Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Rome, welke route? - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Rome, welke route?

Wat is nou eigenlijk de mooiste fietsroute naar Rome, Benjaminse of Reitsma?

Wat zijn de beste boekjes? Ik neem aan dat beide kaartjes in zich hebben?

Ik heb net met Bikeline de R1 van Arnhem naar Berlijn gefietst en dat is me reuzegoed bevallen, qua boekje, qua autoluwte, qua route, wonderschoon!

Dank voor een antwoord.

Hoi Erik,

Deze vraag is al diverse keren langsgekomen op het forum
gebruik maar eens de zoekfunctie met bijvoorbeeld Benjaminse and Reitsma

groet,
Luc

Verhip, da's waar. Ik had AND niet gedaan en kwam na lang zoeken geen goed antwoord tegen. Dank je wel!

Samen met mijn vriendin hebben we dit jaar de route van Benjaminse naar Rome gefietst - het stukje door Zwitserland viel een beetje tegen, omdat de opzet van deze route is om zoveel mogelijk vlakke stukken te fietsen en dat wordt op den duur een beeje eentonig - de rest van de route was héél mooi - mocht ik dit op voorhand geweten hebben zou ik in zwitserland zelf een andere route uitgestippeld hebben.

groetjes

patricia

Wij hebben de route van Reitsma gefietst. Een mooie route, goed beschreven met kaarten en tekst. Voorbeeldpagina's vind je op de site van Hans Reitsma http://www.reitsmaroutes.nl/
Op onze site vind je een uitgebreid verslag met foto's van onze tochten in 2000 en 2007
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryopdefiets/

Harry

Ik heb ze alle twee gedaan.
Kijk voor het verslag:
http://www.oppad.nl/published/opp/conte ... al.nl.html
Kijk voor de foto`s op:
http://picasaweb.google.nl/Groot41
In mijn beleving is Reitsma`s route mooier maar ook zwaarder al heb ik dat zelf niet zo ervaren.
Afgelopen zomer heb ik mijn eerste fietsvakantie beleefd en ben naar Rome gefietst met de boekjes van Reitsma.
Dit is een hele mooie route, waarbij je over het algemeen autoluw fietst. De boekjes passen goed in een stuurtas, de teksten zijn echter niet altijd duidelijk. Voor mijn keuze waren een paar dingen belangrijk: ik wilde graag langs de Rijn fietsen, de bergpassen eventueel met de trein kunnen doen en vond het alternatief van een "lichtere" route door Umbrie belangrijk.

We zijn in 2004 met Benjaminse naar Rome gefietst. Dat is ons erg goed bevallen.

Het is een erg mooie route, waarbij je telkens door mooie gebieden fietst. Het begint al met de hoge venen die werkelijkwaar prachtig zijn. Waarna je door de vogezen etc verder trekt naar Basel.

Het stuk door Zwitserland is inderdaad behoorlijk saai. Al is het laatste stuk door de Alpen weer erg leuk. De splugenpas is een erg fijne pas om te fietsen. Het was onze eerste Alpenpas en hij is gewoon erg goed te doen.

Daarna is het fietsen door Italie gewoon geweldig. De wegen zijn allemaal wat drukker, maar Italie is wel erg leuk! :D Benjaminse heeft ook wat extra rondjes in zijn route gedaan. Wij zijn bijvoorbeeld via Perugia en Assisi gefietst. Erg leuk :D

Houdt echter bij Benjaminse wel rekening met de foutive afstanden. Wij zijn niet vaak foutgefietst, maar volgens mij moet je gewoon ongeveer 10% optellen bij de afstanden in het boekje.

In 2006 zijn we naar Istanbul gefietst. Omdat we geen tijd hadden om het jaar daarvoor iets aan onze conditie te doen, zijn we met Reitsma naar Venetie gefietst. Om zo even lekker rustig te beginnen. Tot aan de Bodensee is die route hetzelfde als naar Rome.

De route vonden we zelf een stuk saaier. Je fietst heel veel langs rivieren en er is geen helling te ontdekken :( Als je van wat vlakker fietsen houdt is Rijtsma in het begin zeker wel beter dan Benjaminse.

Reitsma gaat ook geheel door Duitsland, terwijl Benjaminse door meer verschillende landen gaat. Ook is het landschappelijk wat afwisselender bij Benjaminse.

