Additionally, paste this code immediately after the opening tag: icebiking - Forum Wereldfietser

icebiking

Ter inspiratie van alle romantische bikkels: http://www.icebike.org/

Leuke site met veel info over kleding bij lage temperaturen. Met verrassende conclusies, zoals sandalen zijn beter bij lage temperaturen dan standaard fietsschoenen.

Hele leuke site met goede tips. Het was vandaag knap koud op de fiets.

Hoe voorkom ik dat mijn bidon doppen vast vriezen? Als ik ze open laat vriest het gat dicht. Knap koud aan je lippen om de dop te laten ontdooien....

Wie heeft de tip?

Eric

Eric op de Fiets schreef:Hele leuke site met goede tips. Het was vandaag knap koud op de fiets.

Hoe voorkom ik dat mijn bidon doppen vast vriezen? Als ik ze open laat vriest het gat dicht. Knap koud aan je lippen om de dop te laten ontdooien....

Wie heeft de tip?

Eric
MTB bidon met extra klep over de tuit? Camelbak?, Vriespuntverlagen met sportdrank?

m-gineering schreef:MTB bidon met extra klep over de tuit? Camelbak?, Vriespuntverlagen met sportdrank?
camelbak? met een meter slang in de buitenlucht weet je zeker dat dat dicht vriest.

Marco Meijerink schreef:
m-gineering schreef:MTB bidon met extra klep over de tuit? Camelbak?, Vriespuntverlagen met sportdrank?
camelbak? met een meter slang in de buitenlucht weet je zeker dat dat dicht vriest.
:idea: dan moet je dat dus niet doen! :D

Onder matige omstandigheden kun door vaak te drinken het verstoppen proberen voor te blijven, maar zekerder is het om de slang leeg te blazen. En draag het systeem onder je jas.
Vul je hem met Jaegermeister dan is het dichtvriezen uiteraard minder kritisch, maar dat kent weer andere problemen ;)

Ook daar heeft Camelback wat op gevonden, http://www.camelbak.nl/product_info.php ... ucts_id=71, ja je moet je geld toch ergens aan uitgeven!

John Tetz meent dat lage temperaturen
een verdubbeling van de rolweerstand veroorzaken ( -5° / +25° )

bij lage temp is het risiko op blessures groter
(knieen , plaatselijk zweten ...)

wat is koude
er is veel verschil
bvb bij laaghangende wolken / mist < > ipv droog en een zonnetje
bvb bij wind (!) > windichte kledij is minder ademend (?)
bvb bergaf (rijwind)

voor mij mocht de site wat minder (roos)kleurig

door verschillen in lichaamsbouw
kan de een al beter tegen koude dan de andere

Eric op de Fiets schreef:Hele leuke site met goede tips. Het was vandaag knap koud op de fiets.

Hoe voorkom ik dat mijn bidon doppen vast vriezen? Als ik ze open laat vriest het gat dicht. Knap koud aan je lippen om de dop te laten ontdooien....
Deze bidons vriezen ook niet makkelijk dicht

Afbeelding

niet dicht, maar wel vast :lol: