Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rohloff intern of extern? - Forum Wereldfietser

rohloff intern of extern?

Hallo,

wat is er nu eigenlijk beter? de interne schakeling of de externe?

M.A.W. heeft de interne een groot nadeel voor op een wereldfiets?

ik dacht altijd dat intern iets minder gevoelig was voor externe "verstoorders" zoals keien enzo, en dat de interne wat onhandiger te verwisselen was.

wat kan ik best nemen voor mn wereldfiets?

groetjes, Thomas

beste ThomasR,

Ik heb min interne laten vervangen door externe omdat bij externe de kabels een standaard maat hebben, ook aan elkaar geknoopte remkabels kunnen functioneren. Inyterne kabelmaat is smaller en afwijkend, bovendien zit je met die bajonetsluting. Bij externe gewoon met de grote scjroef externe deel er af halen en hup wiel er uit. gr Rob

Bij de interne moet inderdaad het schakelkabeltje eens in de 10.000 km vervangen worden.
Maar met de rohloff easy kabel set, is dit makkelijker dan het vervangen van een schakelkabel bij de externe.

De interne schakelt iets soepeler en met minder speling.

Marco
ThomasR schreef:Hallo,

wat is er nu eigenlijk beter? de interne schakeling of de externe?

M.A.W. heeft de interne een groot nadeel voor op een wereldfiets?

ik dacht altijd dat intern iets minder gevoelig was voor externe "verstoorders" zoals keien enzo, en dat de interne wat onhandiger te verwisselen was.

wat kan ik best nemen voor mn wereldfiets?

groetjes, Thomas
extern: tehenwoordig ok, vroeger liep het erg zwaar, past op rare fietsen bv met kleine wielen, rare kabelloop, als je schijfremplannen hebt, als je het makkelijk vindt, verschuiven van het wiel (bv horizontale padden) heeft geen invloed op de kabelspanning

intern: werkt, intern plus extra easyset is nog altijd goedkoper dan een externe box, intern is minder opvallend (sommigen vinden dat belangrijk ;) ), geen groot uitsteeksel

Ik ben net de handleiding van Rohloff aan het lezen, pagina 38.

"Bij de externe schakelsturing lopen de schakelkabels onafgebroken door tot de schakelbox......

Als de schakelkabel breekt, kan van buitenaf elke gewenste versnelling worden gekozen. Dat maakt de externe schakelsturing aantrekkelijk voor op reis en voor dagelijks gebruik."

Begrijp ik hieruit dat je met een externe schakelsturing bij pech onderweg altijd nog met gereedschap de juiste versnelling kan kiezen, terwijl je bij een interne schakelsturing eerst de kabelbreuk moet repareren?

ik heb ondertussen een naaf met externe schakeling, je kan er gewoon aan een moer draaien om te schakelen, desnoods met een tang.
Bij de interne zu je hiervoor heel de zijkant moeten wegnemen.

Dat was idd ook een reden waarom ik voor externe gekozen had. Gewoon met tang even schakelen .Rob

Met tijdig onderhoud en een easy kabelset is dit gewoon niet eens nodig. Intern ziet er zoveel strakker en netter uit, dat voor mij de keus simpel was.
Willem

Hoi Willem, Wat is dat eigenlijk, die easy kabelset. Toen ik met de Rohloff begon was dat er nog niet (zover ik weet) en koos ik voor extern. Rob

dat is de interne schakelkabel al voorgeknipt en op het rolletje dacht ik,

Ik heb er aan geacht, maar gezien de verkrijgbaarheid niet voor gekozen.

Nessie schreef:Ik ben net de handleiding van Rohloff aan het lezen, pagina 38.

"Bij de externe schakelsturing lopen de schakelkabels onafgebroken door tot de schakelbox......

Als de schakelkabel breekt, kan van buitenaf elke gewenste versnelling worden gekozen. Dat maakt de externe schakelsturing aantrekkelijk voor op reis en voor dagelijks gebruik.
Grapjurken: als de 1.2mm kabel van shifter naar naaf breekt kun je met de externe box schakelen met een steeksleutel, met een interne trek je gewoon aan de harmonica van het dunne interne schakelkabeltje *) ;)

*) ja, als dat dunne kabeltje breekt is de externe box uiteraard wel veel handiger

nou wat zou eer breken het dunne of het dikke :twisted: :twisted: :twisted:

maakt niet meer uit eigenlijk, ik ben zeker dat ik blij ga zijn met mijn externe

groetjes, Thomas

Ik heb inmiddels 10.000 km gereden en het kabeltje van mijn interne schakeling zag er nog zo goed uit dat ik besloten heb om het nog niet te vervangen. Voor het geval dat ie breekt heb ik een easy kabelsetje bij me. Maar ik kan me voorstellen dat als je op wereldreis gaat dat je voor zekerheid en dus een externe kiest.

Groetjes,
Frank

alime schreef:Hoi Willem, Wat is dat eigenlijk, die easy kabelset. Toen ik met de Rohloff begon was dat er nog niet (zover ik weet) en koos ik voor extern. Rob
Beschrijving met plaatje op www.m-gineering.nl/rohloff.htm

Ik heb een externe en ik vind die ontzettend makkelijk. Ff de grote schroef met de hand losdraaien, 2 dopmoeren los en mijn achterwiel wipt eruit. Niet dat het bij de interne nu zoveel moeilijker is, maar goed. Wat ik nog even wil opmerken over het schakelen als de kabel is gebroken: met een steeksleuteltje 8 gaat dat probleemloos, maar ik kon hem laatst zelfs met de handverstellen. Dat wil je niet de hele middag doen, maar het kan wel. Of een multitool, kan ook als je dan maar wel erg oppast voor het beschadigen van het messing 6-kantje.