Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen vanuit Ushuaia - Forum Wereldfietser

Vliegen vanuit Ushuaia

Ik las dat velen onder jullie die een fietstocht door Zui-Amerika deden, uiteindelijk in Ushuaia eindigen. Wij hebben dit ook zo gepland, zijn nu zelfs onderweg. We hebben alleen nog een vraagje: waren vinden jullie die fietsdozen voor de terugvlucht? Hebben ze die op de luchthaven, kan je die ergens bekomen, of moet je zelf iets ineen knutselen?

Doe je fiets nooit in een doos, maar in een VK-fietshoes. In de hoes kun je allerlei beschermend materiaal om je fiets stoppen: folie, bubbeltjes plastic en karton dat je ter plekke bij elkaar kunt scharrelen. Na de vlucht laat je dat materiaal op een verantwoorde wijze achter en de hoes vouw je optot een dun A-viertje, dat gemakkelijk meekan op de fiets.

Hmmm,

Fietshoes hebben we niet bij de hand en bovendien er door de vliegtuigmaatschapijen van ons verwacht dat we de fiets in een doos steken...
Ik blijf me afvragen hoe al die fietsers met Usuaia als eindbestemming dat doen...

Karlien schreef:Hmmm,

Fietshoes hebben we niet bij de hand en bovendien er door de vliegtuigmaatschapijen van ons verwacht dat we de fiets in een doos steken...
Ik blijf me afvragen hoe al die fietsers met Usuaia als eindbestemming dat doen...
Er zijn maar weinig luchtvaartmaatschappijen die echt eisen dat je fiets in zo'n onding van een doos moet. Zelfs de fietsonvriendelijke KLM stelt het niet verplicht, ook al beweren de dames in de blauwe mantelpakjes op Schiphol Amsterdam Airport van wel. De luchtvaartmaatschappijen vinden die dozen wel prettig , want ze stapelen lekker: een stapeltje koffers in een container, fietsdoos er plat bovenop en de beladers kunnen er weer loodzware Samsonites op smijten. Niet echt goed voor je fiets.
Ushuaia is een stad met 50.000 inwoners. Daar moet echt wel verpakkingsmateriaal voor je fiets te vinden zijn: karton en bubbeltjesplastic.

Hoe minder verpakkings materiaal, hoe voorzichtiger men met je fiets om gaat.

Hoi Karlien,

In Chili worden in wit- en bruingoedwinkels mountainbikes verkocht en daar hebben ze ook dozen. Al moet je ze nog wel op maat maken. En anders neem je gewoon twee koelkastdozen.

Houd er rekening mee dat LAN wel eens geld kan vragen voor de fietsen, ook al zijn ze erg vriendeiljk. Ze rekenen hiervoor 6 kg. overgewicht.

Oh ja, op de Fiets- & Wandelbeurs geven Carla en ik een lezing over onze tocht door Chili (van Santiago naar Coyhaique). Zie ook: http://www.carlaeneric.nl

Succes! En ik wens je niet teveel wind en regen toe :lol:

Eric Schuijt schreef:Hoi Karlien,

In Chili worden in wit- en bruingoedwinkels mountainbikes verkocht en daar hebben ze ook dozen. Al moet je ze nog wel op maat maken. En anders neem je gewoon twee koelkastdozen.

Houd er rekening mee dat LAN wel eens geld kan vragen voor de fietsen, ook al zijn ze erg vriendeiljk. Ze rekenen hiervoor 6 kg. overgewicht.

Oh ja, op de Fiets- & Wandelbeurs geven Carla en ik een lezing over onze tocht door Chili (van Santiago naar Coyhaique). Zie ook: http://www.carlaeneric.nl

Succes! En ik wens je niet teveel wind en regen toe :lol:
Ushuaia ligt niet in Chili, maar in Agentinie. Er tegenover ligt het Chileense Puerto Williams, maar dat is niet meer dan een marinebasis met een paar huizen buiten de poort.

Op het vliegveld in Ushuaia hebben wij onze fietsen aangeboden zonder enige verpakking.
Was geen probleem. (in 2003)

Maar het hangt altijd af van de dame waarbij je incheckt.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Op het vliegveld in Ushuaia hebben wij onze fietsen aangeboden zonder enige verpakking.
Was geen probleem. (in 2003)

Maar het hangt altijd af van de dame waarbij je incheckt.

Groeten,

Marco
In Ushuaia kan veel. De vraag is of ze het in Buenos Aires ook zo accepteren. Ze doen daar wel eens Heel Erg moeilijk wanneer je je niet aan de regels van de maatschappij houdt. mar wie overtuigingskracht heft komt een heel eind ;o)
Onze ervaring is dat dozen altijd geaccepteerd worden en soms ook geeist (ook door KLM). Onze fietsen zijn nog nooit geschadigd. Een keer hebben we ze in bubbeltjesplastic gewikkeld, dat werkte ook.
Van de week las ik dat er in Ushuaia drie outdoorwinkels zijn, die zouden je toch op weg moeten helpen. Je bent niet de eerste die vandaaruit met de fiets vliegt.
Deze winter (nov-jan) willen wij daar ook fietsen. Wie heeft er tips voor vluchten richting het zuiden van Chili?

succes nog!
Els
Oh ja, Carla en ik hebben een filmpje gemaakt over onze tocht:-)
Ondertussen zijn we al geruime tijd terug van onze prachtige reis.
Fietsdozen hebben we gevonden bij een lokale 'handelaar in karton' waar je kartonnen dozen vindt in alle maten en vormen. De 'información turistico' heeft ons hierheen gestuurd. Wij hebben van 4 dozen voor kinderfietsen er uiteindelijk 2 gemaakt. Na 3 vluchten bleef er wel niet veel meer vanover, maar onze fietsen kwamen heel aan in Brussel (met uitzondering van 1 reflector).
BTW: de outdoorwinkels konden ons niet verder helpen
Vanaf Ushuaia (februari 2009) met LAN Chile naar Santiago de Chile gevlogen, tussenstop in Punta Arenas. (Deze vlucht wordt alleen in het hoogseizoen 3x per week uitgevoerd).
In Ushuaia een rol (50 meter) bubbeltjes plastic gekocht (per meter ging niet). Fietsen daarmee ingepakt en de fiets is zonder beschadiging aangekomen.
We hebben geen overgewicht voor de fiets betaald. Fietsers in hetzelfde vliegtuig die bij een andere medewerker ingecheckt hebben, hebben wel overgewicht moeten betalen.
Op 11 augustus 2009 geven Carla en ik een lezing over onze tocht vanaf Santiago de Chile naar Ushuaia (en nog een stukje verder). Pakweg 5.000 kilometer in vier maanden.

Je kunt je aanmelden via de website van De Vakantiefietser.
Wouter schreef:Vanaf Ushuaia (februari 2009) met LAN Chile naar Santiago de Chile gevlogen, tussenstop in Punta Arenas. (Deze vlucht wordt alleen in het hoogseizoen 3x per week uitgevoerd).
In Ushuaia een rol (50 meter) bubbeltjes plastic gekocht (per meter ging niet). Fietsen daarmee ingepakt en de fiets is zonder beschadiging aangekomen.
We hebben geen overgewicht voor de fiets betaald. Fietsers in hetzelfde vliegtuig die bij een andere medewerker ingecheckt hebben, hebben wel overgewicht moeten betalen.
Zaten de fietsen van die fietsers die overgewicht moeten betalen wel in dozen? Zo'n onding van een doos weeg nl ook een paar kilootjes extra!