Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn - Forum Wereldfietser

Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn

Het valt me op dat vakantiefietsen rond de 16 kg wegen. Een wielrenfiets mag volgens de UCI regelementen niet minder dan 6,8 kg wegen. Het vershil is afgerond 9 kg. Dat is best veel voor een paar spatborden, een bagagedrager en bijvoorbeeld magura hs33 remmen. :wink:

Even ongenunceerd: tel nu eens 3 kg op voor spatborden, bagagedrager en hs33 remmen. Lijkt me veel, niet? dan kom ik op 9,8 kg in vergelijking met een UCI racefiets. Waar is dan de overige 6 kg voor nodig? Hoe licht kan een vakantiefiets zijn?

euhh laten we zeggen staal in plaats van titanium of carbon, kracht voor 20 kg extra bagage, bijna 1 kg meer bandengewicht, bagagedragers, naafdynamo je komt al een heel eind hoor :)

ik denk dat een goede met name stevige fiets toch minimaal 12 kg kan wegen hoor, anders zit je volgens mij zo door je frame heen.

waarom weegt een vrachtwagen meer dan een sportwagen? zelfde vraag denk ik :)

Veel vakantiefietsen worden overgeconstrueerd. Je kunt met wat moeite tot een kilo of 12 zakken. Zeker als je alleen hotelbepakking meeneemt. Veel gewicht gaat zitten in pantserbanden die je op asfalt niet nodig hebt. Net als de bij veel vakantiefietsers populaire krakelingsturen. Een goede racebocht is een stuk lichter.
catemaron schreef:Het valt me op dat vakantiefietsen rond de 16 kg wegen. Een wielrenfiets mag volgens de UCI regelementen niet minder dan 6,8 kg wegen. Het vershil is afgerond 9 kg. Dat is best veel voor een paar spatborden, een bagagedrager en bijvoorbeeld magura hs33 remmen. :wink:

Even ongenunceerd: tel nu eens 3 kg op voor spatborden, bagagedrager en hs33 remmen. Lijkt me veel, niet? dan kom ik op 9,8 kg in vergelijking met een UCI racefiets. Waar is dan de overige 6 kg voor nodig? Hoe licht kan een vakantiefiets zijn?
Het begint met een stijver frame en zwaardere vork, zwaardere velgen, dikkere banden, lager verzet met meer en grotere tandwielen, langere ketting etc, betrouwbaarheid (wie koopt er ieder jaar een nieuwe vakantiefiets? ) pomp, zwaarder zadel, kilo slot, standaard......

Een randonneur rond de 12 kilo kan best met een beetje opletten, wil je duidelijk daar onder dan wordt het al gauw exotisch of moet je onderdelen thuis laten. Smallere banden is de eerste stap, rubber is erg zwaar. Franse wedstrijdrandonneurs van 60 jaar geleden zaten op 9 kilo
m-gineering schreef:Het begint met een stijver frame en zwaardere vork,
Mee eens? En is dit echt zwaar?
Een Merling of Litespeed titanium racefiets weegt 7,8 kg. Als alle recefietsen past daar geen spatbord tussen. Maar het is een maatfiets en dus kan een verlengde voor en achtervork kan ook. Weegt misschien 0,2 kg extra. Dat is dan 8 kg.
zwaardere velgen, dikkere banden,
Dat is intressant wat zal dat dan wegen?
lager verzet met meer en grotere tandwielen,
Mmm.. het vershchil tussen een gewone racefiets en een triple is 1 tandwiel. Zal dat 0,3 kg zijn?
langere ketting

Die paar schakeltjes?
betrouwbaarheid (wie koopt er ieder jaar een nieuwe vakantiefiets? )
behoudens carbon lijkt mij staal, aluninium of titanium voldoende betrouwbaar voor een fakantiefiets. Dat gaat heus niet na 1 jaar stuk.
pomp,
yep neem je wel mee. Echter bij het wegen van een racefiets tellen de pedalen ook niet mee dus waarom dan wel een fietspomp? Appels met appels vergelijken graag. De casus was een racefiets vergeleken met een zo licht mogelijke fiets met als extra spatborden, magura remmen en een bagedrager.
zwaarder zadel,
vind ik wel reëel om mee te wegen. Echter wat is het verschil tussen een racezadel en een brooks 67? Mag dat 0,5 kg zijn?
kilo slot, standaard......
hoort er niet bij.

Kom ik totaal op ... 8,8 kg behoudens zwaardere velgen en andere banden.
Zou zeggen dat het met 10 kg moet kunnen.

