als je d'r zin in hebt en probeer aan het eind van elke dag ongeveer even vermoeid te zijn.

Restaurants vraag. Deze kan ik slecht beantwoorden, wij koken ook zelf en ben bijzonder niet alert op restaurants (en winkels in het algemeen). Kijk meestal een beetje op de kaart welke plaatsen/dorpen van enig formaat er ngo komen en dan gok ik of daar wat zal zijn. Een reserve pakje adventure food is dan de verzekering. Op de kaart staan de meeste campings wel aangegeven. Dus dat moet je een aardige leidraad kunnen geven.

Beginnen in Maastricht is qua vervoer trouwens erg gemakkelijk, daar komt een Nederlandse trein :!:

P.s. kijk vlak voor je weggaat even op de site van de fietskaart stichting voor de laatste wijzigingen in de route.

Bedankt, dat zijn in ieder geval al een paar concrete antwoorden!

Dan de volgende vraag:
Welke route is in de Ardennen raden jullie aan? Ik kan me zo voorstellen dat de 'hoge' Ardennen prachtig qua natuur zijn en een uitdaging om te fietsen. Maar..., hoe is het met de 'lage' variant qua natuurbeleving? En de campings in de 'lage' variant? In blogs kom ik nogal vaak de term 'armoedige campings' tegen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik de zoekterm 'Ardennen' nog even op het forum moet loslaten... :lol:

Ach, en misschien is het maar het beste om het lekker over je heen te laten komen. Maar ja, fietsen mét bagage is natuurlijk een ander verhaal en zeker als je pittige heuvels op en af moet (met nog net de laatste restverschijnselen van een biker's knee blessure, maar we hebben nog 4 maanden).

De Groene Weg is met een beetje conditie goed te fietsen als je geen bloedhekel aan heuvels hebt. 80 km per dag is best te doen (behalve op de 1e dag als je vanuit Maastricht voor de 'hoge' Ardennen kiest).
Deel 1 van de Groene Weg heb ik vorig jaar gereden als 'controlefietser'. Onderweg heb ik ook foto's gemaakt (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... eg%201.htm en verder) voor de nieuwe druk van de gids, die - als ik de auteurs goed begrepen heb - de komende lente gaat verschijnen.
In Lotharingen (het deel van Frankrijk ten zuiden van Luxemburg) zijn campings en winkels nogal dun gezaaid: de langste afstand tussen 2 campings is bijna 100 km tussen Volstroff (bij Metzervisse) en Vic sur Seille (bij Château Salins). Soms zijn winkeltjes en campings die nog in de gids worden vermeld, opgeheven. Check daarom, zeker als je de gids uit 2003 gebruikt, nog even de wijzigingen op de website van de FIS (http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /index.htm).
Beide aanlooproutes door de Ardennen zijn redelijk pittig, vooral als je nog niet zo veel getraind hebt in een heuvelachtige omgeving.
We hebben een geheel nieuwe aanlooproute gevonden, die niet door de Ardennen, maar door de Eifel gaat. Deze route start in Roermond in plaats van Maastricht en loopt via de Ruruferradweg en de Kylltalradweg naar Koblenz en dan langs de Moezel naar Cattenom, waar hij weer aansluit op de hoofdroute. Deze route is aanzienlijk lichter dan de aanlooproutes door de Ardennen. Je gaat zeer geleidelijk omhoog tot 600m over een afstand van 160 km en dan even geleidelijk weer omlaag.
Deze route is volledig beschreven in de nieuwe uitgave van Deel 1 van de Groene Weg, die in Mei 2008 zal verschijnen.
Ben van Kan, medeauteur van de Groene Weg

Wij fietsten de route vanuit Eindhoven in 3 weken, maar vonden dat eigenlijk net te krap om relaxed te fietsen. Als ik het nog eens moest doen nam ik ofwel een week extra, ofwel begon ik pas in Luxemburg, om onderweg wat meer rustdagen te kunnen inlassen en dingen te kunnen zien.

Roef