Hallo iedereen,
al een tijdje hoor ik vrij veel positieve berichten over de Rohloff naven. Zelf heb ik afgelopen zomer een nieuweSantos Travelmaster gekocht omdat ik geen goede vakantiefiets had. Omdat mijn budget toen beperkt was maar omdat ik grote problemen had met mijn vorige fiets, heb ik toen voor de goedkoopste Santos fiets gekozen. Deze heeft een Deore versnellingsgroep. Nu gebruik ik mijn fiets ook voor woon-werkverkeer en ik moet de ketting gemiddeld om de week opnieuw schoonmaken en smeren, wil ik dat hij geruisloos is en soepel loopt.
Nu hoor ik van een aantal mensen dat Rohloff een goede oplossing is. Ik heb sinds deze zomer zo'n 6400 km gefietst. Nu heb ik (helaas?) geen exentrische trap-as. Ik vraag mij af wat nu de toegevoegde waarde is wanneer ik een rohloff met kettingspanner koop?
Ik kan dan geen kettingkast monteren wat betekent dat de ketting evensnel vuil is als met een gewoon derailleur systeem. Verder slijten de tandbladen ook flink vermoed ik omdat deze niet afgeschermd worden. Het lijkt mij veel handiger om af en toe de ketting zelf te moeten spannen, dan dat je een kettingspanner hebt waarbij je ketting en tandwielen steeds vies worden.
Naar mijn idee heeft Rohloff alleen echt nut wanneer je een excentrische trap-as hebt. Zijn jullie het hier mee eens of zijn er nog andere oplossingen?
al een tijdje hoor ik vrij veel positieve berichten over de Rohloff naven. Zelf heb ik afgelopen zomer een nieuweSantos Travelmaster gekocht omdat ik geen goede vakantiefiets had. Omdat mijn budget toen beperkt was maar omdat ik grote problemen had met mijn vorige fiets, heb ik toen voor de goedkoopste Santos fiets gekozen. Deze heeft een Deore versnellingsgroep. Nu gebruik ik mijn fiets ook voor woon-werkverkeer en ik moet de ketting gemiddeld om de week opnieuw schoonmaken en smeren, wil ik dat hij geruisloos is en soepel loopt.
Nu hoor ik van een aantal mensen dat Rohloff een goede oplossing is. Ik heb sinds deze zomer zo'n 6400 km gefietst. Nu heb ik (helaas?) geen exentrische trap-as. Ik vraag mij af wat nu de toegevoegde waarde is wanneer ik een rohloff met kettingspanner koop?
Ik kan dan geen kettingkast monteren wat betekent dat de ketting evensnel vuil is als met een gewoon derailleur systeem. Verder slijten de tandbladen ook flink vermoed ik omdat deze niet afgeschermd worden. Het lijkt mij veel handiger om af en toe de ketting zelf te moeten spannen, dan dat je een kettingspanner hebt waarbij je ketting en tandwielen steeds vies worden.
Naar mijn idee heeft Rohloff alleen echt nut wanneer je een excentrische trap-as hebt. Zijn jullie het hier mee eens of zijn er nog andere oplossingen?