Dit is volgens mij not niet zo heel ambitieus. Een santos trekk heren van 57cm begint met 10 kg http://www.santosbikes.com/customize.php

buite het feit dat er geen carbon trekking fietsen bestaan, zou het wel kunnen om daar een goed frame van te maken. het probleem is zoals alu dat het niet te repareren is.

het probleem: het bestaat niet.

en om op al die dingen terug te komen: het zijn kleine beetjes die optellen hè.

banden: marathon supreme (een van de lichtste) 690 gr racebandje
ultremo 195 gram.

ook al een kilo

het telt gewoon op

ThomasR schreef:het telt gewoon op
Klopt helemaal. Als ik begin met het bouwen van een fiets begin ik met een relatief licht dingetje maar eenmaal alles erop dan valt het gewicht toch altijd weer tegen.

ThomasR schreef:buiten het feit dat er geen carbon trekking fietsen bestaan, zou het wel kunnen om daar een goed frame van te maken.
Thomas ik heb carbon toch zelf al gediskwalificeerd als materiaal? Ik schrijf :"behoudenss carbon" en bedoel daarmee dat dit matriaal voor een vakantiefiets te kwetsbaar is.
het probleem is zoals alu dat het niet te repareren is.
Yep alu is niet lasbaar. Echter, een goed gebouwd frame zal in de regel niet gelast hoeven worden. http://www.vanherwerden.nl/
Ik lees nu circa een jaar diverse fora over fietsen en ben nog geen horror verhaal tegengekomen over frames die gelast moesten worden. 't Zal heus wel bestaan en je zult maar net die éne pechvogel wezen. Zelf heb ik een fiets van meer dan 25 jaar oud en geen centje pijn hoor :wink: .
het probleem: het bestaat niet.
Ja, en vandaag merkte ik op dit forum dat een fietsfabrikant meekijkt. Dus... Ik zie geen reden dat een fietsfabrikant niet iets gaat ontwikkelen adv ideën die op dit forum gefentileerd worden. :roll:
en om op al die dingen terug te komen: het zijn kleine beetjes die optellen hè.
Zie mijn eerder posting appels met appels verglijken graag!
banden: marathon supreme (een van de lichtste) 690 gr racebandje
ultremo 195 gram.

ook al een kilo
1380 gram versu 380 gram.

wel een kilo banden , een halve kilo zadel, 200 gram versnellingen , zwaardere velgen ook nog een halve kilo.

om op dat appelen ding terug te komen, met een racefiets ga je misschien weg zonder pomp enzo maar in de praktijk heb je dat wel mee met de trekkingfiets.

tja als je ultralicht gaat misscien inderdaad niet veel meer maar ik ken niemand die het doet.

catemaron schreef:Ik lees nu circa een jaar diverse fora over fietsen en ben nog geen horror verhaal tegengekomen over frames die gelast moesten worden.
Het enige verhaal over een gebroken frame dat ik ken, gaat over de vorige fiets van ons aller Frank van Rijn. Hij liet zijn gebroken frame overigens niet lassen. Zijn sponsor. Gazelle, stuurde hem per speciale koerier een nieuw speciaal gemaakt frame.

Ben

Volgens de paklijst van Jim is zijn vakantiefiets 10kg

http://gonl2.brinkster.net/engeland2007 ... bagage.htm

Maar dan kun je ook minimaal bagage mee nemen .... en daar sta je dan op Cuba zonder reserve buitenband ... (sorry Jim ... grapje :wink: )

Maar Jim die gaat met z'n Specialized Sirrus Comp (met Shimano 105-groep) ook rustig onverhard ... dus het kan allemaal wel ... maakt het extra avontuurlijk.


Afbeelding
Catemaron schreef:
> behoudens carbon lijkt mij staal, aluninium of titanium voldoende > betrouwbaar voor een fakantiefiets.
> Dat gaat heus niet na 1 jaar stuk.

Het kan ook binnen één jaar stuk...

>Mmm.. het vershchil tussen een gewone racefiets en een triple is 1 tandwiel. Zal dat 0,3 kg zijn?
Het kleine voorblad zelf weegt niet veel, maar het verschil in de constructie en uitvoering van de crank zal meer uitmaken. Wat echt meer uitmaakt is dat wielrenners achter kleinere kransjes hebben. In plaats van een 11 en 12 hebben vakantiefietsers dan een 24 en een 28, en in de niet heel dure uitvoeringen zijn dat zware stalen platen.

> bij het wegen van een racefiets tellen de pedalen ook niet mee dus waarom dan wel een fietspomp?

