Martin E. van Doornik schreef:Ik heb de kaart van de Fietsweb gezien. De route
J kan beter verlegd worden: vanaf Heidelberg via Straatsburg (pittoreske stad met kathedraal en talrijke vakwerkhuizen), Freiburg, Titisee, Bonndorf, Schaffhausen (Rheinfall), Stein am Rhein, Bodensee, Bregenz en Feldkirch. Deze route heb ik gefietst en wat heb ik ervan genoten
! De pittige klims in het Zwarte Woud maar voor lief genomen. Eindbestemming: Davos in Zwitserland waar ik familie heb wonen. Zou ik zo weer doen. Terug naar huis per vliegtuig vanaf Zürich per DC-9, kosten Zw.Fr. 242,–. Fiets zonder doos zo het vliegtuig in!
Stom van me
, want ik vergat te vermelden dat ik naar Zwitserland heb gefietst
in mei 1974, nu al bijna 34 jaar geleden. Maar de herinneringen zitten nog zo sterk in mijn hoofd. Het is dan ook een hele mooie fietstocht geworden. Ik was toen 23 jaar jong. Het jaar 1974 was voor mij een rijkelijk gevuld fietsjaar, want in januari 1974 heb ik (in de sneeuw) in New Hampshire (USA) rondgefietst en in april 1974 heb ik nog een keer in Amerika gefietst: Washington DC, Virginia, Florida, Rhode Island en Massachusetts. In augustus 1974 fietste ik van Waddeneiland tot Waddeneiland.
Ik startte in Köln (Keulen) na een treinreis vanuit Hilversum (ik woonde in die tijd in Blaricum). En dan 1092 kilometer gefietst met overnachtingen in 11 jeugdherbergen met Davos als bestemming. Ik heb maar liefst vijf landen aangedaan. Ik heb praktisch niets voorbereid, gewoon meteen de deur uit gegaan zonder reserveringen vooraf. Alleen het jeugdherberg-adressenboek van de IYHF Europe en enkele landkaarten. Wel schreef ik een brief aan familie in Davos dat ik eraan zou komen. Het weer werkte erg goed mee, geen spat regen gehad. Alleen wel sneeuw gehad toen ik een week logeerde bij familie in Davos, maar die ligt dan ook op 1560 meter hoogte. Het lag in de bedoeling dat ik vanuit Davos zou doorfietsen naar Milaan in Italië, maar de Zwitserse Fluëlapas was nog gesloten, zodat ik in Zürich het vliegtuig naar huis heb genomen. Hieronder een
fotoverslag (met ondertiteling): klik op het zwarte pijltje rechtsonder voor de volgende foto's en klik op de foto voor een vergroting. Alle foto's (dia's) heb ik zelf genomen en op de diascanner gedaan. Veel kijkplezier!
http://www.mijnalbum.nl/Album=GJ6XXHPI