Additionally, paste this code immediately after the opening tag: framemaat voor een 26 inch fiets - Forum Wereldfietser

framemaat voor een 26 inch fiets

Ik ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen. met een 26 inch frame. Voor mijn 28 inch fiets heb ik maat 57, ben 1,82 m.
Ik denk nu aan een Santos Travelmaster of Koga Signature of Worldtraveller. Voordat ik naar de dealer stap ben ik al wat voorwerk aan het doen. Vooral over de maatvoering heb ik wat vragen. Welke maat fiets heb ik nodig, een 19 of 21 inch frame (Santos) of een 54 of 57 bij Koga?

Naast onverhard wil ik de fiets ook voor op veharde weg gebruiken. Welke heeft de voorkeur. Wie heeft er ervaringen met één van de twee merken? Alle advies is welkom.

Alvast bedankt.

Op de site van Koga Signature staat hoe je ongeveer je framemaat kunt bepalen. http://www.koga-signature.com/koga-signature.aspx

Maar dat zegt dus nog niets over een juiste zithouding. Let met name bij de Santos 2.6 alu op de bovenbuislengte, die vind ik bij die fiets nog belangrijker dan de framehoogte. (komt door de nogal stijl aflopende bovenbuis)

Hoi Edward,

De maat is erg persoonlijk. Ik ben ook 182 maar mijn oude 57 fiets was te klein voor me. Dat heeft ook weer te maken met de enkel stand/hoek waarop je afzet met je pedalen. Zeker de bovenbuis is bepalend hoe je op de fiets zit. Ik heb mijn 28 inch vakantiefiets laten opbouwen aan de hand van een meting en mijn oude 26 inch fiets. Uiteindelijk heb ik hem wel aangepast met een kortere iets verhoogde stuurpen en een breder stuur. Het ziet er niet uit maar de zit is anders maar het gevoel is het belangrijkste.
Gewoon proberen en fietsen dus. Maar laat de fiets wel enigzins (geheel) aan je postuur afstellen, zeker bij een proefrit. Helaas zijn er veel "fietsenmakers" die dat niet graag doen ivm de tijd. Genoeg koopsignalen afgeven dus... :?

nee