Leuk grappenmaker ben jij, zo kun je elk onderdeel uitsluiten van weging.

> vind ik wel reëel om mee te wegen.
> Echter wat is het verschil tussen een racezadel en een brooks 67?
> Mag dat 0,5 kg zijn?

Meer, want een B67 weegt 85o gram. Maar vergeet ook de superlange dikke zadelpennen van vakantiefietsen niet. Die zijn meestal dikker dan de buis waar ze in gaan.

> alu is niet lasbaar

Pardon?

Groetjes,

Leon
Leon schreef: > bij het wegen van een racefiets tellen de pedalen ook niet mee dus waarom dan wel een fietspomp?

Leuk grappenmaker ben jij, zo kun je elk onderdeel uitsluiten van weging.
:D Grappig dat zoveel mensen de fietspomp mee willen wegen. Ik heb mijn fietspomp op de weegschaal gelegd en hij weegt 200 gram. En tja als we zo beginnen mijn sigg-bidon weeg 150 gram en ik neem er twee mee. Om nog maar te zwijgen van de fietsbel het achteruitkijkspiegeltje etc. Je kan genoeg aan de fiets hangen en hem zwaarder maken. Waarom dan niet meteen een verende voorvork??
Echter wat is het verschil tussen een racezadel en een brooks 67?
> Mag dat 0,5 kg zijn?

Meer, want een B67 weegt 85o gram. Maar vergeet ook de superlange dikke zadelpennen van vakantiefietsen niet. Die zijn meestal dikker dan de buis waar ze in gaan.
Zadelbuizen zijn inderdaad wel erg lang. Zou je daar niet een stukje vanaf kunnen zagen?

off-topic
:P En melig natuurlijk: maar als de zadelbuis meestal dikker is dan de buis waar hij ingaat? Hoe krijg je de zadelbuis er dan in?
alu is niet lasbaar

Pardon?
Goed je hebt gelijk dit is wat kort door de bocht van mij. Alu is in verweggiestan met de daar aanwezige (meestal beperkte) middelen (heel vaak) niet door de plaatselijke bevolking te lassen, als het kapot gaat. Dit in tegenstelling tot staal.

On-topic
De UCI stelt een minimum gewicht van 6,8 kg aan een racefiets. Ik zou dan verwachten dat het klaarblijkelijk technisch mogelijk is om de fiets lichter te maken. Nu weet ik onvoldoende van de achtergrond van het UCI reglement. Ik veronderstel (en weet dus niet zeker) dat onder het gewicht van 6,8 kg er consessie gedaan worden aan de constructie of de sterkte van de fiets. Met andere woorden een licht kereltje kan op een lichtere fiets kan rijden dan een zwaardere kerel en zou dan een materiaalvoordeel hebben. Ook stelt het UCI regelement (vrij vertaald) dat een racefiets voor een consument te koop moet zijn. Dan zou ik als consument en relatieve leek verwachten dat ik (misschien 90 kg zwaar) op een recefiets kan stappen en zonder (veel) problemen wegrijden.
Op een moderne racefiets passen in de regel geen spatborden en ik weet niet of een bagagedrage er op gemonteerd kan worden. Echter met deze zaken erbij ben je wel al een heel eind opweg om lichtbepakt een meerdaagse fietstocht te maken.

In dit draadje staat een voorbeeld van een fiets van 10 kg. Dat is nogaltijd 3,2 kg zwaarder. Voor spatborden en een bagagedragen lijkt het me veel.

dit kan grof overkomen.. als je toch gelijk wilt hebben waarom stel je de vraag dan? en racefiets is nu eenmaal geen reisfiets dus je kan het gewicht gewoon niet vergelijken...

als jij op een racefiets van 6,8 kg goed kan fietsen met 20 kg bagage ga vooral je gang... de bergen zullen er alleen maar makkelijker op worden.

ik vind het een beetje maf eigenlijk, ik houd het op staal en stevig al is dat wat zwaarder...

Een Snel Expedition (maatbouw van Columbus Cyber buis) is erg licht. Ik heb wel eens kaal frame van een Koga Signature in handen gehad, en dat weegt ook akelig weinig (en is toch bizar stijf). Dus de winst valt meer in de componenten te behalen lijkt mij. (vouwbandje, titanium Tubus racks, lichtere biba's enzovoort.)

Of anders een titanium frame van Van Nicholas of een Easy Tirohler.

Zijn er mensen die al eens op een Van Nicholas hebben gereden met volledige bepakking? Zoals bijvoorbeeld De Pioneer met Rohloff?

