Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam - Valence per TGV - Forum Wereldfietser

Amsterdam - Valence per TGV

Heeft een van jullie ervaring met deze route naar het zuiden. Met name is een gewone goedkope fietshoes voldoende verplakking? De officiele eisen 120x90 cm lijken me nl. vrij streng.
Mvg,
Jan de Boer

Nee, geen ervaring hiermee.

willem.megens schreef:Nee, geen ervaring hiermee.
Flauw hoor Willem :lol:
Enne waar heb je nu eigenlijk wel gefietst?

Latere toevoeging 8-12-07 > Jammer genoeg heeft Willem zijn onderschrift waar ik op doelde weggehaald. Hij noemde daar alle landen waar hij niet had gefietst :wink: Vond hem wel grappig.

Je hebt gelijk en zet me helemaal op mijn plaats Blanche, mijn excuses, ik zal bescheiden blijven.

Jan,

Er zijn TGV's waar de fiets in het hoes moet en waarbij het pakketje niet groter mag zijn dan 120 X 90. Het pakketje moet worden neergelegd in een van grote bagagerekken.
Er zijn ook gerenoveerde TGV's met fietsplaatsen, waarbij je fiets niet hoeft te worden gedemonteerd. Dit zijn slechts een paar plaatsen bij een kop op staart van de trein. Deze fietsplaatsen moeten worden gereserveerd. Dit kost 10, - Euro.

Informeer bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
De Treinreiswinkel zit ook in Amsterdam: Singel 393, in het pand waar tot vorig jaar reisboekhandel Pied a Terre zat. Pied a Terre zit nu op de Overtoom 135/137.
De Treinreiswinkel is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 2 en 3 februari in de Amsterdam-RAI: www.fietsenwandelbeurs.nl

Oktober 2008: enkele reis met de TGV van Brussel naar Avignon.
De enige opmerking die de dienstdoende cuducteur maakte was dat de fiets in een hoes moest. Ik heb de wielen en de voordrager van de fiets gehaald waardoor de fiets ongeveer 150cm lang was. Dus toch iets langer dan de toegestane max 120 cm. Ik heb de fiets op het balkon met een een spin tegen het bagagerek vastgemaakt, en niemand die een opmerking heeft gemaakt. Ook over het meenemen van meer dan de toegestane 3 bagagestukken werd niet moeilijk gedaan.

Toon

Toon schreef:Oktober 2008: enkele reis met de TGV van Brussel naar Avignon.
De enige opmerking die de dienstdoende cuducteur maakte was dat de fiets in een hoes moest. Ik heb de wielen en de voordrager van de fiets gehaald waardoor de fiets ongeveer 150cm lang was. Dus toch iets langer dan de toegestane max 120 cm. Ik heb de fiets op het balkon met een een spin tegen het bagagerek vastgemaakt, en niemand die een opmerking heeft gemaakt. Ook over het meenemen van meer dan de toegestane 3 bagagestukken werd niet moeilijk gedaan.

Toon
Helaas is de ene conducteur de andere niet. Als meneer of mevrouw regels-zijn-regels op je trein dienst heeft, loop je dus altijd het risico dat je met je fiets wordt geweigerd. Helaas heeft geen enkele TGV die van Brussel-Zuid vertrekt officiele fietsplaatsen. Vanaf Rijsel heeft nu meer dan 60% van de TGV's officiele fietsplaatsen

In 2006 de omgekeerde reis gedaan met twee fietsen. Valence - Brussel Zuid gedaan met de fietsen ingepakt:
Afbeelding

Afbeelding

En deze in Brussel uitgepakt en op de Benelux gezet. Werkte heel behoorlijk.

Het grootste probleem was eigenlijk Valence centrum naar Valence TGV, dat kostte ons uiteindelijk twee taxi's, omdat 2 fietsen + bagage niet in 1 taxi pastten.