Binnenkort wil ik een nieuwe Avaghon 26" Rohloff kopen. Ik zit nog even met twee van de opties die daarop verkrijgbaar zijn, namelijk een Chris King balhoofd en Magura HS-33 remmen. Beide relatief dure opties, en rijk ben ik helaas niet. Hoe zinvol zijn deze zaken? Ik zal de fiets vooral gebruiken voor fietsvakanties in Scandinavië, vrij veel onverhard wegdek. Mijn huidige fiets is een Giant mtb, niet zo'n hele dure, waarmee ik de afgelopen 3 jaar dit soort vakanties gedaan heb. Nooit problemen gehad met balhoofd of remmen. Hoe zinvol zijn dit soort dure zaken als we eens uitgaan van een gebruiksduur van de fiets van max 7 jaar?
Beste Harry,
Ik heb een jaar geleden een Avaghon Rohloff 26 inch gekocht. Met een standaard balhoofd en Magura remmen. Heerlijke fiets!
Dat balhoofd, tja, volgens mij hoef je daar geen dure optie te nemen.
En de remmen? Ik heb voor de Magura gekozen omdat ik bijna elk jaar wel een weekje naar de Alpen ga en dacht dat ik dan wel goede remmen kon gebruiken. En de hydraulische remmen doen het erg goed. Er zitten echter 3 nadelen aan: de kosten, de schadegevoeligheid en de reparatie. De prijs behoeft geen toelichting. Met zo'n olieleiding is het allemaal wat gevoeliger, gaat eerder kapot. En als het dan kapot gaat is het vrij omslachtig om te repareren. Je moet er een (vrij duur) reparatiesetje voor meenemen. Begrijp me niet verkeerd: het voelt allemaal heel zeker zo'n rem, maar ik ben er nu niet meer helemaal zeker van of ik nu ook nog voor de Magura zou gaan. Zeker als je veel met de fiets gaat vliegen, zou ik voor gewone (velg)remmen kiezen.