Ik zal morgen aan de fabrikant vragen of ik er een op test kan krijgen, want het is wel een heel erg mooie fiets :lol:
En het is altijd leuk om nieuwe fietsen te testen.

mooi inderdaad, en dat begint al in de richting van catemaron zn idee te komen.

De eerste vraag die beantwoord moet worden is wat je met de fiets wilt doen. De Tour de France met materiaalwagen erbij? 7 kg is dan prima. De Zijderoute in je eentje met een racefiets? Liever niet dus.
Naarmate je meer meeneemt, jezelf zwaarder bent, en het terrein ruwer wordt, belast je je fiets meer. Die moet dus stijver en steviger zijn, en geschikt voor een ander terrein dan nieuw asfalt. Voor je veiligheid en plezier moet de fiets ook nog eens flink betrouwbaarder zijn. Het heeft niet zoveel zin de wijsneus uit te hangen door die simpele mechanische wijsheden in twijfel te trekken.
Nu gaat niet iedereen de Zijderoute doen, en het is dus wel een legitieme vraag of er een ander optimum is tussen dat van fietsen voor heel zwaar gebruik of racefietsen. Wie een snelle fiets zoekt om zonder veel bagage van hotel naar hotel te racen over asfalt kan het beste een audax fiets kopen (een "racefiets" met net wat bredere banden en een iets comfortabeler en rustiger geometrie). Zet er een lichte achterdrager op en hang daar twee voortasjes aan met samen 8-10 kg (of koop een grote 20 liter zadeltas voor een heel klassieke look), en je kunt feestvieren en grote dagafstanden rijden. Diverse maatbouwers in Nederland kunnen dit nog bouwen (bijvoorbeeld m-gineering fifty seven). Wil je minder (?) uitgeven, laat dan een Thorn Audax Mk3 uit Engeland komen voor 900 pond (of 300 pond voor een frame), of als je het nog goedkoper wilt, koop dan voor 100 euri een stalen racefiets van twintig jaar geleden, waarop nog bandjes van 32 mm met spatborden pasten, en knap die een beetje op.
Als je wel wilt kamperen, dan kun je proberen of je met alleen achtertassen toe kunt. Dat scheelt al gauw ook weer 2 kg voor tassen en voordrager, afgezien van de bagage die je thuislaat. Op die manier kun je als je niet naar heel woeste en koude streken gaat uitkomen met 13-15 kg bagage. Dan mag het frame ook wel weer wat lichter zijn. Je kunt dan denken aan een klassieke Engelse stijl randonneur met racebocht, cantilever remmen, 35-40 mm bandjes etc. Als je daar snelle bandjes op zet rijdt het erg lekker. Zet er stevige 40 mm banden op en je komt nog erg ver.
Wim

ThomasR schreef:dit kan grof overkomen.
:? Ben inderdaad even een stukkie gaan fietsen.
Mijn vorige posting kwam waarschijnlijk te eigenwijs en betweterig over. Sorry het is niet mijn bedoeling om mensen te irriteren.

:lol: Ik hoop dat je ook mijn kant kunt zien. Mijn vraag is al heel vaak afgedaan op de manier van Frank van Rijn. Gewicht van de fiets? Wat dacht je van die 30 kilo bagage die je meezeult. Tja dan voel ik me niet erg serieus genomen.

:oops: Ik schoot uit mijn slof en waarschijnlijk werd ik getriggerd door de discussie of de fietspomp meetelt in het gewicht. Mijn fout, dat had ik niet moeten doen.

Goed opnieuw dan misschien? :P
Tot dusver: een fiets van 12 kg is goed te doen.
Eric komt met een voorbeeld van iets meer dan 10kg. En een erg mooie fiets zo te zien.
En er is een voorbeeld van een 10 kg fiets.

Stel we zijn heel ambiteus en zijn bereid om confort in te leveren. Wat gebeurt er als je een fiets van 9 kg wilt? Heb je dan nog een fiets waar je gelukkig me bent of heb je dan zoveel ingeleverd op gebied van comfort etc. dat een fietsvakantie alleen nog snot voor de ogen kilometer vreten wordt?

catemaron schreef:Wat gebeurt er als je een fiets van 9 kg wilt?
Dan moet jij overwerken en ga ik op vakantie :D :D :D :D

:lol: :lol: :lol: :lol: Ja, je hebt gelijk. Kan maar beter wachten tot ik de loterij gewonnen heb :lol: :lol: :lol: :lol: