Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Euhh..ja...weer over banden :oops: - Forum Wereldfietser

Euhh..ja...weer over banden :oops:

Sorry dat er weer een vraag is over banden. Maar op het moment heb ik de volgende maat erop liggen:

28x1 5/8 x 1 3/8 (37-622)

Ik ben op zoek naar nieuwe banden en vroeg mij af wat het grote verschil is met de maat:

28x1.5 (40-622)
of
28x1.6 (42-622)

Ik snap dat de band breder is. Maar wat is nu het verschil van 1 5/8 x 1 3/8 naar 1.5 of naar 1.6?? Gaat dit ook alleen om de breedte? Wat gebeurt er met de hoogte van een band?

Jarl
Jarl schreef:Sorry dat er weer een vraag is over banden. Maar op het moment heb ik de volgende maat erop liggen:

(37-622)

Ik ben op zoek naar nieuwe banden en vroeg mij af wat het grote verschil is met de maat:
(40-622)
of
(42-622)
maak het jezelf makkelijk en gebruik de ETRTO aanduiding.

je eerste vraag is:

wat is het verschil in breedte tussen een band 37mm breed, 40mm breed of 42mm breed? Moet je zo geformuleerd zelf kunnen verzinnen

en het verschil in bandhoogte? bij fietsbanden mag je er van uitgaan dat de breedte gelijk is aan de hoogte, dus een aspectratio van 100%


hoe hoog/breed een band echt is ligt ook aan de vorm van het karkas (met noppen is breder als een rond wegprofiel) de breedte van de velg en hoe eerlijk de fabrikant is
Jarl schreef:Wat gebeurt er met de hoogte van een band?
De hoogte wordt ook groter. Het karkas van een band, dat de kracht van het luchtdrukverschil opvangt, zal immers onder invloed van die luchtdruk nagenoeg een cirkelvorm aannemen van de ene naar de andere velgrand. Hoeveel een dikker model van een band ook hoger uitvalt hangt mede af van de breedte van de velg en de hoeveelheid profiel die op het loopvlak is aangebracht. Het profiel steekt immers altijd uit buiten de genoemde cirkel.
Maar de band word in ieder geval hoger, en je kunt inderdaad niet alleen in de breedte maar ook in de hoogte klem komen te zitten als je een te "brede" band monteert.
Groeten,
Leon
m-gineering schreef:... bij fietsbanden mag je er van uitgaan dat de breedte gelijk is aan de hoogte, dus een aspectratio van 100%
Ja, maar waar begin je met meten aan de binnenkant?
m-gineering schreef:... en hoe eerlijk de fabrikant is
:lol: :lol: Had ik nog vergeten :lol: :lol:

Bedankt voor de snelle antwoorden. Was waarschijnlijk weer eens te lui om te zoeken :oops:

Heb besloten de Marathon Plus 40-622 te bestellen.

Jarl
Leon schreef:
m-gineering schreef:... bij fietsbanden mag je er van uitgaan dat de breedte gelijk is aan de hoogte, dus een aspectratio van 100%
Ja, maar waar begin je met meten aan de binnenkant?
Ik begin altijd met meten aan de buitenkant :lol:

Maar als je wil weten wat de banddiameter is kun je in eerste instantie 2 x de breedte optellen bij de hildraaddiameter, dus 42 + 42 + 622= 706

Had je eerst een 37mm band dan leg je er een 5mm dikkere strook over om te passen of je met een 42mm band een kans maakt