De Alpenpas die Rijtsma gebruikt is daarentegen weer wat zwaarder, maar deze kan je net zoals bij Benjaminse redelijk eenvoudig overslaan.

Op basis van het stuk TOT Italie vonden wij Benjaminse leuker en uitdagender. Maar als je van rivieren en wat vlakkere landschap houdt zit je met Reitsma beter denk ik! In Italie weet ik niet hoe Reitsma verder gaat.

Succes verder met de keuze! Bekijk ook gewoon de boekjes eens goed en lees wat verslagen op internet. Zo kan je misschien bekijken wat je het leukst vind. Want wat je ook beslist, het is allemaal leuk en mooi!

Een 3e alternatief zijn de routes van Bikeline, Rheinroute 1, 2 en 3, en dan bij Splugen overstappen op Benjaminse. Je rijdt dan door Duitsland enkel langs de Rijn. Veel stedenschoon, comfortabel kamperen op campings war je niet de enige tentkampeerder bent. Wel af en toe behelpen op krappe Duitse fietspaden.

Goede reis! Petra P.
Ik ben in zomer 2007 naar Rome gefietst, eerst de rijn af volgens reitsma, toen overgestapt op benjaminse de route naar venetie omdat we om sentinmentele reden over de simplonpass wilden (25 jaar eerde rook gedaan namelijk) en toen weer reitsma opgezocht en de route gekozen via de oostelijke kant van italie.
Reitsma is mij erg goed bevallen, je moet vaak in het boekje kijken maar je krijgt ervoor terug autoluwe weggetjes, soms onverhard, maar erg prettig. De route over Simplonpas moet ik afraden, de klim is oke, maar erg veel vrachtverkeer en weinig ruimte voor de fietsers mn in de overdekte weggedeeltes dichter bij de pas. Erg nauw en vervelend.
De oostelijke Italie via Verona/Ferrara/Assis/route is lichter dan de westelijke via Firenze (heb ik 25 eerder gedaan). Minder toeristisch en wellicht iets minder fraai landschap, maar mooi genoeg en rustiger.
Prachtig is de Po delta met flamingos en polders (net Nederland maar zonniger). Ik raad Reitsma dus aan.Het is mij goed bevallen.
O ja aanrader in Italie: Agriturismo, je kan er een kamer huren , maar ze vinden het ook best als je er in de tuin de tent opzet en blijft eten. NB in dit deel van Italie spreekt nagenoeg niemand Engels.En kijk uit voor zakkenrollers in Perugia.
Ed Ribbink

Wij doen met de kinderen in etappes Benjaminse naar Rome. We zijn inmiddels tot Como gekomen. Wij vonden het een erg prettige route. Voor ons was en is van belang dat het een beetje vlak en autoluw is. Dat is inderdaad meestal het geval. De Ardennen waren flink klimmen (maar daarvoor zijn alternatieven als je dat wat zwaar vindt om mee te beginnen), en in noord Italie hadden we meer last van de auto's dan ik leuk vond met kinderen. Goede fietsverlichting voor in de tunnels was ook heel belangrijk.
Het stuk door Zwitserland is inderdaad niet helemaal wat je je tevoren bij Zwitserland voorstelt (maar de Bodensee was een sprookje). Het alternatief zou zijn om het stuk van Basel naar de Italiaanse meren te doen via de Benjaminse routes naar Venetie of de Riviera. Maar dan doe je de Alpenoversteek toch vooral per trein door tunnels. Door het slechte weer moesten wij de Spluegen pas laten lopen en de trein nemen naar St Moritz, om daarvandaan af te dalen langs de Malojapas. De afdaling in een hagelbui vanaf die Malojapas was bloedstollend steil voor een beladen tandem met bagagekar, maar de kinderen hebben het er nog over. De camping in Maloja is een aanrader.
Willem

Ik heb vorige zomer de Reitsma route gevolgd naar Rome, via Duitsland naar Oostenrijk en dan naar Venetië, en vandaar naar Rome via Firenze.

Zeker een aanrader, vooral Italië. Het parcours in Duitsland vond ik iets te saai, maar een vlakke aanloop heeft ook z'n voordelen. Italië is prachtig, maar zware parcours (appenijnen en Toscane).

Wij deden de Benjaminsroute. Voor ons: Lotharingen een ontdekking, Elzas fraai, Zwitserland rondom de Rijn voornamelijk saai en Italië geweldig. Een korte impressie: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.com/ en dan de stukjes uit januari 2008